به گزارش ایرنا محسن حاجی‌میرزایی روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری همزمان از بیش از ۲ هزار پروژه آموزشی کشور در محل هنرستان فنی و حرفه‌ای زینبیه شهرستان دماوند افزود:  از سازمان نوسازی خواسته‌ام سامانه ای را طراحی و همه نیازهای مدارسی که نیاز به بازسازی یا ایمن سازی دارند را در آن معرفی کند تا امکان مشارکت برای همه خیران فراهم شود، جامعه مبارک خیران بتواند دایره همراهان و همکاران خود را گسترش دهد و هر کس با هر سهمی حتی کوچک در احداث مدارس مشارکت داشته باشد.

وی تاکید کرد: اینک ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی هستند که باید با کمک دولت و خیران بازسازی شوند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مراسم افتتاح ۱۰ هزار کلاس درس طی امروز یادآورشد: با بهره برداری از این فضاهای آموزشی ۳۰ هزار دانش آموزش در فضاهای ایمن و نو به تحصیل ادامه می‌دهند، سرانه آموزشی کشور بهبود می‌یابد و موقعیت مناسبتری برای دانش آموزان فراهم می‌شود.

حاجی میرزایی اظهارداشت: امروز ۱۴۲ سالن ورزشی با ۱۶۲ هزار مترمربع مساحت و ۱۶ استخر افتتاح شد که گام مهمی برای ایجاد شادی، نشاط، تقویت روحیه ورزشی و ترویج فرهنگ سلامت در میان دانش آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای مجموعه این فعالیت ها بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده که ۷۰ درصد را دولت و ۳۰ درصد را خیران تامین کرده اند.

تلاش دولت برای باسازی مناطق زلزله و سیل زده

وی با تشریح اقدامات انجام شده برای بازسازی مدارس سیل و زلزله زده کشور خاطرنشان کرد: همزمان با زلزله سهمگین کرمانشاه ۷۸ مدرسه آسیب دید که به همت خیران و همدلی همه مردم ۱۹۰ مدرسه تعهد و ۱۴۵ مدرسه یعنی دو برابر مدارس تخریب شده در ابتدای سال تحصیلی ۹۸ تحویل شد و سرانه آموزشی کرمانشاه را به میزان ۷۰ سانتی متر افزایش داد.

حاجی میرزایی ادامه داد: سیل هم موقعیت سختی را برای آموزش و پرورش به خصوص در استان های خوزستان، لرستان و گلستان ایجاد کرد و ۱۰۰ مدرسه آسیب دید که برای ترمیم، بهسازی و نوسازی آنها تلاش شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این استان ها اقدامات لازم برای حدود ۹۰ درصد مدارس نیازمند تعمیرات جزئی، انجام و مدارس زیر سه کلاسه نیازمند نوسازی نیز، احداث و باقی این فضاها تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در استان های خوزستان و لرستان شکوه چشمگیری از مشارکت و همدلی خیران مشاهده کردم و گفتم هرچند این حوادث وقایع سهمگین و سختی محسوب می‌شد اما آنچه که مهمتر است و در خاطره ها باقی ماند سیل همدلی و همراهی مردم بود.

حاجی میرزایی تاکید کرد: برای ما مشارکت خیران فقط کمک مالی نیست و تقویت فرهنگ مشارکت و احساس مسئولیت نسبت به جامعه نیز قلمداد می‌شود.

وی افزود: یکی از اهداف تعلیم و تربیت این است که همه آحاد جامعه را برای مشارکت موثر در زندگی جمعی، همراه و تربیت کند و این کار خیران این فضا و فرهنگ را اشاعه می دهد.

وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: مدرسه قلب زندگی جامعه و کانون تربیت است و آینده جامعه در مدرسه رقم می‌خورد.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: کسانی که در مورد تغییر صحبت می کنند، معتقد هستند که تغییر مهمترین پدیده ای است که همه جوامع از ابتدا تا انتها با آن مواجه بوده اند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز آهنگ تغییرات سرعت گرفته و شتاب آن بیشتر شده است و سرعت تغییرات جوامع را در معرض انفعال، استیصال و درماندگی قرار می دهد و جوامعی که قادر نباشند در برابر تغییرات واکنش مناسب و موثری را از خود نشان دهند، دچار درماندگی و به حاشیه رانده می شوند و قدرت ایفای نقش موثر را از دست می دهند.

وی اضافه کرد: اگر تغییر را به عنوان واقعیت جدی و مورد اعتنا بپذیریم آنچه که تغییرات را ایجاد می کند، نهادهای اجتماعی هستند و آنچه که نهادهای اجتماعی را شکل می دهند، ظرفیت یادگیری یک جامعه است و ظرفیت یک جامعه که آینده آن را می سازد.

حاجی میرزایی تاکید کرد: هر چه جامعه توانمندی بیشتری برای یادگیری بیشتر داشته باشد آینده درخشان تری خواهد داشت و آموزش و پرورش این مسئولیت را دارد که یادگیری را در جامعه گسترش دهد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه فعالیت های انسان متوقف به یادگیری است که از نخستین لحظه حیات آغاز می شود و تا انتهای حیات ادامه داد و تنها چیزی که از ابتدا تا انتهای زندگی انسان استمرار دارد، تنفس است و یادگیری تنفس جامعه است.

وی افزود: همچنان که اگر در جریان تنفس کسی اختلالی ایجاد شود حیاتش به خطر می افتد، حیات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه ای که در جریان یادگیری آن اختلالی ایجاد شود نیز آسیب می بیند.

به گزارش ایرنا مراسم افتتاح این طرح های آموزشی با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.

شهرستان دماوند در ۴۵ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد.

تهرام/۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.