علی امام روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در حال حاضر خطوط مترو تهران در هفت خط و ۲۳۰ کیلومتر احداث شده و با ۱۲۲ کیلومتر فعال است که در افق ۱۴۲۰ یعنی تا ۲۲ سال آینده باید به همین میزان وسعت مترو افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در افق ۱۴۲۰ در برنامه شبکه حمل و نقل ریلی علاوه بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ باید خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و همچنین ۲ قطار اکسپرس (تندرو) ‌ نیز ساخته و تجهیز شود.

امام تاکید کرد: این طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران و حومه در سال های ۹۵ تا ۹۷ تدوین و برای تصویب به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شده است که طی ماه های آینده  نهایی و اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه این خطوط ناوگان مترو تهران تعداد سفرهای مترو روزانه به ۱۰ میلیون سفر می‌رسد و همچنین سهم سفر حمل و نقل ریلی از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

توسعه مترو بدون بودجه دولت مصوب شد

مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه با بیان اینکه توسط خطوط مترو در سال ۶۵ شکل اجرایی و عملیاتی گرفت افزود: در آن سال و شرایط دفاع مقدس، خطوط مترو به شرط اینکه دولت بودجه ای ندهد تصویب شد.

وی ادامه داد: در آن سال‌ها کشور درگیر جنگ بود و دولت پولی نداشت که بتواند کمک کند به همین منظور دهه ۶۰ و ۷۰ خط ۵ مترو تهران و حومه بدون بودجه دولتی راه اندازی شد.

امام خاطرنشان کرد: وقتی که در سال ۱۳۷۷ اولین خط قطار مترو تهران- کرج راه اندازی شد و مردم و مسئولان شیرینی این شبکه حمل و نقلی را چشیدند از دهه ۸۰ بود که به دلیل افزایش هزینه های احداث و راه اندازی خطوط مترو جو تغییر کرد و در سال ۹۵ قانونگذار در طرح حمایت از سامانه ریلی به دولت اجازه داد که بخشی از درآمد خود را به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی اختصاص دهد.

به گفته وی، در حال حاضر ضرورت وجود مترو برای دولتمردان و مدیران شهری به اثبات رسیده و باید تلاش کرد که توسعه خطوط مترو تهران و حومه طبق افق سال ۱۴۲۰ توسعه یابد.

ناوگان مترو تهران و حومه در حال حاضر با ۷ خط و ۱۲۲ ایستگاه فعال است که روزانه این ناوگان بیش از یک میلیون مسافر را جابجا می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.