به گزارش ایرنا، شهرستان رباط کریم در یکی از راهبردی ترین نقاط استان تهران جایی در محل تلاقی کریدورهای حمل و نقل غرب و جنوب کشور و با فاصله ‌ای اندک از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) واقع شده است.
برخی منابع از ریشه چهار هزار ساله این منطقه و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم خبر می‌دهند، شهرستن رباط کریم با وسعت 275 کیلومتر مربع از شمال به شهرستان شهریار از جنوب به شهرستان های ری و اسلامشهر، از شرق به شهرستان بهارستان و از غرب به شهرستان زرندیه از توابع استان مرکزی محدود شده است.
شهرستان رباط کریم در کنار اینکه پایتخت مسکن مهر کشور به شمار می‌رود، با برخورداری از 5 شهرک صنعتی و ده‌ها هزار واحد صنفی و تولیدی به عنوان یکی از نقاط مهم اقتصادی استان تهران نیز محسوب می شود، این شهرستان از دیرباز به محصولات کشاورزی خود نیز مشهور بوده و انگور رباط کریم پیشینه‌ای درخشان در تاریخ منطقه دارد.
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390، جمعیت شهرستان رباط کریم 195 هزار و 917 نفر اعلام شده که از این تعداد 71 هزار و 632 نفر در شهر رباط کریم، 26 هزار و 514 نفر در نصیرشهر، 23 هزار و 769 نفر در شهر جدید پرند و 57 هزار و 768 نفر در روستاهای تابعه ساکن هستند.
شهرستان رباط کریم به لحاظ تراکم جمعیت با احتساب 275 کیلومتر مربع وسعت ، با سکونت 765 نفر در هر کیلومتر مربع ، رتبه هفتم را در بین شهرستانهای استان تهران دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور اطلاع رسانی از وضعیت شهرستان رباط کریم به ویژه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه های مختلف صنعتی، اقتصادی، کشاورزی، عمرانی این شهرستان و همچنین اقدامات انجام شده برای برگزاری انتخاباتی باشکوه در سال آینده، گفت وگوی مفصلی با فرماندار رباط کریم انجام داد که مشروح این مصاحبه در زیر آمده است:

* انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی برگزار می‌کنیم
فرماندار شهرستان رباط کریم در ابتدای سخنان خود از تشکیل ستاد انتخاباتی این شهرستان برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد و تصریح کرد: ما به دنبال برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور در تراز جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر تحقق منویات رهبری و رییس جمهوری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
سعید بیات، فراهم کردن بستر لازم برای مشارکت حداکثری را مهمترین رکن انتخابات پیش رو معرفی کرد و گفت: سرمایه اصلی نظام ما که باعث قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه و اعتلای نظام بوده و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته، حضور پرشور مردم در صحنه است و تلاش می کنیم بستر مساعد برای این حضور را فراهم کنیم.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در شهرستان رباط کریم، اقدامات فرمانداری در راستای ایجاد تعامل و مشارکت با گروه‌های مرجع سیاسی و اجتماعی را به عنوان یک اقدام در مسیر ایجاد بستر مساعد برای حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو یاد کرد.
وی تاکید کرد: بر اساس مشی دولت تدبیر و امید که نگاهی اعتدالی و فراجناحی به مسایل سیاسی دارد،‌ ما نیز با همه طیف های سیاسی منطقه که التزام به قانون و مبانی جمهوری اسلامی دارند ارتباط لازم را برقرار کرده و با آنها نشست ها و گفت‌و گوهای موثری را برگزار کرده‌ایم که می‌تواند موجب ایجاد شور و نشاط سیاسی در جامعه شود.
وی همچنین از برگزاری نشست بزرگ گروه‌های سیاسی با حضور همه سلایق در زمان باقی مانده تا انتخابات در این شهرستان خبر داد و گفت: این نشست‌ها موجب شور و نشاط سیاسی و اجتماعی در آستانه انتخابات می شود.
فرماندار رباط کریم در ادامه ‌امانت‌داری در انتخابات را یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت تدبیر و امید دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین نشانه‌های انتخابات در تراز جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید رعایت امانت در انتخابات است که این کار با عمل به قانون شکل می‌گیرد.
بیات همچنین حرکت در چارچوب قانون را خط قرمز فرمانداری رباط کریم در انتخابات پیش رو معرفی و خاطر نشان کرد: بنده به همه جریان‌های سیاسی منطقه هم اعلام کرده‌ام و به مردم هم این قول را می‌دهم که فرمانداری رباط کریم در انتخابات پیش رو تنها در چارچوب قانون به وظایف خود عمل خواهد کرد و در این مسیر تن به مطالبات فراقانونی و سیاسی نخواهد داد.
وی افزود: ما معتقدیم کسی که دل‌ها را به سمت صندوق های رای هدایت می‌کند خداوند متعال است و اگر کسی با صداقت وارد انتخابات شود مردم به او اقبال نشان خواهند داد و دیگر نیازی به اعمال فرا قانونی نیست.

