به گزارش روز سه شنبه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اسماعیل نجار ظهر امروز (سه شنبه) در نشست فصلی ستاد مدیریت شهر تهران که با حضور رییس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران برگزار شد اظهار داشت: در تمام شهرها مسئولیت مدیریت بحران بر عهده فرماندار و استاندار بود اما در تهران استثنائا شهردار تهران زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کرد که در این خصوص چالش‌ها و مشکلات بسیاری در مورد نقش استاندار و ایجاد هماهنگی وجود داشت.

به گفته وی، مثلا اگر بحرانی در تهران رخ می‌داد و شهرهای تهران، اسلامشهر و غیره هم درگیر می‌شدند استاندار نمی‌توانست به چندین شهر برود و جلسات هماهنگی را برگزار کند بنابراین لازم بود که انسجام و هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد.

نجار ادامه داد: در این قانون یک سری تغییرات اساسی و بنیادین انجام شد که خوشبختانه اقدامات قابل توجهی است و تمام نهادها و ارگان‌ها در کشور تابع و مشمول این قانون هستند البته باید یک سری دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها نیز در این باره نگارش شود.

وی با اشاره به نقش سازمان مدیریت بحران در هماهنگی و ایجاد ارتباط میان دستگاه‌ها گفت: مثلا ما دیدیم که برای دریافت کمک‌های مردمی  با مشکلی به نام مالیات مواجه هستیم و فرضا اگر کمک‌های مردمی که حامل مواد غذایی بود از کشور دیگر به فرودگاه می‌آمد باید مراحل گمرکی و مالیات و ... را طی می‌کرد که در همین راستا نیز درخواستی را به دولت مطرح کرده و پیشنهاد دادیم تا در این زمینه اقداماتی انجام شود که این موضوع به مجلس ارجاع شد.

نجار درباره‌ پیشنهادات مطرح شده از سوی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص شیوه مدیریت بحران پایتخت نیز گفت: بنده موافقم که ستاد مدیریت بحران تهران اقدامات انجام شده را در  قالب همان کارگروه‌ها و با همان کیفیت ادامه دهند و با همان کیفیت همکاری کنند اما در مورد تلفیق اختیارات باید وزیر کشور در این باره تصمیم گیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که باید برای مدیریت بحران از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود تاکید کرد: ما معتقدیم که برای نگارش آیین‌نامه‌ها و شیوه‌های مدیریت بحران هم باید از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی استفاده کنیم و هم از ظرفیت و توان نیروهای عملیاتی، چرا که آیین‌نامه‌های مدیریت بحران باید جامع باشد و بتوانند در کاهش خسارات به ما کمک کنند.

تاکید شهردار تهران بر اتخاذ هماهنگی حداکثری در هنگام بحران

همچنین شهردار تهران نیز در این نشست گفت: آمادگی در برابر بحران ها و همیاری ارگان ها مهم ترین خصیصه‌های مدیریت کلانشهرهااست و امیدوارم همکارانم در ستاد مدیریت بحران شهر تهران با حداکثر هماهنگی و انسجام، قوی‌تر از قبل فعالیت کنند.

 پیروز حناچی در جلسه مدیریت بحران شهر تهران که در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با حضور اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای‌ اسلامی شهر تهران و اعضای شورای مدیریت بحران تهران تشکیل شد، ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه هیچ بحران طبیعی در تهران اتفاق نمی افتد، گفت: حتی اگر اتفاقی هم رخ دهد، باید با یکپارچگی، مدیریت و آمادگی مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور قدم‌به‌قدم موضوع تصویب قانون مدیریت بحران کشور را پیگیری می‌کرد، ادامه داد: این قانون قطعا به نفع تهران خواهد بود، فارغ از این‌که چه فردی در ساختار مدیریت بحران چه مسئولیتی را بر عهده داشته باشد.

