به گزارش ایرنا محمدجواد حق شناس در نشست خبری که روز شنبه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد،  درباره موضوع حذف نام شهدا از معابر پایتخت، خاطر نشان کرد: شهیدان چشم و چراغ ملت‌اند؛ چهره نورانی آن‌ها در قلب همه ایرانیان حک شده لذا هیچ کدام مجاز نیستیم از نام شهیدان سواستفاده کنیم.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: مگر می شود کسی به خودش اجازه دهد که نام شهدا را حذف کند؟ اگر بخواهیم در یک گزارش وحدت نظر کلی را در نظر بگیریم، قطعا واژه شهید با فاصله بسیار از واژه های دیگر در صدر قرار می گیرد.
حق شناس ادامه داد: امروز حتی براندازان نظام هم وقتی نام شهیدان را می‌شنوند کلاه از سر بر می‌دارند، آن وقت چرا ما به خودمان اجازه می دهیم با نام شهدا این گونه برخورد کنیم؟
وی عنوان کرد: ما ممکن است با مدیریت شهری و اعضای شورای چهارم اختلاف نظراتی داشته باشیم، اما هرگز برچسب حذف نام شهدا را به آن‌ها(چمران و قالیباف) نمی زنیم.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه عملکرد این شورا و موضع شورا در این موضوع، ‌ مشخص است، اظهار داشت: رواج این ظلم در واقع خودزنی است و خوشبختانه مقام معظم رهبری در این خصوص اخیرا فصل الخطاب را مطرح کردند.
حق شناس در ادامه گفت: در این دو سال اخیر، هیچ جلسه ای نبوده که در شورای نام‌گذاری پیشنهادی با موضوع نام شهدا بیاید و با آن مخالفت شود.


برنامه های هفته کتاب مدیریت شهری در راستای افزایش سرانه مطالعه است
در ادامه این نشست، محمدجواد حق شناس در پاسخ به سوالی درباره هفته کتاب عنوان کرد: قطعا هفته کتاب یکی از هفته های مورد توجه اهالی فرهنگ و علاقه مندان به کتاب است که در سال های اخیر فعال شده و در تمام این سال ها مدیریت شهری تلاش کرده است که بیشترین توجه و تلاش را برای این هفته به کار بگیرد. در دو دوره قبل هم ما شاهد بودیم که همه اعضای شورای شهر در این هفته وقت بسیار زیادی برای حضور در کتاب فروشی ها و محل های عرضه کتاب داشتند. کتابخانه های وابسته به شهرداری هم در این هفته در اوج فعالیت خود هستند و از حضور هموطنان استقبال می کنند.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۸ کتابخانه تحت نظارت سازمان فرهنگی و هنری و ۳۵۰ کتابخانه در سراهای محلات فعالیت می کنند و خدمات عرضه کتاب به طور مستقیم انجام می شود. این موارد از اهم اقداماتی است که در هفته کتاب از سوی مدیریت شهری انجام می شود. امیدواریم تلاشی که در این بخش صورت می گیرد، کمک کند به هدف اصلی خود که افزایش سرانه مطالعه است، دست پیدا کنیم.  
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر افزود: یکی از نگرانی ها در این روزها کاهش سرانه مطالعه است و ما امیدواریم که زندگی شهری فضا و فرصتی فراهم کند که شهروندان بتوانند الفت و دوستی و نزدیکی با کتاب پیدا کنند و وقت بیشتری به مطالعه بدهند و ما به شهر دوستدار کتاب تبدیل شویم.  
حق شناس به گذرهای کتاب فروشی در تهران اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که اخیرا دنبال شد توجه به راسته کتاب بود. دو گذر اصلی را در تهران به عنوان گذر کتاب در شورا مطرح کردیم؛ فاز اول در خیابان انقلاب از میدان انقلاب تا چهار راه کالج و راسته دوم خیابان کریمخان زند از هفت تیر تا خیابان حافظ است. برای فاز اول مطالعات انجام شده و با همکاری سازمان های زیرمجموعه شهرداری انتظار می رود این فاز اجرا شود و از شهردار هم می خواهم اجرای این پروژه را در دستور کار قرار دهد. پیمانکاران قول داده اند تا دهه فجر امکان اجرایی و عملیاتی شدن این فاز فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: از شهرداری تهران می خواهم از کتاب فروشی های قدیمی رو به روی دانشگاه که با تهدیدهای مانند فروش کتاب قاچاق و انتشار غیرقانونی کتاب مواجه اند، حمایت کند.  