**شوراها نماد بارز مردم‌سالاری دینی در کشور است
فرماندار شهرستان رباط کریم در ادامه، شوراهای اسلامی شهر و روستا را از نشانه‌های بارز مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: شوراها یک ظرفیت بی‌نظیر برای کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه محسوب می‌شود که مردم در پایین ترین سطوح جامعه نیز می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند.
بیات با بیان این که نباید اشکالات موجود در عملکرد برخی شوراها را به همه آنها تسری داد، تخصص و سلامت را دو عنصر مهم مورد نیاز برای کاندیداهای انتخابات شورای شهر و روستا دانست.
وی تاکید کرد: ورود متخصصان و افراد سالم به شورای شهر همانطور که قانون بر آن تاکید کرده است می‌تواند موجب سلامت و پیشرفت شوراها شود؛ قانون نیز مسیر مشخصی را معین کرده است که از ورود افراد فاقد سلامت و کسانی که به اعتماد مردم پاسخ مناسبی نداده اند به شورا جلوگیری می‌کند.

**تکلیف هفت روستای رباط کریم را قانون مشخص می‌کند
یکی از مهمترین مسایل مطرح در خصوص انتخابات شورای اسلامی شهر رباط کریم در دوره پیش رو،‌ مساله تبدیل 7 روستای این منطقه به مناطق منفصل شهری بدون طی شدن فرآیند قانونی است که هم‌اکنون به چالشی جدی در زمینه انتخابات تبدیل شده است به گونه‌ای که هنوز حضور ساکنان این مناطق در انتخابات شورای شهر رباط کریم یا برگزیدن شوراهای روستایی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
فرماندار شهرستان رباط کریم در گفت و گو با ایرنا این موضوع را محصول طی نشدن فرآیند قانونی در گذشته و رفتار شتابزده مسئولان وقت استانداری دانست.
بیات در اینباره گفت: در دولت قبل در یک عمل خارج از چارچوب فرآیندهای پیش بینی شده در ماده 13 قانون تقسیمات کشوری اقدام به این کار کرده و روستاهایی را از حالت روستایی خارج کرده و به عنوان مناطق منفصل شهری معرفی کرده‌اند در حالی که این فرآیند باید در استان طی می‌شد و بعد از تصویب هیات دولت و حذف کد روستایی،‌ این مناطق به عنوان منطقه منفصل شهری در انتخابات حضور پیدا می‌کردند؛ اما به هر دلیل متاسفانه این روال طی نشده و ما امروز میراث‌دار این مشکل در شهرستان رباط کریم هستیم.
فرماندار رباط کریم، حذف کد روستایی یا اعطای مجوزاستانداری یا وزارت کشور را دو شرط برگزاری انتخابات شهری در این مناطق دانست و تصریح کرد: پیگیری‌های بسیاری انجام داده‌ایم تا باکمترین آسیب و حاشیه این مساله را رفع کنیم و در این زمینه نمی‌توانیم پیش بینی روشنی از نتیجه کار داشته باشیم.
بیات در واکنش به اظهارات نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی که چندی پیش با عنوان 'نظر استاندار پیرامون حتمی بودن برگزار انتخابات شهری در این هفت روستا' منتشر شده بود، از اظهار نظر استاندار در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: بنده به نماینده محترم مردم هم این را گفتم که تکلیف این موضوع را قانون روشن خواهد کرد و این مساله‌ای نیست که بتوان در بستر افکار عمومی آن را پیش برد.
وی افزود: جلساتی در این زمینه برگزار شده و این روند تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و در این جلسات دیدگاه مردم منطقه و ملاحظات فرمانداری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
بیات خاطرنشان کرد: ما فقط به دنبال اجرای کامل قانون در این زمینه هستیم و نباید اجازه دهیم قانون در این شرایط تضعیف شود.

