علی یزدان پناه رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس مدل ارائه شده توسط ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بر مبنای ارزیابی های زیست محیطی ساختمان ها، هفتمین خانه دوستدار محیط زیست در محله علی آباد (منطقه 16) پایتخت موفق به دریافت لوح و گواهینامه شد.
وی افزود: با توجه به سهم ساخت و ساز ساختمان‌ها در مصرف منابع و تولید آلاینده‌های آب، هوا و خاک، توجه به گسترش خانه های دوستدار محیط زیست با رویکرد حفظ نکات زیست محیطی بیش از پیش در پایتخت احساس می شود.
یزدان پناه ادامه داد: در شش ماه گذشته ساختمانی در محدوده بوستانی محله علی آباد (منطقه 16) به نام خانه محیط زیست که توسط سازمان های مردم نهاد اداره می شود به صورت داوطلبانه به ستاد برای ارزیابی معرفی شد که با صرف هزینه ای کم اقدامی بزرگ در عرصه محیط زیستی انجام داد.
وی با بیان اینکه این گواهینامه در پنج سطح دسته بندی شده است، افزود: سقف امتیاز ارزیابی این نوع خانه ها 100 است که در صورت کسب امتیاز بیش از 80 لوح طلایی(سطح یک)، 60 تا 80 لوح نقره ای(سطح دو) و 40 تا 60 لوح زرین(سطح سه) ارائه و گواهینامه دوستدار محیط زیست بر دیواره آن نصب می شود.
یزدان پناه در بیان تفکیک این 100 امتیاز ارزیابی شده گفت: 30 امتیاز متعلق به مبحث مدیریت انرژی های نو، 25 امتیاز بهینه سازی مصرف آب و پساب، 10 امتیاز به ایجاد فضای سبز، 10 امتیاز مدیریت جامع پسماند، 15 امتیاز به مباحث عمومی مانند جانمایی ساختمان و تامین پارکینگ، 10 امتیاز هم برای مصالح ساختمانی دوستار محیط زیست امتیازبندی شده است.
وی به 2 نمره پنج امتیازی تشویقی اشاره کرد و گفت: مواردی که در مدل سازی این ستاد پیش بینی نشده ولی به دلیل اثربخشی مناسب در محیط زیست ساختمان ها، این 10 امتیاز تشویقی (مازاد بر 100 امتیاز) به ارزیابی اضافه می شود.
یزدان پناه ادامه داد: 5 امتیاز تشویقی مربوط به حوزه آموزشی و اشاعه نکات فرهنگی در حفظ محیط زیست است که در قالب آموزش به همسایگان مدنظر قرار گرفته و 5 امتیاز دیگر نیز به مواردی که سازنده ساختمان برای رعایت حفظ محیط زیست آن را اجرا کرده ولی در مدل های ستاد محیط زیست شهرداری تهران پیش بینی نشده است.
یزدان پناه به ذکر مثالی در این خصوص پرداخت و گفت: در پارکینگ ساختمانی دستگاه تهویه هوا تعبیه شده که هنگام کارکرد خودرو و تولید دود به راه می افتد و در زمان عدم کارکرد ماشین از فعالیت باز می ایستاد، در ارزیابی های این ستاد این موضوع پیش بینی نشده بود اما به دلیل بهره وری بهینه از مصرف برق در این ساختمان امتیاز تشویقی منظور می شود.
وی افزود: درصورتیکه افرادی داوطلبانه حاضر به اجرای این قانون باشند براساس مدل تنظیم شده با معیارهای استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از اعطای امتیاز رتبه بندی و گواهینامه دوستدار محیط زیست دریافت می کنند که تسهیلاتی نیز برای این افراد در نظر گرفته می شود.
یزدان پناه با بیان اینکه در حال حاضر لایحه ای حاوی بسته های حمایتی برای این افراد تدوین و به شورای اسلامی شهر تهران ارجاع شده است گفت: در صورت تصویب این لایحه برای ساختمان هایی که گواهینامه دوستدار محیط زیست دریافت کرده اند تسهیلاتی مانند بخشودگی های مالیاتی پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر به غیر از ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، نهاد یا سازمان دیگری بر اجرای داوطلبانه مردم در حفظ محیط زیست ساختمان ها عملیاتی نمی اندیشند، اگرچه فعالیت هایی از سوی برخی دستگاه های اجرایی به صورت پژوهشی، تحقیقاتی و یا با ارائه مقالات علمی ISI و برگزاری سمینارها در این ارتباط انجام می شود اما تاکنون اجرایی نشده است.
رئیس اداره ارزیابی استانداردهای محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 20 ساختمان برای ارائه گواهینامه خانه دوستدار محیط زیست مورد ارزیابی قرار گرفته اند، گفت: از این تعداد هفت ساختمان موفق به کسب گواهینامه دوستدار محیط زیست و لوح تقدیر شدند.
یزدان پناه به استقبال مسئولان اماکنی مانند موزه دفاع مقدس، ورزشگاه شهید کاظمی نژاد باشگاه پرسپولیس و برخی ساختمان های اداری و منازل مسکونی برای دریافت گواهینامه دوستدار محیط زیست اشاره کرد و گفت: این اعلام آمادگی نشان اقبال عمومی و اهمیت دادن مردم برای رعایت نکات زیست محیطی در ساختمان ها است.
رئیس اداره ارزیابی استانداردهای محیط زیست شهرداری تهران افزود: باتوجه به تمایز بین استانداردهای محیط زیستی ساختمان ها با مراکز تجاری براساس برنامه ریزی انجام شده طی 2ماه آینده معیارهای ارزیابی استاندارد زیست محیطی جدید برای مراکز تجاری و مساجد تدوین و آماده بهره برداری می شود.
مشخصات خانه دوستدار محیط زیست در منطقه 16شامل: مدیریت پسماند؛ جمع آوری درب بطری های پلاستیکی توسط شهروندان و خرید ویلچر، ایجاد دیوار سبز با استفاده از لاستیک های مستعمل، استفاده از آبیاری قطره ای برای فضای سبز با روش ارزان و خلاقانه، استفاده از سامانه خورشیدی برای تامین برق وآب گرم ساختمان، استفاده از پرده حصیری برای پوشش پنجره ها در سطح بیرونی آن و اندازه گیری آلایندگی سیستم گازی پشتیبان آب گرم و مدیریت مصرف آب با استفاده از شیرهای پدالی و بازمصرف آب خاکستری(پساب) سینک های ظرفشویی آشپزخانه است.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: کامبیز رضایی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/1699/ 1539

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.