مجسمه های سنگی و گچی مشاهیر در خیابان ها نصب می شود
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت نصب سردیس قیصر امین‌پور اظهار داشت: یکی از رویکردهایی که در دو سال گذشته در شورای شهر پیگیر آن بوده‌ایم موضوع توجه به فضا و منظر شهری است و در این رابطه نشست‌هایی را با هنرمندان مختلف برگزار کردیم و همزمان در کمیسیون نام‌گذاری به نام هنرمندان، خیابان‌هایی نام‌گذاری شده است.  
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد:‌ علاوه بر نام‌گذاری خیابان‌ها به اسم هنرمندان در برخی از معابر، مجسمه و سردیس این افراد بنام نصب شده و قیصر امین‌پور چهره ارزشمند ادبیات و شعر کشور بوده است و بر همین اساس معبری در خیابان سعادت‌آباد به نام ایشان نام‌گذاری شد و سردیسی نیز به یاد ایشان در همان محل نصب شده بود.  
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به پدیده سرقت مجسمه‌های شهری که در یک دهه اخیر رخ داده است عنوان کرد: این پدیده ناگوار در دوره‌ای به اوج خود رسید و ۲۷ مجسمه و سردیس از خیابان‌های شهر تهران به سرقت رفت، این در حالی بود که وزن برخی از آنها به ۱ تن می‌رسید و امکان جابجایی ساده آن وجود نداشت و سؤال اینجاست در حالی که یک موتور دزد سریعا دستگیر می‌شود چگونه بیست و چندی مجسمه دزدیده می‌شود و سارقان پیدا نمی شوند.  
وی در این باره به طرح سؤالی پرداخت و گفت: حالا باید این سؤال را پرسید که چه کسی این مجسمه‌ها را به سرقت برده در حالی که آنها جزو اموال مردم شهر تهران محسوب می‌شوند و یک مجسمه، شناسنامه هنرمندی است که آن را ساخته است.  
حق شناس ادامه داد:‌ تصمیم بر این شده تا مجسمه‌های برنزی در محفظه نگهداری شوند و مشابه همان مجسمه‌ها از جنس سنگ یا گچ در خیابان نصب شوند تا مبادا سارقان به صرافت بیفتند و مجسمه‌ای را به سرقت ببرند.
وی با بیان اینکه حفاظت از آثار هنری جزو وظایف شهرداری هم محسوب می‌شود، ‌گفت: تلاش خواهد شد مجسمه‌ها در محلی نزدیک به دوربین‌های شهری نصب شوند.
حق شناس تاکید کرد:‌در موضوع حفاظت از مجسمه ها، نباید وظایف شهروندان را نادیده گفت.
 

آقای روحانی به نمایندگان خود در استان‌ها نحوه صحبت کردن را یاد دهد
حق شناس در ادامه از سخنان و لحن استاندار تهران در انتقاد از واگذاری مراکز بهاران گلایه کرد و گفت: آقای روحانی به نمایندگان خود نحوه صحبت کردن را یاد بدهد؛ چه شده که نماینده دولت به خودش اجازه می‌دهد با نماینده مردم با این لحن سخن بگوید.

درباره اینکه استاندار تهران اعلام کرده که مراکز بهاران باید به بهزیستی واگذار شود اظهار داشت: شورای شهر نماینده مردم است و اجازه دارد در مورد اموال مردم تصمیم بگیرد و هر برنامه در این زمینه توسط شهرداری نیازمند تصویب شورای شهر است.

وی افزود: بنابراین یا باید شهرداری لایحه ارسال کند و یا شورای شهر طرحی ارائه دهد تا در مورد اموال مردم تصمیم‌گیری شود.

حق شناس در ادامه لحن استاندار تهران را تهدید آمیز توصیف کرد و خطاب به رییس جمهوری اظهار داشت:‌ جناب رییس جمهور به نمایندگان خود در استان‌ها یاد دهید که چگونه با نمایندگان مردم سخن بگویند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد:‌ چه شده که نماینده دولت به خودش اجازه می دهد با چنین لحنی با نمایندگان مرم سخن بگوید؛  زبان کمک خواستن زبان تهدید نیست.

وی با بیان اینکه هرکجا به کمک شهرداری تهران نیاز بود، این نهاد خدمت رسانی کرده است، تاکید کرد:‌ موضوع همکاری شهرداری تهران در حوادث سیل امسال و کمک این نهاد به دستگاه های اجرایی قابل مشاهده است.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران ده‌ها مجموعه بهاران راه‌ اندازی کرده ولی کجا گفته شده که زیرساخت‌های شهرداری را باید تحویل دستگاه دولتی بدهیم؛ دولت خودش به کُر وصل است و پول نفت و مالیات را باید به این موضوعات اختصاص دهد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه استاندار تهران صدها مساله شهر را رها کرده و بر یک مسئولیت متمرکز شده است، تاکید کرد: آقای استاندار تهران هزاران مساله دارد و زبان شما مسئولان باید براساس گفت و گو، ضابطه و قانون باشد.
حق شناس ادامه داد:‌ ساختمان هایی بهاران چرا باید به بهزیستی واگذار شود و آنان نیز آن را به سازمان‌های مردم نهاد واگذار کنند؛ مگر شهرداری تهران خودش نمی تواند این کار را انجام دهد.

تهرام/۷۲۴۴//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.