**تخصیص اعتبار مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به رباط کریم
فرماندار شهرستان رباط کریم در تشریح عملکرد و فعالیت های صورت گرفته در دولت یازدهم، ‌اقدامات انجام شده در شهرستان را مفید و موثر ارزیابی کرد و گفت: مردم بهتر می‌دانند که دولت تدبیر وامید کشور را با خزانه‌ای خالی تحویل گرفت اما از آنجایی که باور داشت باید از امکانات و ظرفیت‌های موجود برای بهره‌وری در امور استفاده کرد، ‌همه تلاش خود را برای پیشبرد امور صرف کرد.
وی ضمن تقدیر و تشکر از توجه ویژه دولت به ویژه رئیس جمهوری به شهرستان‌های جنوب‌غرب استان تهران، دستاوردهای سفرکاروان تدبیر و امید به این مناطق را مثبت و ماندگار توصیف کرد و گفت: برنامه‌های دولت در این سفر بیشتر متوجه نیازهای اساسی منطقه و توسعه زیرساخت‌ها بود که می‌تواند منشاء برکات فراوانی باشد.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در شهرستان رباط کریم،‌ در توضیح مهمترین مصوبات کاروان تدبیر و امید برای شهرستان رباط کریم گفت: یکی از مهمترین مصوبات این سفر در خصوص کانال محمدیه و تکمیل آن بود که سرپوشیده شدن، تکمیل شبکه‌های انتقال فرعی تا زمین‌های کشاورزی و ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ با اعتباری بالغ بر 52 میلیارد تومان را شامل می‌شود.
به گفته فرماندار رباط کریم، طرح کمربندی جنوبی سه شهرستان اسلامشهر، ‌بهارستان و رباط کریم، طرح فاضلاب شهر پرند و شهرستان رباط کریم نیز جزو برنامه‌هایی است که در سفر کاروان تدبیر و امید به جنوب‌غرب تهران پیش بینی شده و همه اعتبارات آن به دستگاه‌های مجری تخصیص یافته است.
وی اظهار امیدواری کرد تا با تسریع دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد به ثمر نشستن این طرح‌ها و شیرین شدن کام مردم از خدمات دولت تدبیر و امید باشیم.

**رشد صدها برابری اعتبارات درمانی رباط کریم در دولت تدبیر و امید
فرماندار شهرستان رباط کریم در ادامه این گفت و گو با اشاره به خدمات گسترده دولت تدبیر و امید در این شهرستان،‌ اقدامات درمانی و بهداشتی را یکی از مهمترین خدمات دانست و از رشد صدها برابری اعتبارات این حوزه خبر داد.
بیات با بیان این که اعتبار شبکه بهداشت و درمان شهرستان رباط کریم به گفته مسئولان این حوزه در سال 91 تنها 50 میلیون ریال بوده است،‌ از صرف بیش از 365 میلیارد ریال اعتبار طی سه سال و نیم گذشته در این شهرستان خبر داد.
وی گفت: به گفته مسئولان شبکه بهداشت،‌ اعتبار این حوزه در سال 91 حتی کفاف هزینه‌های جاری این دستگاه را نمی‌داد اما خوشبختانه پیرو طرح بزرگ تحول درمانی که دولت تدبیر و امید آن را در دستور کار قرار داد،‌ در سه سال و نیم گذشته تمام زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی رباط کریم نوسازی و بازسازی شده و فضاهای تازه‌ای نیز به پتانسیل های منطقه در این حوزه افزوده شده است.
وی افزود: رویکرد دولت در حوزه بهداشت و درمان شهرستان رباط کریم یک نگاه خدمتی بوده و اصلا مساله درآمدزایی و صرفه اقتصادی در آن لحاظ نشده است؛ به همین دلیل شاهد هستیم که در دوران خدمت دولت یازدهم دستگاه بسیار حیاتی ام.آر.آی با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال در این شهرستان مستقر شده که در کنار توسعه شبکه بهداشت شهری و روستایی هم‌اکنون به همه مردم شهرستان رباط کریم خدمات ارائه می‌کند.

