به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران با تاکید بر قش تعیین کننده شهرداری و شورای شهر پایتخت در زمینه الگو بودن برای بقیه کلانشهرها اظهارداشت: در دولت دوازدهم وزارت نیرو  محوری‌ترین برنامه‌ها را برای مدیریت عرضه و تقاضا در بخش آب و برق انجام داد.
وی با تاکید بر اینکه اگر اصلی‌ترین نقاط ضعف خود را هدف نگیریم مشکلات حل نمی‌شود گفت:‌ سیستم متمرکز در اداره امور کشور و بخشی‌نگری ۲ ریشه مشکلات به شمار می‌رود که در تهران به عنوان یک الگوی بزرگ باید اصلاح شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه یک کار بزرگ را باید در تهران شروع کنیم اظهار داشت: ایجاد یک ساز و کار دائمی بین مدیریت شهری تهران و وزارت نیرو و همکاری های تعریف شده می‌تواند الگویی برای سایر شهرها باشد و به سمت وضعیت مطلوب و افزایش تاب‌آوری شهری نیز پیش برویم.

وی ادامه داد: بین سازمان‌های آب، برق و شهرداری باید ساز و کار دائمی تعریف شود و تشکیل کارگروه دائمی سبب می‌شود بتوانیم با هم مسائل را حل و با سرعت بیشتری برای رفع مشکلات اقدام کنیم.

وزیر نیرو گفت:‌ تا زمانی که حدود و مرزها ما را از یک جا دیدن و یکی دیدن مسائل خدمات شهری دور کنند ما از آنچه به خاطر آن مأمور شده‌ایم دور خواهیم ماند.
وی ادامه داد: صمیمانه‌ به اعضای شورای شهر می‌گویم که وزارت نیرو آمادگی تام دارد که برنامه مشترکی در امور آب و برق بنویسیم.
اردکانیان گفت: ما برای تهران آمادگی داریم که از اختیارات و مسئولیت ها تا جایی که با قانون مغایرت نداشته باشد برای ایجاد کارگروهی دائمی در بالاترین سطح مدیریتی استفاده کنیم.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بارش‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آغاز سال آبی که از ابتدای مهر شروع می‌شود هستیم و بر اساس پیش‌بینی‌ها در بازه زمانی سه ماه آینده و تا آذر، متوسط بارندگی‌ها در حد نرمال و در برخی نقاط بیش از نرمال خواهد بود.
وی افزود: کشور ما یک دوره خشک ۱۰ ساله را پشت سر گذاشت و از سال گذشته، پس از خشکسالی، بارش‌های فراوانی انجام گرفت ولی مدت‌ها طول می‌کشد تا رطوبت از دست رفته خاک حاصل شود و بتوانیم به میزان روان‌آب برسیم.
وزیر نیرو گفت: سیلاب‌ شدید پارسال در عین حال که خسارت زیادی به ویژه به لحاظ جانی ایجاد کرد که جبران‌ناپذیر است اما برکاتی هم داشت و آن هم افزایش امکان تولید انرژی در سدهای چندمنظوره بود.
اردکانیان اظهارداشت: با کمک مردم و مسئولان توانستیم ۲ سال جدی را پشت سر بگذاریم که یکی سال ۹۷ ـ ۹۶ است که خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بود و دیگری سال ۹۸ ـ ۹۷ به عنوان‌ تَر ترین سال در ۵۰ سال اخیر بود.
وی افزود: مدیریت این ۲ شرایط جدی، تجربه منحصر به فردی را به همراه داشت. 
اردکانیان تاکید کرد: هرچقدر توان ارتباط با مردم داشته باشیم تاب‌آوری صنعت آب، برق و جامعه بیشتر است و نتایج مؤثری نیز خواهیم گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال سه رکورد در بخش برق داشتیم، گفت: یکی رکورد تولید سالی یکهزار و ۷۷۵ مگاوات برق بود که پس از انقلاب بی‌سابقه به شمار می رود و در شرایط تحریم دستاورد ارزنده‌ای قلمداد می شود.

وزیر نیرو افزود: دیگری نیز رکورد مصرف است که از نقاط ضعف به شمار می‌رود.
اردکانیان توضیح داد: اوج بار به دلیل سهم بالای دستگاه‌های سرمایشی ۲۳ هزار مگاوات بود که بخش اعظم آن، حدود ۴ هزار مگاوات، مربوط به بخش دولتی است.
وی تاکید کرد: با اجرای برنامه‌های یازده وجهی توانسته‌ایم در این زمینه رکورد بزنیم و سه هزار و ۸۰۰ مگاوات از اوج بار در تابستان کاسته شد.
اردکانیان خاطرنشان کرد: رکورد سوم مربوط به صادرات است که بیشترین تبادل انرژی با همسایگان را داشته‌ایم.
وی گفت: شرایطی فراهم شد که بالاترین صادرات انرژی را به ویژه برای عراق داشته باشیم که این مساله در تکمیل نیاز ارزی حائز اهمیت است.

در این جلسه نقطه نظرات اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای توسعه همکاری ها با وزارت نیرو مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.