به گزارش ایرنا از دماوند، محمدرضا نجفی، دبیر اولین نشست ملی رستاخیز علمی دانشگاه امام حسین(ع) روز پنجشنبه در حاشیه این همایش اظهار داشت: نشست ملی رستاخیز علمی با هدف مرور پیشرفت های کشور و الگوگیری از آن با محوریت علم و فناوری در گام دوم انقلاب به مدت دو روز برگزار شده است.

وی ادامه داد: در این نشست از برجسته‌ترین اساتید علمی جهت تشریح تجربه‌ها در حوزه‌های هوافضا، انرژی هسته‌ای، فناوری نانو، سلول‌های بنیادی، فناوری فضایی، علوم شناختی، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت دفاعی، شرکت مپنا و غیره بهره گرفته می شود.

دبیر نشست ملی رستاخیز علمی با بیان اینکه این اردوی جهادی علمی با حضور ۳۰۰ نفر از دانشجویان نخبه مقطع دکتری، فوق لیسانس و همچنین اعضای هیات علمی از دانشگاه های مطرح کشور برگزار شده است، افزود: مدت ها است ایران در یک جنگ تمام عیار رسانه ای قرار گرفته و دشمن به دنبال تضعیف اهداف این کشور و ناامیدی در بین مردم است.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنان که مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم به آن اشاره داشتند، نزدیک دو دهه است که در کشور ما رستاخیز علمی آغاز شده و کشور در عرصه های مختلف در حال پیشرفت است و این جوانان هستند که باید روحیه امید را در سطح جامعه با داشتن اطلاعات کافی ترویج کنند.

نجفی بیان کرد: با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از جوانان که ناکامی دشمن در رسیدن به اهدافش با جهاد علمی است، باید شتاب علمی امروز کشور و گفتمان انقلاب را در هر کوی و برزن بیان کنیم و با ایستادگی در برابر آن بر سرعت پیشرفت ها بیافزائیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدارهای خویش به صورت مصداقی به پیشرفت های کشور اشاره کردند و اینکه این پیشرفت ها از بیان ایشان گفته می شود، نشان می دهد برخی نقش خود را به درستی ایفا کرده اند و امروز نقش نخبگان در معرفی توانایی کشور بی بدیل است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نخبگان و دانشجویان عمار پیشرفت انقلاب هستند، اظهارداشت: امید است شاهد این نباشیم که روزی ندای اَینَ عَمار رهبر معظم انقلاب در تببین گری نقش نخبگان در پیشرفت کشور شنیده شود.

همچنین سردار مهدی محمدی‌فر، رئیس پژوهشگاه امام سجاد (ع) در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: رهبر معظم انقلاب به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در هفت محور مشخص فرمودند که یکی از این محورها حوزه علم و پژوهش و فناوری بوده است که دانشگاه امام حسین(ع) در نظر دارد همایشی را در پایان سال برگزار کند که مقرر شد تا قبل از همایش اصلی، نشست‌هایی در مجموعه دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه امام حسین(ع) در پروژه‌های مختلف گام دوم برگزار شود که مقدمه‌ای برای همایش اصلی باشد.

سردار محمدی فر بیان داشت: امروز سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع، شرکت مپنا از وزارت نیرو، ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد سلول‌های بنیادی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، پژوهشگاه صدرا، پژوهشگاه رویان، سازمان انرژی اتمی، مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دانشگاه دفاع ملی؛ آخرین دستاوردهای خود را در این دو روز به اطلاع دانشجویان حاضر در این نشست می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه در این نشست ۱۶ استاد برجسته آخرین پیشرفت‌های علمی کشور را به اطلاع دانشجویان نخبه می رسانند، گفت: در این نشست دو روزه مهمترین یافته‌های علمی علوم بین رشته‌ای مانند هوافضا، انرژی هسته‌ای، فناوری‌های نانو و علوم شناختی و به عبارتی علومی که در فرایند آینده کشور قدرت ساز است، توسط مسئولان آن‌ها مطرح می‌شود.