**تکمیل کانال محمدیه در دستور کار دولت تدبیر و امید
فرماندار رباط کریم یکی از مهمترین پروژه های تعریف شده در سفرکاروان تدبیر و امید به شهرستان‌های جنوب غرب استان تهران را‌ تکمیل کانال محمدیه دانست که تاثیر فراوانی در توسعه و رشد کشاورزی منطقه دارد.
وی با اعلام این که اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه تخصیص یافته، ‌از آغاز تکمیل انشعاب فرعی این کانال و تجهیز سایر تاسیسات مورد نیاز خبر داد و‌ گفت: بخشی از مسیرهای فرعی کانال در سال‌های گذشته ساخته شده اما به دلیل بهره‌برداری نشدن، متاسفانه قسمت‌هایی از آن آسیب دیده و حتی برخی تاسیسات کانال مورد سرقت قرار گرفته است.
بیات اظهار امیدواری کرد تا با اقدام سریع وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی به سرعت شاهد تکمیل این پروژه و استفاده کشاورزان از عواید این کار بزرگ باشیم.

**دولت یازدهم سه برابر دولت قبل در پرند مسکن مهر ساخته است
فرماندارشهرستان رباط کریم با تاکید بر اینکه شهر پرند به عنوان پایتخت مسکن مهر کشور شناخته می‌شود گفت: برغم آغاز توسعه مسکن مهر این منطقه در دولت قبل،‌ بخش عمده واحدها و زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید تکمیل و تحویل ساکنان شد.
فرماندار شهرستان رباط کریم دراین باره افزود: در دولت قبل متاسفانه 2 مشکل اساسی در زمینه مسکن مهر وجود داشت که این پروژه بزرگ ملی را که از تصمیم‌های ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود با مشکلاتی مواجه کرد.
وی فقدان کار کارشناسی در جانمایی مسکن مهر و دیگری نبود نظارت فنی و تخصصی لازم را مشکلات اجرای این پروژه ملی عنوان کرد.
وی با بیان این که به دلیل همین مشکلات هنوز با حجم بزرگی از کاستی ها در مسکن مهر روبه رو هستیم،‌ از بالا رفتن هزینه کشور به خاطر کارهای غیرکارشناسی گذشته سخن گفت و تصریح کرد: برای جبران بسیاری از مشکلات مسکن مهر مجبورهستیم از اعتبارات سایر بخش‌ها به این پروژه تزریق کنیم که این مساله موجب بالا رفتن هزینه های کشور در این حوزه شده اما دولت تدبیر و امید اصرار دارد تا این طرح به طور کامل به سرانجام برسد.
بیات، با تاکید بر هدف دولت برای به پایان رساندن مسکن مهر، از تلاش‌های انجام شده برای تکمیل واحدهای باقی مانده در این دولت خبر داد و گفت: در دولت قبل تنها 17 هزار واحد مسکن مهر در شهرجدید پرند تکمیل و تحویل داده شده بود و این در حالی است که در دوره خدمت دولت یازدهم بیش از 55 هزار واحد مسکن مهرپرند، حدود سه برابر دولت قبل، تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
وی بیان کرد: برخلاف خیلی‌ها که تنها به شعار حمایت از مستضعفین و عدالت اجتماعی می‌پردازند، دولت یازدهم این شعارها را تحقق بخشیده و در تکمیل واحدهای مسکن مهر پرند به وضوح می‌توان این مساله را مشاهده کرد.
بیات تصریح کرد: این که می‌گویند دولت به مسکن مهر توجهی ندارد بسیار غیرمنصفانه است چرا که در این دولت هم از نظر کمی و هم از نظر تخصصی، فنی و کیفی توجه ویژه‌ای به مسکن مهر شده است.
وی اظهار کرد: مسکن مهر یک پروژه در راستای آرمان های نظام برای تحقق یکی از مهمترین شعارهای آن یعنی توجه به مستضعفین و قشر محروم جامعه است که متاسفانه در گذشته به انجام اصولی آن توجهی نشد.
وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید با این که مجبور است مشکلات گذشته را به دوش بکشد، تلاش دارد تا به طور فنی و کارشناسانه واحدهای باقی مانده را تکمیل کرده و پرونده مسکن مهر را ببندد.

