به گزارش خبرنگار ایرنا پیروز حناچی روز شنبه در همایش ملی مصون سازی زیرساخت ها و صیانت از مردم که با حضور شهرداران و روسای شوراهای اسلامی سراسر کشور در وزارت کشور برگزار شد، افزود: پیشگیری از وقوع برخی بحران ها در اختیار ما است اما برخی هم در اختیار ما نیست با این حال قابل شناسایی هستند.
وی ادامه داد: عوامل متعددی هم موجب آسیب‌پذیری در شهرها می شوند که شامل عوامل فیزیکی ساختمان ها، مهاجرت به شهرها و مباحث حاشیه نشینی است که موجب ایجاد گروه‌های آسیب‌پذیر هستند. همچنین عوامل فرهنگی، سیاسی و سایبری نیز وجود دارند.
حناچی با اشاره به اینکه آسیب ها یا از اراده انسان خارج بوده یا اینکه آسیب های انسان‌ساز هستند، گفت: در تهران پایتخت ایران اقداماتی در خصوص مقابله با آسیب‌ها انجام شده است که تحت عنوان پدافند غیرعامل یا تاب آوری شهری از آن یاد می‌شود.
حناچی خاطرنشان کرد: در زلزله مرگبار ژاپن شاهد بودیم که ۶ هزار نفر جان خود را از دست دادند، تقریباً تمام شریان های شهر از بین رفتند و تلفات بعد از زلزله خیلی بیشتر از تلفات خود زلزله بود؛ بنابراین در شهر تهران با همکاری ژاپنی ها مطالعاتی انجام شد و آسیب پذیری تهران مورد بررسی قرار گرفت و به آن پرداخته شد.
وی اعلام کرد: در حال حاضر بانک اطلاعات خوبی در مورد زیرساخت ها در تهران داریم که اطلاعات جدید هم به آن اضافه می‌شود. الان چیزی که مهم است پرداختن به اطلاعات و تصمیم گیری بر اساس اطلاعات و برنامه ریزی در این خصوص است و شناسایی مخاطرات تهران نیز در نتیجه این مطالعات بود.
شهردار تهران گفت: شناسایی و تهیه نقشه گسل تهران بر این اساس در دستورکار قرار گرفت و همچنین شریان های تهران هم شناسایی شد و ۱۸ برنامه اولویت دار در خصوص شریان های تهران در حال حاضر در دست اجرا است.
وی ادامه داد: ایمن سازی مخازن سوخت هم مورد پیگیری قرار گرفته است همین طور آب شرب برای شرایط اضطراری تامین، شرایط اضطراری برای شریان‌های مترو و همچنین تهیه نقشه راه های اضطراری تهران و امکان خروج اضطراری و موضوع فرونشست و خطرات ناشی از آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.
حناچی افزود: همچنین مراکز مهم که خودشان باید ایمن باشند مانند بیمارستان ها و دیگر ساختمانی مورد توجه ویژه قرار گرفته است چرا که این مراکز در زمان بحران خودشان باید خدمات ارائه دهند و این امر از وظایف مهم شهرداران است.
شهردار تهران اعلام کرد: آمادگی در برابر آسیب ها و همین طور برگزاری مانورها و مخاطرات ناشی از آنها را کم می کند و قدم اول هم باید از مدارس آغاز شود.
وی تاکید کرد: تلفات ناشی از بلایای طبیعی بعد از انقلاب صنعتی بیشتر شد و در توسعه جوامع انسانی نیز مشکلات ناشی از آن به مراتب افزایش یافت. در این خصوص آموزش ها می تواند بسیار مهم باشد و تمام مسائل دخیل در اجرا و مولفه‌های تاثیرگذار بر آسیب باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.