زهرا صدراعظم نوری روز دوشنبه در مراسم بهره برداری از بوستان مرحومه مرضیه حدیدچی دباغ پنجمین پارک ویژه بانوان پایتخت اعلام کرد: به دلیل مشرف بودن خانه ها به یکدیگر، زنان حتی در منزل خود نیز باید با حجاب تردد کنند و آزادی لازم را نداشته باشند.

وی موضوع زنان را یکی از ۱۰ مساله اصلی پیش روی جهان معاصر برشمرد و بر لزوم کاهش فاصله بین شاخص توسعه انسانی و شاخص توسعه جنسی تاکید کرد.

صدر اعظم نوری بیان کرد: امروز زنان با مسائل متفاوتی از جمله نابرابری جنسی، حقوق زنان، خشونت روانی، دسترسی نداشتن برابر به امکانات سیاسی و اقتصادی و بی توجهی نسبت به تامین امکانات مورد نیاز رفاهی و امنیتی مواجه هستند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: زمانی که به زنان توجه می شود در حقیقت به محور اصلی جامعه توجه شده است چون زنان در دو بخش خانواده (به عنوان عامل اصلی آرامش، آسایش، شادی و نشاط اعضای خانه) و نیمی از جمعیت جامعه ایفایی نقش می کنند.

وی تصریح کرد: ما هنوز بر سر به ورزشگاه رفتن و سفر به خارج از کشور و عهده دار شدن مسئولیت های مختلف زنان مساله داریم.

صدراعظم نوری تاکید کرد: اگر به این مسائل نپردازیم در آینده با چالش های جدی مواجه خواهیم شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران به موضوع حجاب زنان اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه حجاب اسلامی باید رعایت شود اما همین موضوع نباید مانعی برای فعالیت و اقدامات درست و مثبت زنان باشد.

گاهی باید به دنبال احقاق حقوق مردان باشیم

دختر مرضیه حدیدچی دباغ گفت: همیشه اینگونه نیست که فقط به دنبال احقاق حقوق زنان باشیم گاهی اوقات باید به دنبال حقوق مردان نیز باشیم.

راضیه دباغ افزود: اگر خانم حدیدچی (مامان) توانست در فعالیت های اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی فعالیتی داشته باشد، به پاس همراهی و همگامی پدرم میرزا دباغ بود.

وی یادآورشد: خانم حدیدچی همواره نام دباغ را در کنار نام خود قید می کرد تا در تاریخ فقط نام مرضیه حدیدچی نباشد و کنار نامشان، نام پدرم نیز قید شود.

دباغ اظهارداشت: پدر من از بسیاری حقوق خود گذشت و اجازه داد که مادرم همه کار بکند و امروز یک رادزن برای سرزمین من باشد، از این مرد هم باید قدردانی کرد.

دختر مرضیه حدیدچی گفت: خود مرضیه حدیدچی زنی است که با وجود برخورداری از هشت فرزند، هیچ یک از وظایفش را تحت الشعاع دیگر وظیفه اش قرار نداد و همه را به درستی انجام می داد.

به گفته وی امام راحل ایشان را یک سفیر و محافظ می‌دید و رهبر معظم انقلاب ایشان را زنی مقتدر و خستگی ناپذیر توصیف می کرد که به وجود چنین زنانی در ایران می بالید.

دباغ ادامه داد: شاید تعداد امثال خانم حدیدچی زیاد نباشد اما شاید اگر اجازه دهید رشد و دانسته ها و توانایی های خود را عملی کنند، مطمئنا می توانیم مانند مرضیه حدیدچی داشته باشیم، این موضوع امکان پذیر نیست مگر آنکه ما اصول تربیتی را در قبال خانواده ها و فرزندان دختر و پسرمان اجرایی کنیم.

دختر مرضیه حدیدچی خواستار حفاظت از سرمایه های انقلاب شد و گفت: اگر شهدا راه را هموار نمی‌کردند، نمی‌توانستیم امروز بعد از ۴۰ سال دور هم جمع شویم و از خدمات یک زن و شورای شهر صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: و اگر جایی را به نام عزیزان نامگذاری می کنیم فقط یک موضوع تشریفاتی نیست و واقعا می خواهیم به جامعه و نسل ها و فرزندانمان بگوییم که ما پرورده این شهدا و دلاورمردان و آزاد شده و نجات یافته از آن رژیم به وسیله این افراد هستیم.

بوستان حدیدچی به عنوان پنجمین بوستان ویژه بانوان در پایتخت در دل پارک لویزان به مساحت ۳۵ هکتار و با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان احداث شده است.

تهرام/۳۰۰۱//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.