**تمرکز بر ارائه خدمات در پرند
فرماندار شهرستان رباط کریم یکی از مشکلات موجود در مسکن مهر پرند را دیدگاه سرمایه‌گذاری برخی متقاضیان عنوان و تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از متقاضیان با توجه به نوسانات قیمت مسکن در دولت قبل، با نگاه سرمایه‌گذاری وارد پروژه مسکن مهر شدند.
وی گفت: این موضوع باعث شده برغم تحویل حجم زیادی از واحدهای مسکن مهر،‌ با خالی بودن بیش از 50 درصد این واحدها و هدر رفتن سرمایه‌ها روبرو شویم.
بیات افزود: ممکن است بخشی از این مساله به خاطر کمبود خدمات در پرند باشد که به دنبال رفع این نیازها هستیم.
وی با اشاره به کمبود جدی زیرساخت‌ها و خدمات در شهرجدید پرند، اظهار کرد: با توجه به وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید پرونده مسکن مهر در سال آینده به طور کامل بسته شود و در همین راستا تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های خدماتی از قبیل بهداشت و درمان، خدمات شهری و اجتماعی را تکمیل کنیم.

** مکان یابی برای مسکن مهر آبشناسان غلط بوده است
بیات در ادامه به پروژه مسکن مهر آبشناسان شهرستان رباط کریم اشاره و در خصوص مشکلات موجود در این منطقه، ‌گفت: در ابتدای فعالیت در این شهرستان در جریان برخی مشکلات این مجموعه قرار گرفتم و طی بازدیدهای اولیه مشخص شد از نظر شهرسازی و مسایل فنی این منطقه با مشکلاتی روبه‌رو است.
وی گفت: با هماهنگی های انجام شده و همکاری شهرداری رباط کریم در بحث اصلاح این مشکلات از جمله جمع آوری آب های سطحی،‌ جداول و روکش آسفالت اقدامات لازم انجام و امروز این مشکلات رفع شده است.
وی همچنین دولت فعلی را میراث‌دار مشکلات به جا مانده در زمینه مسکن مهر دانست و گفت: بسیاری از مشکلات موجود مسایلی هستند که در صورت اقدام کارشناسی در زمان جانمایی و ساخت مسکن مهر، ایجاد نمی‌شد اما حالا ما با این مشکلات دست و پنجه نرم‌می‌کنیم و تلاش داریم تا همه آنها رفع شود.
فرماندار رباط کریم در ادامه، توسعه فضای سبز و ایجاد کمربندی سبز پیرامون شهرک آبشناسان رباط کریم را از جمله اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که در این محدوده داشتیم مربوط می‌شود به وضعیت آب‌های زیرسطحی در یکی از مجتمع ها که در دو بخش نسبت به رفع آن اقدام شد.
وی گفت: بخش اول اقدامات، اقدامات فوری بود که به جمع آوری آب های انباشته شده و اصلاح کانال جمع آوری آب‌های سطحی و پر کردن محوطه انجامید و بخش دوم نیز زه‌کشی و آغاز کار برای اصلاح اساسی این مشکل بود که در حال حاضر آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدا نیز ساختن مسکن مهر در این نقطه غلط بوده و متاسفانه پیش‌بینی های لازم برای جلوگیری از مشکلات نیز صورت نگرفته بود.

