به گزارش ایرنا محمد جواد حق‌شناس روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورا در تذکری با اشاره به ضرورت توجه به توسعه، حفظ و نگهداری مجسمه‌ها و المان‌های شهری گفت:مجسمه ها و المان های شهری از مصادیق بارز بکارگیری هنر و فرهنگ در کالبد و میراث شهر است. ‌
وی گفت: مجسمه های شهر و المان‌ها باید بازتابی از ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه و دارای ارزش هنری لازم بوده و به درستی در شهر جانمایی شده باشد.  

عضو شورای تهران ادامه داد: در عین حال این سازه های هنری به مثابه میراث هنری شهر در مرور زمان نیاز به حفاظت و نگهداری دارد.  

حق شناس تأکید کرد: هنوز هم زیباترین و خاطره انگیز ترین و اثر گذارترین مجسمه ها و المان‌های شهر تهران میراثی است که از پیش از انقلاب در شهر بجا مانده است.

وی گفت: متاسفانه حتی در مراقبت و نگهداری همین میراث ارزشمند نیز هیچ راهبرد قابل اتکایی به چشم نمی خورد انتظار می رود تدوین راهبردی مشخص برای توسعه و حفظ و نگهداری مجسمه ها و المانهای شهری به عنوان بخشی از راهبرد هنری شهر در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

عضو شورای تهران افزود: چنین راهبردی از یک سو باید تقسیم کار، هماهنگی و همکاری کارآمد حوزه های مختلف مدیریت شهری و از سوی دیگر حفظ ارزش ها و تنوع فرهنگی و عدالت اجتماعی شهری را در نظرداشته باشد.

وی عنوان کرد: انتظار می رود در اسرع وقت ضمن گزارش آخرین وضعیت، اقدامات فوری در خصوص مجسمه‌های شهر انجام شود.

حق شناس گفت: مجسمه حکیم عمر خیام، ساخته هنرمند برجسته و فقید ابوالحسن صدیقی، مستقر در پارک لاله که از نظر حفظ و نگهداری و نیز جانمایی در وضعیت مطلوبی نمی باشد و در معرض آسیب است.  

وی ادامه داد: مجسمه حکیم عمر خیام، ساخته استاد فخیمی، بعد از گذشت چند سال، هنوز جانمایی و مستقر نشده است.

حق شناس ادامه داد: گزارشی از مجسمه قیصر امین پور شاعر بزرگ روزگار ما که پس از سرقت، بازداشت سارقین و کشف مجسمه، هنوز به محل استقرار بازنگشته، ارایه شود.

عضو شورای تهران ادامه داد: همچنین  وضعیت دروازه دولت که به نظر می رسد آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و باید گزارشی از آن تهیه شود.

وی لزوم توجه و در دستور کار قرار گرفتن ساخت و بهره برداری از تندیس بزرگان شعر و ادب، فلسفه و حکمت، ریاضیات و نجوم، دین و عرفان و شهیدان والا مقام، به همت هنرمندان بزرگ و صاحب سبک ایرانی و جهانی، را از دیگر موضوعات در این حوزه عنوان کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.