معلولان این شهرستان برای تردد نیاز به پل پیاده‌روی هم سطح خیابان، خودروها و ایستگاه اتوبوس مناسب سازی شده دار ند و برای رفت و آمد خود در شهر و رفع نیازهای روزمره و مراجعه به مراکز درمانی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

بسیاری از مراکز خرید و معابر شهری هنوز برای معلولان قابل استفاده نیستند، برخی از بوستان‎ها در پردیس، بومهن و بخش جاجرود فاقد رمپ و لوپ مناسب برای ورود ویلچر هستند و افراد توان‌خواه برای دسترسی به سراهای محله، کتابخانه و مراکز فرهنگی مشکل دارند.

معلولان هم مانند سایر شهروندان باید از امکانات و خدمات رفاهی و شهری، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی استفاده کنند البته ناگفته نماند که در مقایسه با سال‌های گذشته در بوستان‌ها و معابر امکانات خوبی برای استفاده از فضاهای شهری برای معلولان در نظر گرفته شده است اما هنوز معلولان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس مشکل دارند.

آقاحجت پدر ۶۳ ساله یک خانواده ۵ نفره با ۴ فرزند معلول بالای بیست سال است، کار دائم ندارد و می‌گوید: وقتی از سربازی برگشتم عاشق دختر عمویم شدم، به قول بزرگترها عقد ما را هم پیشاپیش در آسمان بسته بودند با دختر عمویم فارغ از هر گونه نگرانی بابت فرزند معلول ازدواج کردیم و صاحب ۴ فرزند شدیم، فرزندان ما از ابتدا سالم بودند و هر چه بزرگتر شدند آثار بیماری بیش از پیش بروز کرد و امروز دو فرزند بزرگترم به دلیل پیشرفت بیماری به ضایعه نخاعی دچار شدند و دو فرزند دیگر هم در آستانه ضایعه هستند.

خانواده آقا حجت در فاز ۲ پردیس سکونت دارند و طی هفت ماه گذشته به دلیل بیماری و نبود امکانات مناسب برای تردد از منزل خود بیرون نرفتند آنها هم  مانند سایر  معلولان در مناطق مختلف این شهرستان با مشکلات کمبود و نبود امکانات برای تردد و انجام امور شخصی خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

افشاری یکی دیگر از معلولان شهر پردیس است که با ویلچر به سختی درسطح شهر تردد می‌کند و معتقد است مسولین بانک‌های سطح شهرستان معلولان را در زمان تنظیم ارتفاع خودپرداز و یا شرایط دسترسی به آن را از یاد بردند و حالا او هر ماه برای دریافت یارانه خود از عابر بانک مشکل دارد و باید از سایر شهروندان کمک بخواهد.

فرماندار شهرستان پردیس با تاکید بر اهمیت مناسب سازی خدمات و امکانات شهری برای برطرف کردن نیازهای افراد دارای معلولیت، در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: نهادهای اجتماعی و مدنی شهرستان موظف به ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت و زندگی معلولان برای دسترسی به امکانات لازم، استفاده از خدمات و امکانات شهری با هدف برطرف کردن نیازهای افراد دارای معلولیت هستند.

عبدالعظیم رضایی افزود: در شهرستان جدید التاسیس پردیس بسیاری از دستگاه‌ها مناسب سازی را در ساخت مجموعه و ساختمان‌های خود در نظر گرفتند اما به دلیل وضعیت توپوگرافی شهرستان شاهد شیب های تندی در خیابان ها و اماکن مختلف هستیم که تردد را برای افراد دارای معلولیت مشکل می‌کند.

وی با بیان اهمیت و اولویت رفع مشکلات معلولان شهرستان خاطر نشان کرد: یکی از تکالیف ما مناسب سازی معابر و تسهیل دسترسی افراد دارای معلولیت به ادارات در سطح شهرستان است و با احداث ساختمان‌های اداری مناسب سازی شده مشکلات یاد شده مرتفع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با تاکید بر اهمیت مناسب سازی شهری برای معلولان اظهار داشت: ساخت پروژه های مسکونی و اماکن عمومی جدید در پردیس مطابق با استانداردهای مناسب سازی در راستای اجرای مواد ۲ و۳  قانون حمایت از معلولان اجرایی شده و پردیس به عنوان شهر پیشرو در امور مناسب‌سازی فضاهای شهری، به عنوان پایلوت در کشور این طرح را آغاز خواهد کرد.

سید مهدی هدایت با معرفی شهر جدید پردیس به عنوان شهر دوستدار سالمند ومعلول اظهار داشت: با توجه به جدید بودن شهر و ادامه روند ساخت پروژه‌های مختلف، در حال حاضر ظرفیت بکارگیری استانداردهای مناسب‌سازی در ساخت و سازهای جدید وجود دارد و به طور ویژه مورد توجه شرکت عمران قرار خواهد گرفت.

وی از امضای تفاهم نامه با ستاد مناسب سازی در راستای ایجاد تسهیلات تردد و دسترسی برای معلولان و سالمندان خبر داد و افزود: این موضوع در داخل کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته و در برخی موارد شاهد مشکلات بسیاری از معلولان و سالمندان در تردد و دسترسی به اماکن هستیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس ضمن ابراز نگرانی برای معلولان این شهر اظهار داشت: معابر شهر پردیس مناسب وضعیت معلولان نیست وعلاوه بر معابر برخی از ادارات ما هم مشکل دسترسی برای افراد توانخواه را دارند.