**حمایت ویژه از واحدهای صنعتی
به گفته فرماندار شهرستان رباط کریم، توسعه فعالیت‌بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که حوزه اقتصادی از مجموعه‌ای عوامل تاثیر می‌پذیرد، گفت: با وجود تمام مانع‌تراشی‌ها، مشکلات و کاستی‌ها، دولت تدبیر و امید توانسته اقدامات مناسبی را انجام دهد.
وی گفت: متاسفانه امروز شاهد اظهار نظرهای غیرتخصصی از کسانی هستیم که خودشان در دولت قبل در صدر امور بودند و حالا باید پاسخگوی کوتاهی ها باشند.
وی افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی اقدامات خوبی در سطح شهرستان رباط کریم انجام شده که محور همه این اقدامات شناسایی دقیق مزیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه ای و توسعه آنها است.
نماینده عالی دولت در شهرستان رباط کریم در ادامه از وجود پنج شهرک صنعتی به عنوان ظرفیت عظیم موجود در این منطقه یاد کرد و گفت: این شهرک‌ها که جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد استان تهران دارند اما با مشکلاتی که ریشه آنها در گذشته است روبه‌رو هستند.
وی اظهار کرد: بخشی از این شهرک‌های صنعتی بدون طی کردن فرآیند قانونی و با استفاده از خلاء نظارتی در چارچوب واسطه گری و دلال بازی ساخته شده اند و حالا خدمات می‌خواهند در حالی که همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی افزود: با پیگیری‌های جدی فرمانداری و با حمایت ویژه استانداری بخش عمده این مشکلات در حال رفع شدن است و ابتدا واحدهایی که مشغول تولید و کسب و کار هستند مورد حمایت قرار می گیرند تا فضا برای کسانی که به دنبال سودجویی و فرصت طلبی هستند، باز نشود.
بیات ادامه داد: نگاه دولت به صنعت این گونه است که در وهله اول صنایع موجود و فرصت های شغلی موجود را حفظ کرده و در گام بعدی به دنبال تقویت و توسعه باشد که در رباط کریم نیز این سیاست در پیش گرفته شده است.

**زعفران؛‌ مهمترین پتانسیل توسعه در رباط کریم
فرماندار رباط کریم همچنین با اشاره به ضرورت توجه به مزیت های منطقه ای، کشاورزی را یکی از مهمترین نقاط قوت این شهرستان معرفی کرد و در خصوص کشف یکی از پتانسیل های مهم این شهرستان، ‌گفت: زعفران یکی از مهمترین مزیت های منطقه ای رباط کریم به شمار می‌رود که علاوه بر نیاز اندک به آب،‌ دارای ارزش افزوده بسیار بالا و قابل توجه است.
بیات همچنین مشکلات موجود بر سر راه تامین آب کشاورزی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به صرفه و صلاح اندک برخی محصولات کشاورزی،‌ کشت زعفران را راهی برای برون رفت از این مشکل دانست.
وی گفت: زعفران محصولی است که نیاز به آب اندک دارد و در فصل پرمصرف آب یعنی بهار و تابستان کشت می شود در حالی که کشاورزان برای تولید یک کیلوگرم ذرت بیش از 900 لیتر آب مصرف می‌کنند و محصول نهایی نیز کمتر از هزار تومان ارزش ریالی دارد و مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: هم اکنون اقدامات بسیاری برای توسعه صنعت کشاورزی در زمینه تولید زعفران در رباط کریم انجام شده و بیش از 60 هکتار از اراضی منطقه زیر کشت زعفران قرار گرفته و در افق دو ساله پیش بینی می‌شود این مقدار تا 200 هکتار افزایش پیدا کند.
فرماندار رباط کریم از استقبال کشاورزان منطقه و استان از طرح کشت زعفران خبر داد و با اشاره به ماموریت‌ها محوله به دستگاه‌های اجرایی منطقه به منظور حمایت از این ظرفیت محلی، ‌گفت: به اداره جهادکشاورزی،‌ صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان فنی حرفه‌ای ماموریت داده ایم که در حوزه جایگزینی کشت، صنایع تبدیلی و بسته بندی و همچنین آموزش های تخصصی و مهارتی لازم برنامه ریزی و اقدام مناسب داشته باشند که خوشبختانه این فرآیند آغاز شده و تا کنون ثمره فراوانی داشته است.
وی با بیان این که کشت هر هکتار زعفران بیش از سی میلیون تومان برای کشاورز سود دارد، اضافه کرد: خوشبختانه در سطح استان تهران نیز از این تصمیم استقبال شده و در ستاد اقتصاد مقاومتی استان جزئیات این کار تشریح شده و قرار است در سایر نقاط استان تهران نیز این موضوع با جدیت دنبال شود.
وی تاکید کرد: قرار است کشت زعفران به عنوان کشت جایگزین و الگوی جدید کشاورزی در دستور کار استان قرار گیرد.