پایه مقابله با توطئه های دشمن، علم و فناوری است

محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در این همایش به بعد سلبی و ایجابی گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: اندیشمندان غربی با پیروزی انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که مفاهیم انقلاب در ادبیات دنیا تغییر یافته است به گونه ای که این انقلاب نقضی بر همه نظریه های غرب شد اما متاسفانه برخی از این نظریه ها همچنان در دانشگاه های کشور تدریس می شود.

وی ادامه داد: زمانی که تمدن شرق فرو پاشید، هندسه قدرت در دنیا شکل جدیدی به خود گرفت که شامل تمدن اسلام و تمدن غرب بود و از سال ۵۷ تقابل غرب با تمدن اسلام آغاز شد؛ امروز غرب به این نتیجه رسیده که تمدن اسلامی باعث فروپاشی تمدن غرب خواهد شد و به همین دلیل در طول چهل سال شاهد هر گونه توطئه و دسیسه از سوی غرب و آمریکا بودیم اما در هر دوره انقلاب اسلامی سربلندتر از گذشته اقتدار خود را نشان داده است.

حسنی آهنگر با اشاره به اینکه گام نخست را با اقتدار پشت سرگذاشتیم و امروز فرصت برای گام دوم است، گفت: نقش دانشجویان و نخبگان، نقش موثر و بی بدیلی است؛ وقتی امام راحل توانستند اندیشه و مبانی اسلام ناب را مدل کرده و تکثیر کنند، جوانان ما نیز می توانند این مهم را در عرصه های دیگر محقق سازند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به اینکه تکثیر اندیشه های امام خمینی (ره) موجب شد تا ایران قدرت آفرین باشد، افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم جوانان را مورد تاکید قرار داده اند که در این میان نقش دانشگاه ها در تدوین الگوی تبیین نظریه پردازی و گفتمان سازی به منظور تحقق گام دوم انقلاب در کشور و جهان بی بدیل است.

وی با بیان اینکه امروز باید وظیفه دولت، مجلس و قوه قضاییه در ۴۰ سال دوم مشخص شود و دانشگاه ها در زمینه سازی و پیاده سازی کمک و یاری رسان باشند، خاطرنشان کرد: در کنار توسعه و پیشرفت کشور، باید همواره دشمن را در نظر داشته باشیم چرا که آنان بیکار نمی نشینند و این ما هستیم که باید از دشمن نترسیده و به وعده های الهی اعتقاد داشته باشیم.

حسنی آهنگر با تاکید بر اینکه روح کلی بیانیه از محتوای آن مهم تر است، افزود: آنچه در این بیانیه مورد توجه است، ضرورت فهم انتقال و جوان سازی حرکت انقلاب با هدف ایجاد امید در جامعه می باشد اما هندسه مهم و اصلی گام دوم انقلاب وضعیت مردم و نظام است.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گام دوم انقلاب، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سال ۷۹ در حوزه های علمیه و در سال ۹۴ در دانشگاه موضوعات مطرح شده در گام دوم انقلاب را مطرح کرده بودند و این نشان می دهد که رهبری از گذشته این موضوعات را مورد توجه قرار داده و از نهادهای علمی کشور خواسته بودند.

وی با بیان اینکه امروز باید دشمن شناس باشیم و ابزارهای دشمن را بشناسیم، گفت: کشور سعی کرده در شش بعد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قرارگاه دشمن را برش بزند که بعد علم و فناوری آن نفوذ و سیاست گذاری در علم دنیا است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز همواره به جنگ نرم و نقش دانشجویان به عنوان افسران این جنگ اشاره نموده اند، گفت: پایه مقابله با این جنگ، علم و فناوری است؛ ما باید اسلام ناب را گسترش دهیم و پایه همه این موضوعات توسعه علم و تقویت بخش فناوری است و البته ما به دنبال تقلید تمدن غرب نیستیم بلکه باید یک تمدن جدید ایجاد کنیم.

حسنی آهنگر صراحتا گفت: چرا دولت اسلامی شکل نمی گیرد؟ چون مسئولان تراز اول و سرمایه انسانی مناسب به میزان کافی در کشور وجود ندارد و سیستم و نظام سازی مبتنی بر مبانی اسلامی همچنان شکل نگرفته است؛ برای تحقق این مهم باید از دانشگاه ها آغاز کنیم.