ابوالفضل کرمانی با اشاره به ساختمان استیجاری و بدون آسانسور اداره بهزیستی خاطر نشان کرد: معلولان مراجعه کننده به این اداره، بدون استفاده از آسانسور امکان بالارفتن از پله‌ها را ندارند و کارشناسان اداره در محل پارکینگ به مشکلات مدد جویان رسیدگی می‌کنند.

وی با اشاره به تجربه شهرهای مجاور در خصوص تسهیل  تردد معلولان در سطح شهر عنوان کرد: تامین چند دستگاه خودروی مناسب سازی شده و خدمات رسانی آنها در حمل و نقل شهری توسط شهرداری مشکل تردد معلولان را به مراکز درمانی، فیزیوتراپی تا حدی برطرف خواهد کرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس ضمن تقدیر از عملکرد شهرداری در طراحی معابر مناسب برای نابینایان اظهار داشت:  مناسب سازی ایستگاه اتوبوس بدون حضور کارشناس بهزیستی انجام شده که به دلیل نداشتن شیب استاندارد کارآیی مورد نظر را ندارد.

کرمانی گفت: معلولان در این شهر امکانات مناسبی ندارند و ما موظف به تامین حداقل ها برای این افراد هستیم و در این راستا از مسئولین درخواست و انتظار همکاری داریم.

کارشناس عمران فرمانداری شهرستان پردیس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مناسب‌سازی برخی از بوستان‌ها در پردیس با ساخت رمپ در حد یک یا دو پله توسط کارشناسان عمران شهرداری برای تسهیل تردد معلولان از ابتدا تا انتهای بوستان‌ها انجام شده و مسیر طرح  برجسته  پیاده روها برای نابینایان در نظر گرفته شده است.

سولماز خلیلی گفت: ساخت رمپ های زیکزاکی برای کاهش شیب خیابان مناسب اما پر هزینه است و با توجه به شیب بیش از ۸ درصد در پیاده‌روهای شهر پردیس راهکار مناسبی برای تسهیل تردد معلولان است.

وی با بیان اینکه طی یک ماه گذشته معابر اصلی شهر بومهن با حضور نماینده بهزیستی و نماینده شهرداری بومهن بازبینی شده است ، خاطر نشان کرد:  بر اساس دفترچه مناسب سازی معابر مواردی که در شهر نیاز به مناسب سازی داشتند به شهرداری بومهن اعلام شد و بازدید از معابر شهر پردیس به منظور بررسی مشکلات معابر در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان پردیس یک مرکز روانی ذهنی در روستای کرشت، یک مرکز روزانه آموزش بیماران جسمی و حرکتی در فاز ۲ و یک مرکز نگهداری بیماران اوتیسم در فاز ۴ دارد.

رئیس مرکز آموزش روزانه بیماران جسمی و حرکتی  در خصوص شرایط کاری و عملکرد این مرکز اظهار داشت: تعرفه های این مرکز دولتی است و در پذیرش بیماران محدودیت سنی نداریم از نوزاد سه ماهه تا بیمار ۶۰ ساله در این مرکز پذیرش و مشکلات جسمی آنها پس از معاینه در مسیر درمان قرار می‌گیرد.

رضا علی اصغری با بیان اینکه در شرق استان تهران تنها مرکز آموزشی بیماران جسمی و حرکتی هستند، خاطر نشان کرد: کار ما توجیه اقتصادی ندارد و با همراهی دانشجویان کارشناسی ارشد که در رشته های مرتبط در تهران تحصیل می‌کنند،  روزانه ۵۰ بیمار در این مرکز پذیرش می‌شود.

وی با اشاره به تعامل این مرکز با آموزش و پرورش شهرستان اظهار داشت: دانش آموزان کلاس اول که در زمان ثبت نام در روند غربالگری قرار می گیرند بر اساس نظر کارشناسان اگر در یادگیری مشکل داشته باشند از سوی اداره آموزش و پرورش برای درمان به این مرکز معرفی می‌شوند.

رئیس این مرکزآموزشی ادامه داد: سه نفر کار درمان، دو نفر گفتار درمان و یک نفر برای آموزش کودکان معلول ذهنی "موسیقی درمانی  و هنر درمانی " در این مرکز فعالیت دارند و مدد کاران مرکز مشکل ۳۰۰ خانواده‌ معلول  را با مراجعه به منزل آنها برطرف می کنند که یارانه درمان مددجویان از سوی اداره بهزیستی شهرستان پرداخت می شود.

مژگان امیرپور مدیر این مرکز با اشاره به روند درمان کودکان دراین مرکز اظهار داشت: کودکان سه تا چهار ماهه که مشکل نشستن و راه رفتن و چهار دست و پا رفتن دارند توسط والدین به این مرکز آورده می‌شوند و در صورت لزوم گفتار درمانی و تمریناتی برای تقویت ذهن انجام می شود تا برای مدرسه رفتن آماده شوند و بیماران ام .اس و سکته مغزی بزرگسال هم در این مرکز آموزش‎های لازم را برای توان یابی فرا می گیرند.

وی با اشاره به مشکلات مدد کاران مرکز خاطر نشان کرد: همکاران ما در این مرکز مشکل دوری راه دارند و با توجه به اینکه اغلب مددجویان ما دراین مرکز، جسمی و حرکتی هستند باید روی دست و پای آنها کار شود و متاسفانه بعد از گذشت مدتی مچ دست درمانگر مشکل پیدا می کند و در دراز مدت درمانگران ما هم به کار درمانی نیاز پیدا می کنند.

رفع مشکلات معلولان شهرستان نیاز به حمایت مسئولین و تعامل دستگاه‌های خدمات رسان شهرستان دارد تا با ایجاد تسهیلات لازم شرایط زندگی راحت برای این افراد ایجاد شود.

شهرستان پردیس با جمعیتی  در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.