شهردار تهران تصریح کرد: تهران به خاطر پایتخت بودن نیاز به تقسیم کار گسترده‌ای دارد که همه در این تقسیم کار به وظایف خود متعهد اند. یکی از ویژگی‌های کلانشهر ها این است که یک مشکل کوچک در آن ها می‌تواند به یک بحران تبدیل شود و به خاطر داریم که در سال ۹۲ تنها شکستن یک دیواره در یک مسیل می‌توانست چه بحرانی را رقم بزند؛ اگر فقط کمی دیرتر دست‌به‌کار می‌شدیم، جریان آب ممکن بود به یکی از قطارهای پرجمعیت مترو برخورد کند.

وی یادآور شد: طبق گزارش‌های واصله هفته گذشته با یک بارش غیرمعمول مواجه بودیم؛ متوسط بارش ۶۵ میلیمتر در کمتر از یک هفته موضوعی است که به‌راحتی می‌تواند سیل راه بیاندازد، اما فقط در انتهای یکی از روددره‌ها کمی سرریز داشتیم. یا در ١٢ فروردین امسال تا آستانه وقوع سیل پیش رفتیم، اما به‌خاطر آمادگی‌ای که از قبل ایجاد شده بود، این اتفاق نیفتاد.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر قرار باشد سیلی راه بیافتد، منشأ آن روددره‌هاست؛ براین اساس، با لایروبی و کنترل جریانات آب می‌توانیم از بحران وقوع سیل پیشگیری کنیم.

کارگروه‌های مدیریت بحران شهر تهران در قانون جدید به فعالیت خود ادامه می دهند

همچنین رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در حاشیه نشست فصلی ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: این اولین جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران پس از تصویب قانون جدید مدیریت بحران بود و خوشبختانه اکثریت اعضا و نمایندگان آنها در جلسه حضور داشتند.

رضا کرمی محمدی با بیان اینکه این جلسه مصوبات خوبی برای فعالیت ستاد مدیریت بحران شهر تهران داشت، افزود: متاسفانه در قانون جدید مدیریت بحران قوانین مقداری در مورد شهر تهران که دارای شرایط خاصی است مسکوت بود که نیاز بود این قوانین بسط پیدا کند.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز در این جلسه موافقت شد تا کارگروه‌های مدیریت بحران شهر تهران بر اساس وظایف و داده‌های قبلی خود به فعالیت خود ادامه دهند. در مورد جایگاه شهردار تهران و تمدید یک سری اختیارات نیز مقرر شد تا وزیر کشور در این خصوص تصمیم گیری نهایی را انجام دهد.

کرمی محمدی درباره زمان برگزاری این جلسات اظهار کرد: این جلسات هر ۳ ماه یکبار برگزار می‌شود اما اگر نیاز باشد می‌توان این جلسات را در مدت کوتاهتری یا حتی ماهانه برگزار کرد تا به تصمیم گیری‌های زودتری برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تهران آمادگی رویارویی با بحران‌ها را دارد؟ خاطر نشان کرد: برای بعضی از بحران‌ها ما کاملا آماده هستیم اما برای بعضی دیگر نظیر زلزله با توجه به حجم گسترده‌ای که دارند اتخاذ آمادگی و افزایش آن نیازمند کار طولانی مدت است و به همین دلیل لازم است آمادگی خود را افزایش دهیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اینکه با توجه به فصل بارندگی‌ها آیا آمادگی‌های لازم برای مقابله با سیل در تهران نیز وجود دارد؟ گفت: با توجه به لایه روبی و اقداماتی که برای مواجهه با سیل و سیلاب انجام داده‌ایم از این نظر فکر نمی‌کنم که در تهران مشکلی در این زمینه داشته باشیم و البته ممکن است موارد بسیار سطحی در حد آبگرفتگی رخ دهد که در حال رفع این موارد نیز هستیم اما مشکل جدی و بزرگی در خصوص سیل در بارندگی‌های پیش رو را نخواهیم داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.