**صنایع مبل؛ ظرفیتی بزرگ در رباط کریم
فرماندار شهرستان رباط کریم در توضیح یکی دیگر از پتانسیل های اقتصادی منطقه؛ صنعت مبل را دارای جایگاه ویژه دانست و از برنامه‌های پیش بینی شده برای توسعه این صنعت خبر داد.
بیات با اشاره به بیش از 600 کارگاه تخصصی فعال در حوزه تولید مبل و صنایع وابسته در شهرستان رباط کریم، قیمت تمام شده محصولات این منطقه را 40 درصد کمتر از قیمت سایر مناطق عنوان کرد.
وی افزود: رباط کریم به دلیل قرار گرفتن در شاهراه‌های مواصلاتی کریدورهای غرب و جنوب کشور و نزدیکی به راه آهن سراسری و فرودگاه امام خمینی(ره) می تواند مرکز تولید و عرضه این محصولات به سراسر کشور باشد.
وی تاکید کرد: با وجود واحدهای تولیدی تخصصی و ظرفیت حمل و نقل آسان، به دنبال ایجاد مرکزی بزرگ برای توسعه این صنعت در شهرستان ربط کریم هستیم.
بیات گفت: مطالعات اولیه به منظور ایجاد شهرمبل در حاشیه اتوبان تهران-قم آغاز شده و بنا داریم با مطالعات دقیق بستر مساعدی برای توسعه این کار فراهم کنیم.
وی این طرح را دارای جاذبه‌های فراوان برای منطقه و مشتریان معرفی کرد و گفت: جانمایی دقیق نخستین گام برای اجرای این طرح است و به دنبال انتخاب دقیق زمان هستیم.
وی بیان کرد: به دنبال نمایش نیستیم و قائل به این هستیم که با مطالعات دقیق این طرح را اجرا کنیم، حتی اگر ثمره آن بعد از مدیریت ما دیده شود.
نماینده دولت در شهرستان رباط کریم، تسهیل گری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را مهمترین رویکرد اقتصادی دولت دانست و گفت: در راستای ایجاد شهر مبل نگاه ما این است که فرصتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه اقتصادی منطقه فراهم شود.

**رباط کریم، بستر مساعد برای توسعه توریسم درمانی
فرماندار شهرستان رباط کریم در بخش پایانی این گفت و گو، ‌موضوع گردشگری، توریسم درمانی و توسعه زیرساخت‌های این حوزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: هم اکنون شهرستان رباط کریم با توجه به نزدیکی به فرودگاه امام خمینی(ره) و استقبال گسترده‌ای که از درمان در کشور ما وجود دارد، پتاسیل لازم برای تبدیل شدن به یک مرکز درمانی بزرگ و توسعه صنعت توریسم درمانی را دارد.
وی تاکید کرد: برای توسعه تورسیم درمانی برنامه‌هایی در این شهرستان پیش بینی شده است.
وی افزود: رباط کریم 16 اثر ثبت شده تاریخی و 16 اثر دارای شرایط ثبت دارد که تاکنون هیچ توجهی به حفظ و نگهداری این آثار انجام نشده؛ حتی زمانی که بنده به این شهرستان آمدم مشاهده کردم که برخی از مراکز تاریخی یا رها شده و یا به بازارچه های محلی تبدیل شده است که این از نظر قانونی و منطقی قابل پذیرش نیست.
بیات درتوضیح اقدامات انجام شده برای حفظ آثار تاریخی گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در این زمینه داشتیم، ‌تغییر کارکردهای آثار تاریخی این منطقه بود که به عنوان یکی از شهرهای موجود در جاده ابریشم به دنبال تبدیل این آثار به موزه‌های گردشگری و توسعه صنعت اقتصاد گردشگری هستیم.
وی تاکید کرد: در این راستا مذاکرات موثر و خوبی با بخش های مختلف انجام شده و امیدواریم بزودی مردم منطقه آثار و برکات این اقدامات را لمس کنند.
خبرنگار: اکبر کریمی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام / 7251// 7244**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.