به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شینا انصاری در سومین نشست کمیته محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور اظهار داشت: محور اصلی این نشست ارزیابی اثرات محیط زیستی و تهیه پیوست های زیست محیطی طرح های توسعه‌ای است.

وی افزود: بررسی سیلاب‌های اخیر که در اوایل سال جاری استان های زیادی را درگیر کرد و اثرات مخربی را به دنبال داشت نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی این سیلاب‌ها بی توجهی به ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح های توسعه ای با لحاظ کردن ضوابط محیط زیستی در ساخت و سازهاست که باعث تشدید آثار و عوارض مخرب سیل‌ها شد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بر هم افزایی و تعامل جهت بهبود شاخص های محیط زیستی تاکید کرد و گفت: باید از تجربه های موفق کلانشهرها و ارائه راهکارهای اجرایی در زمینه مسایل محیط زیستی بهره برد.

وی خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری این نشست ها انجام اقدامات مشترک است تا با هم افزایی، تعامل و بر مبنای قوانین موجود، اقدامات اولویت دار برای بهبود شاخص های محیط زیستی احصا شده و از تجربیات موفق کلانشهرها در زمینه مسایل محیط زیستی جهت رسیدن به راهکار اجرایی متناسب استفاده شود.

انصاری ابراز داشت: دولت در ۲۲ خرداد ماه سال جاری مصوبه ای را تحت عنوان مدیریت سبز تصویب و ابلاغ کرد که در این راستا شهرداری ها مکلف هستند تا بحث مدیریت سبز را با اصلاح الگوی مصرف منابع و بهینه سازی مصرف انرژی اجرایی کنند.

عوارض تخریب محیط زیست

در ادامه نشست، مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور  اظهار داشت: با توجه به پیگیری ها و جلسه های مشترک با دولت و مصوبه ی مجلس شورای اسلامی مقرر شد عوارض حاصل از هشت گروه کالایی مخرب محیط زیست به موضوع مدیریت پسماند در شهرداری های کشور اختصاص یابد.

سید حبیب راضی با بیان اینکه در حال حاضر کشور به ۲۸۴ بخش تقسیم شده است که هر بخش شامل تعدادی شهر و روستاست، افزود: این اعتبارات برای سرمایه گذاری در تمامی فعالیت های حوزه پسماند از جمله جمع آوری و پردازش اختصاص یافته است.

وی از تصویب آیین نامه اجرایی هوای پاک در کمیسیون های دولت خبر داد و خاطرنشان ساخت: در این آیین نامه مقرر شده است که اگر سرانه فضای سبز در شهرهایی با جمعیت بالاتر از ۵۰ هزار نفر به ۱۵ مترمربع یا بالاتر ازآن برسد، تامین نهال آن با جهاد کشاورزی، زمین با منابع طبیعی، آب از طریق آب و فضلاب و اجرا و نگهداری از فضای سبز بر عهده شهرداری خواهد بود.

راضی بر استفاده از ظرفیت کمیسیون کلانشهرها در هیات دولت تاکید کرد و گفت: در سال ۹۳ از تعداد هشت سندی که در این کمیسیون به تصویب رسید ۶ سند مربوط به حوزه خدمات شهری و محیط زیست بوده است.

آلودگی هوا مهمترین دغدغه‌های کلانشهرها

در ادامه این نشست، دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با بیان اینکه حل مشکلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا از مهمترین دغدغه های شهرداری کلانشهرهاست، گفت: با همفکری و هم افزایی نظرات فنی و کارشناسی مدیران شهرداری ها و پیگیری های این مجمع توانستیم تا حدودی حمایت و اعتبارات دولتی را برای توسعه حمل و نقل عمومی جذب کنیم.

کمال مرادی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع آلودگی هوا، ترافیک و افزایش جمعیت شهری، یکی از مشکلات و چالش های جدی دولت و شهرداری کلانشهرهاست، افزود: با توجه به اهمیت روز افزون محیط زیست در شهرهای بزرگ، این مجمع آمادگی دارد پیشنهادات کارشناسان این کمیته را در قالب سند زیست محیطی در نشست شهرداران و پس از آن در کمیسیون ویژه دولت مطرح و به تصویب برساند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.