محمد جعفرپور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح ایمن سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در مناطق مختلف شهرستان ورامین آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰۰ هزار قطعه از طیور در این بیماری واکسن دریافت کنند.
وی افزود: نیوکاسل از جمله بیماری‌های خطرناک در طیور است که در صورت همه‌گیری، با خسارت و تلفات بالا همراه است و شیوع آن تا ۹۰ درصد به طیور خسارت وارد می‌کند.
وی تصریح کرد: در زمان وقوع بیماری نیوکاسل، به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی،  نمی‌توان درمان قطعی را انجام داد بنابراین بهترین راه برای مقابله با این بیماری، پیشگیری و واکسیناسیون است.
جعفرپور گفت: در این طرح، کارشناسان شبکه بهداشت با حضور در مناطق روستایی بخش‌های مرکزی و جوادآباد، نسبت به واکسیناسیون طیور بومی به صورت آشامیدنی اقدامی می‌کنند.
وی تصریح کرد: برای دست‌یابی به نتیجه بهتر از اجرای این طرح لازم است تا روستائیان، یک روز قبل از اجرای طرح، پرندگان خود را آماده و در فضای محصور نگهداری کرده و حداقل ۸ ساعت قبل از واکسیناسیون، از دادن آب به پرندگان خودداری کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی ورامین افزود: واکسن فقط داخل ظرف آبخوری تمیز به صاحبان طیور بومی تحویل داده می‌شود و باید ظرف ۲ ساعت توسط پرندگان مصرف شود.
عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس هستند.
بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.
ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.