به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، مأموریت هر سازمان در نظام مدیریت بهره‌وری کشور، دستیابی به سهم بهینه بهره‌وری از رشد اقتصادی و توسعه پایدار است که یکی از موضوعات مطرح شده در این زمینه، «بهره‌وری سبز» منظور شده است.

بهره‌وری سبز به عنوان راهبردی استراتژیک برای رسیدن به پیشرفت، توسعه اقتصادی و اجتماعی و در عین حال مصرف بهینه از منابع با ملاحظات زیست محیطی مورد تأکید قرار گرفته است.

اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در راستای دستیابی به اهداف راهبردی مدیریت سبز و استفاده بهینه از منابع و انرژی در مدارس کشور فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در این باره اظهارداشت: طراحی این مدارس با رویکرد صیانت از هویت معماری ایرانی اسلامی، تبدیل مدرسه در حال ساخت به مدرسه با بهره‌وری سبز و تبدیل مدرسه در حال بهره‌برداری به مدرسه با بهره‌وری سبز به عنوان سه راهبری برای دستیابی به این اهداف دنبال می‌شود.

علی شهری گفت: تنها پروژه پایلوت کشور در حوزه مدیریت بهره‌وری سبز در استان تهران انجام شده است.

وی افزود: مدرسه شهید حسن باقری واقع در منطقه ۵ آموزش و پرورش یکی از این مدارس است که تصمیم گرفته شد با رعایت تمام استانداردهای موجود در حوزه بهره‌وری سبز؛ انرژی الکتریکی، معماری، اهمیت منظر و بار گرمایی بازسازی شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران بیان کرد: ساختمان اصلی مدرسه با توجه به قدمت آن فاقد تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی موثر و مفید بود و هیچ یک از شاخص‌های توسعه پایدار را نداشت و این تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی علاوه بر هدررفت منابع انرژی و تخریب محیط زیست، آسایش مطلوبی را برای دانش‌آموزان تأمین نمی‌کرد.

شهری، فقر فضای سبز و پوشش گیاهی به منظور طراوت و شادابی، نبود مبلمان، محل استراحت و تماشای بازی و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، نبود کلاس‌های روباز، تردد خودرو از محوطه اصلی، سرویس بهداشتی فاقد شاخص بهداشتی و معماری که در آن هدرفت منابع آبی و انرژی گاز برجسته بود و تولید، جمع آوری و تفکیک پسماند را از مشکلات این مدرسه برشمرد.

وی، انرژی، آب، پسماند، مواد مصالح، کیفیت هوای داخلی و سایت را به عنوان شاخص‌های مدارس با بهره‌وری سبز عنوان کرد و گفت: برای انجام شاخص‌های بهره‌وری سبز در مدارس، با دانشگاه‌های مطرح کشور در حوزه مدیریت سبز وارد گفت‌وگو شدیم که در نهایت دانشگاه شیراز در این بین انتخاب و به عنوان مشاور ذیصلاح برای پیشبرد این امور برگزیده شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: طراحی جمع‌آوری یا هدایت آب باران و جمع‌آوری آب خاکستری برای بازچرخانی منابع آبی برای پرکردن فلاش تانک سرویس‌های بهداشتی و آبیاری فضای سبز، تجهیز تأسیسات الکتریکی مدرسه با روش‌های نوین و بهره‌مندی از تجهیزات کم مصرف و دوستدار محیط زیست از جمله چراغ‌های ال ای دی اقداماتی است که فصل تابستان پیش از آغاز سال تحصیلی در مدرسه شهید باقری انجام شد.

شهری بیان کرد: تأسیسات گرمایشی مدرسه شهید باقری با روش‌های نوین و بهره‌مندی از تجهیزات کم مصرف و دوستدار محیط زیست از جمله دیگ چگالشی مجهز و  کولرهای آبی با کولرهای جدید و کم مصرف از نظر آب و برق و با امتیاز دوکاره بودن (دهش و مکش هوا) نصب شد.

وی افزود: نصب آبگرمکن خورشیدی برای تأمین آب مصرفی ساختمان و سرویس‌های بهداشتی دانش‌آموزان، اجرای بام وارونه برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، تعویض پنجره‌های فلزی با پنجره‌های دوجداره، اجرای درب دوم در ورودی برای کنترل تبادل حرارتی ساختمان با محیط خارج، طراحی محوطه با پوشش گیاهی، درختی مبلمان استراحت و تماشای بازی و مسابقات، کلاس روباز، زمین ورزش، جانمایی پارکینگ خودرو و ایجاد دسترسی دانش‌آموزان به فضای سبز نیز پیش بینی شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ادامه داد: ارتقای کیفیت هوای داخل و آسایش در حد قابل قبول برای دانش‌آموزان در کلاس درس پیش‌بینی و سایبانی برای بهره‌مندی از نور طبیعی و جلوگیری از مزاحمت نور آفتاب برای کلاس‌های درس تعبیه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.