به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، حمید رضا زکی زاده که در بیستمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای پروژه‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سخن می گفت اظهار داشت: پروژه‌های آبخیزداری مساحتی حدود ۴۵ هزار هکتار از حوزه های آبخیز استان تهران را شامل می شود که این پروژه‌ها در قالب اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی به همراه اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و اقدامات حفاظتی و فعالیت های آموزشی، ترویجی و مستندسازی در حال انجام است.

وی ادامه داد: پروژه‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت مناطق و حساس و بحرانی بودن حوزه های آبخیز از لحاظ حفاظت خاک و آب به مرحله اجرا درآمده است.

معاون آبخیزداری استان تهران تصریح کرد: در حال حاضر عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز افجه، لوارک، دارآباد در شهرستان شمیرانات، اَرو در شهرستان فیروزکوه، سنگتراشان در شهرستان ری، تار و بار در شهرستان دماوند و امامزاده داود در شهرستان تهران به طور کامل اجرا شده و این عملیات در مابقی حوزه‌های آبخیز استان نیز در حال انجام است.

وی به اثربخشی فعالیت‌های آبخیزداری اشاره کرد و ابراز داشت: هدف اصلی اجرای پروژه‌های آبخیزداری کنترل سیل و کاهش فرسایش خاک است که با این اقدامات شاهد تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و بهبود وضعیت پوشش گیاهی نیز خواهیم بود.

زکی زاده تأکید کرد: سازه‌های احداث شده توانست سیلاب‌هایی را که در پی بارش‌های اواخر مهرماه امسال به وقوع پیوست را کنترل و از بروز بسیاری از خسارت های جانی و مالی ممانعت به عمل آورد.

اثربخشی پروژه‌های صندوق توسعه ملی بر کنترل و مهار سیلابها

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه پیش بینی روند تغییر اقلیم و وقوع بارش‌های رگباری- سیلابی با دوره بازگشت ۵۰ ساله و ۱۰۰ ساله در سال آبی ۹۸-۹۷ تحقق یافته است گفت: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و کنترل و مهار سیلاب در حوزه‌های آبخیز شهری تهران، شمیرانات، شهر ری، پاکدشت، دماوند، پردیس و فیروزکوه در یک دوره ۱۰ ساله ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: کارشناسان آبخیزداری این اداره کل و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان سازمانی پیشرو با پیش بینی بارش‌های رگباری و سیلابی و با نگرش مدیریتی مبتنی بر اطلاعات در حوضه‌های حساس و بحرانی اقدام به اجرای عملیات آبخیزداری با هدف کنترل و مهار سیلاب می کنند.

زکی زاده با اشاره به اینکه درصورت تأمین اعتبارات تکمیلی استانی و اجرای به موقع پروژه‌های آبخیزداری از خسارات جانی و مالی به میزان قابل توجهی کاسته می شود اظهار داشت: با توجه به این مهم و عنایت مقام معظم رهبری و مسئولان کشور سال گذشته اعتباری معادل ۱۵۰ میلیارد ریال و امسال نیز اعتباری معادل ۲۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به امر آبخیزداری در استان تهران اختصاص یافت که با رویکرد جامع نگری شاهد اجرای پروژه‌های آبخیزداری در بسیاری از حوزه‌های آبخیز استان هستیم.

وی بیان داشت: در صورت احداث و اتمام ۱۰۰ هزار متر مکعب سازه های سنگی-ملاتی و گابیونی حجمی معادل ۲ میلیون متر مکعب ظرفیت استحصال، مهار سیلاب و کنترل رسوب و کاهش قدرت تخریبی سیلاب در بالادست حوزه های آبخیز فراهم می شود.

 معاون آبخیزداری استان تهران یادآور شد: با مستندسازی و تهیه بانک اطلاعاتی هریک از سازه‌های آبخیزداری در سامانه اطلاعات جغرافیایی و نقشه برداری احجام مخازن و استفاده از مدل؛ پیشرفته بارش-رواناب اثر بخشی سازه‌ها برکاهش حجم و دبی سیلاب‌ها مورد بررسی و ارزیابی علمی و کاربردی قرار می گیرد.

وی تأکید کرد: این مدل ارزیابی برای نخستین بار در معاونت آبخیزداری استان تهران برای تمامی پروژه‌های صندوق توسعه ملی در سال ۹۸-۹۷ در حال انجام است.

زکی زاده، اولویت بندی حوضه‌ها، برنامه ریزی اعتبارات مورد نیاز آتی و کنترل بازخورد مهندسی عملیات سازه ای و بیولوژیکی را از دستاوردهای این ارزیابی اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.