به گزارش ایرنا ، تالاب فصلی بندعلیخان یکی از مهمترین مناطق زیست محیطی استان تهران است که از گذشته و با شروع فصل پائیز و آغاز بارش های جوی، پذیرای هزاران گونه از پرندگان آبزی و کنار آبزی است که از مناطق شمالی کشور، این مکان را برای زمستان گذرانی انتخاب می کردند.
کاهش میزان بارش نزولات جوی در کنار عدم اختصاص حق آبه این مکان از رودخانه شور و شیرین در سال های اخیر باعث شده که این مکان از حالت تالاب خارج شده و کمتر پرنده ای از آن به منظور زمستان گذرانی استفاده کند.
تغییر اقلیم تالاب بند علیخان علاوه بر این که عادت سالانه پرندگان مهاجر در زمستان گذرانی را تغییر می دهد ، به افزایش میزان گرد و غبار و ورود ریزگردها به مناطق شهری و روستایی نیز کمک کرده، ریزگردهایی که به دلیل ورود بخشی از فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر که با فلزات سنگین همراه است آن را به پدیده ای خطرناک برای سلامتی مردم تبدیل کرده است.
هر چند که در سال جاری و در پی بارش های صورت گرفته در منطقه، تعدادی از پرندگان به این مکان مهاجرت کردند ولی عدم استمرار بارش نزولات جوی و عدم ورود آب به منطقه باعث شد تا این تعداد پرنده نیز تالاب خشک را ترک کنند.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : هر چند که بارش های خوبی در سطح شهرستان ورامین انجام شده ولی این میزان از بارندگی نتوانسته نیاز تالاب برای حیات مجدد را تأمین کند.
منصور گل محمدی افزود: بارش های فصلی امسال، هرچند که بخشی از نیاز آبی مراتع را تامین کرده ولی به میزانی نبود که باعث آب گیری کامل بندعلیخان و حضور پرندگان در آن شود.
وی اظهار کرد: در بازدیدهای انجام شده از منطقه ، تعداد بسیار بسیار محدودی از پرندگان در منطقه حضور دارند که در صورت عدم تأمین آب، این پرندگان نیز منطقه را ترک می کنند.
وی گفت : هفته گذشته بارش باران در منطقه، باعث طغیان رودخانه شور و شیرین شد که با عبور از مناطق مختلف کشاورزی به بندعلیخان می ریزد، ولی باتوجه به نیاز آبی منطقه به آب کشاورزی ، حجم اندکی از این آب به تالاب وارد شد.
گل محمدی گفت: 30 درصد از حقابه رودخانه شور و شیرین به تالاب بندعلیخان اختصاص دارد که در صورت محقق شدن این حقابه ، بسیاری از مشکلات این تالاب فصلی رفع می شود.
خبرنگار : سیدحسن میری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7254//1625

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.