ایران در ساخت تجهیزات نظامی تولید کننده است

سردار احمد وحیدی، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و وزیر سابق دفاع نیز در این نشست با بیان اینکه امروز مدیریت راهبردی و تحولات منطقه ما از دست غربی ها خارج شده است، گفت: امروز محور مقاومت به محوریت جمهوری اسلامی، محور خاورمیانه شده است بطوری که در ماه های گذشته با صدور گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری این مهم بروز و ظهور بیشتری یافته است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد تحول در حوزه نظامی کشور هستیم، به غرب اشاره کرد و افزود: غرب و آمریکا براساس قدرت های چندگانه خویش، معماری قدرت نظامی و دفاعی طراحی کرده و بر اساس آن قدرت نفوذ خویش را حاکم نموده و بر اساس قدرت مطلق نظامی خود در تلاش است تا در دنیا تحولات نظامی ایجاد کنند و این درحالی است امروز قدرت دریایی ایالت متحده به شدت زیر سوال است زیرا قدرت دریایی آنها بر پایه ناوهای هواپیمابر است و این ناوهای آمریکایی از نظر خواصیت و نقش آفرینی زیر سوال رفته است.

وی ادامه داد: امروز آمریکا ناوهای خود را ۴۰۰ مایل دورتر از خاک ایران قرار داده زیرا نگران است چون می داند ناوهای آسیب پذیری دارد؛ این در حالی است زمانی ناوهای خود را در خلیج فارس رها می کرد ولی امروز دور می کند؛ آنان خود باور دارند قدرت دریایی ایران شگفت انگیز است و قدرت دریایی آمریکا را تهدید می کند.

سردار وحیدی با اشاره به قدرت دوم یعنی قدرت هوایی نیز بیان داشت: ایران قدرت نظامی خود را در بخش هوایی به آمریکا نشان داده؛ زمانی که با شلیک یک موشک، گل سرسبد هواپیمای آمریکایی توسط ایران از بین می رود.

وی به زمین گیر شدن قدرت زمینی آمریکا طی سال های اخیر در جنگ با افغانستان، عراق، سوریه و ... اشاره کرد و گفت: غرب به شدت در جنگ های اخیر ضعف خود را نشان داده به گونه ایی که امروز ناچار به مذاکره شده و حتی امنیت خود را از عراق می خواهد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی این نقاط تحولی که در منطقه اتفاق افتاد را یک نقطه عطف در منطقه دانست و تصریح کرد: آمریکا امروز در مقابل ایران و گروه های مقاومت فرو ریخته و حتی اتفاقات اخیر موجب تغییر قطب بندی جهان بین برخی کشورها همچون چین و روسیه شده است؛ ایران امروز با محور مقاومت قطب بندی جهانی محور پیدا کرده است.

سردار وحیدی با اشاره به اینکه هیچگاه آمریکا در مورد جنگ گسترده صحبت نکرده است، افزود: حوزه نظامی آمریکا که بزرگ ترین حوزه قدرت این کشور است تغییر یافته و در مقابل یک شبکه قدرتمند و یک منطقه یکپارچه شکل گرفته و به سرعت در حال رشد است؛ زمانی یمن حیاط خلوت عربستان بود ولی امروز بیداری اسلامی در جهان پیرو مکتب اهل بیت (ع) رو به توسعه است.

وی اشاره کرد: عنصر تکنولوژی و یا علم و فناوری یکی از ارکان این تحول است البته مهمترین بخش تحول مربوط به اراده در عمل است؛ ایران در حوزه تکنولوژی با توجه به تحریم ها، هیچ تسلیحاتی به کشور وارد نمی شود و امروز کشوری داریم که در تمام این بخش ها خود تولید کننده است و این یک ارزش است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: امروز مسیر پیشرفت و رشد و سعود ایران به سرعت در حرکت است و این مهم را می توانیم در تمامی عرصه ها ببینیم و خواهیم دید.

تهرام/۷۲۴۶//۱۳۴۸  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.