به گزارش شامگاه دوشنبه ایرنا از شرکت مترو تهران و حومه؛ علی امام با بیان اینکه تقریباً بیش از ۵۰ درصد شش کیلومتر توسعه جنوبی خط ۶ مترو تهران حفاری شده گفت: با حمایت های شهرداری منطقه ۲۰ و تامین منابع مالی پیش بینی می شود کار حفاری تونل این بخش تا اردیبهشت ماه سال ۹۹ به اتمام برسد.
وی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با شهرداری منطقه ۲۰ با هدف گسترش و توسعه بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران که با حضور حسن خلیل آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، فرهاد افشار شهردار منطقه  ۲۰، با اشاره به اینکه خدمت به شهروندان شهرستان ری از افتخارات ما به شمار می آید، گفت: در طرح اولیه خط ۶ مترو تهران، توسعه جنوبی این خط مد نظر نبود اما به دلیل برخورداری مردم این منطقه از خدمات مترو، این امر در دستور کار ما قرار گرفت.

امام با اشاره به اینکه از دو سال پیش تاکنون، بیش از ۵۰ درصد مسیر ۶ کیلومتری بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران از دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با دستگاه حفاری TBM، حفاری شده است، افزود: اگر حمایت‌های لازم وجود داشته باشد تکمیل حفاری تا ضلع شرقی حرم عبدالعظیم تا اردیبهشت ماه سال آینده مقدور و میسر خواهد بود.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به بودجه محدود در نظر گرفته شده برای توسعه خطوط مترو در بودجه سنواتی دولت، گفت: بر اساس قانون حمایت از سامانه های ریلی مصوب ۱۳۸۵ دولت اجازه دارد ۵۰ درصد از هزینه های مترو در کلانشهرها را تامین کند اما در سال های اخیر به دلیل کمبود منابع مالی این امر رخ نداده است.
وی ادامه داد: در دوره مدیریت جدید شهرداری، دولت از طریق تعهد و ضمانت بازپرداخت سود ۵۰ درصد اوراق مشارکت؛ شهرداری تهران را حمایت کرده است که این امر جای تقدیر و تشکر دارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهر تهران وحومه (مترو) با اشاره به اینکه هزینه توسعه مترو نسبت به سایر مدل های حمل و نقل بسیار بالاتر است، بیان داشت: مهمترین اتفاق در راستای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهر ها به ویژه تهران، توسعه مترو است.  
وی با تاکید بر اینکه توسعه ضلع جنوبی خط ۶، اتفاق ارزنده و خجسته‌ای است، افزود: این امر می‌تواند برای سفرهای درون شهری و جابه‌جایی شهروندان منطقه ۲۰ بسیار حایز اهمیت باشد.
امام با بیان اینکه درحال حاضر برنامه طراحی اتصال توسعه جنوبی خط ۶ از ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تا ایستگاه شهر ری با خط یک متروی تهران در دستور کار ما قرار دارد، اظهار داشت: با طراحی که به زودی به نتیجه می رسد دستگاه حفار در انتهای توسعه جنوبی خط۶ همچنان به کار خود ادامه خواهد داد تا خط ۶ به خط یک در ایستگاه شهر ری متصل شود.
امام در ادامه با اشاره به اینکه بودجه‌ مصوب سال جاری مترو، ۲ هزار میلیارد تومان است که ۶۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ بودجه غیرنقدی است، گفت: اقداماتی همچون عقد این قبیل تفاهم نامه ها کمک می کند تا کار توسعه مترو از طریق ظرفیت های غیر نقدی انجام شود و پیمانکاران مطالبات خود را غیر نقدی دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه از طریق این تفاهم نامه شهرداری منطقه ۲۰ تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان تعهد کرده است تا در اختیار پیمانکار مترو قرار دهد، گفت: ما نیز از این اقدام که در شرایط حاضر شهرداری تهران با مشکلات نقدینگی مواجه است، استقبال می کنیم.
همچنین حسن خلیل آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی، گفت: در دوره جدید شورای اسلامی شهر تهران، تکمیل و تسریع خطوط متروی تهران در اولویت کار ما قرار دارد که امیدواریم با همکاری همه بخش های مرتبط این امر سرعت بیشتری بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه ترافیک بخش مهمی از سرمایه های مادی و انسانی را هدر می دهد، گفت: وقتی به آلودگی که در اثر تردد خودروها در تهران نگاه می کنیم مشخص می شود که با وجود هزینه ای که برای آن صرف شده، بیماری هایی متعاقب این آلودگی ها برای شهروندان ایجاد می شود که شاید اگر سهم حمل و نقل ریلی توسعه پیدا می کرد، این ضایعات و آسیب ها وجود نداشت.
فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ نیز با اشاره به اینکه عقد تفاهمنامه با شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در راستای کمک به تسریع احداث بخش جنوبی خط ۶ مترو است، گفت : با عقد این تفاهمنامه مردم شهر ری علاوه بر خط ۱ مترو از خط ۶ نیز بهره مند خواهند شد.  
وی اضافه کرد: پیش بینی شده که ۴ ایستگاه به علاوه ایستگاه دولت آباد در ضلع جنوبی این خط توسعه پیدا کند که طول آن حدود ۶ کیلومتر است که در حال حاضر حدود ۳ کیلومتر حفاری شده که با تأمین منابع مالی، تا اردیبهشت ماه حفر این تونل به ضلع شرقی حرم عبدالعظیم خواهد رسید.

تهرام/۷۲۴۳//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.