به گزارش ایرنا، حسین کاغذلو روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: کمبود منابع آب در شهرستان ورامین باعث شده تا از مجموع ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت، تنها ۳۸ هزار هکتار زیر کشت محصولات باغی و زراعی رود و برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی، باعث افزایش عمق استحصال آب و تشدید پدیده فرونشست در دشت ورامین شده است.
وی گفت: دولت تدبیر و امید تلاش با نگاه ویژه به بخش کشاورزی، موضوع بهره وری در مصرف آب را در اولویت فعالیت های حوزه کشاورزی قرار داده و با ارائه تسهیلات ویژه و بلاعوض، کشاورزان را در استفاده از سامانه های آبیاری نوین و نیز حرکت به سمت کشت گلخانه ای ترغیب کرده و امروز ده ها هزار هکتار از اراضی ورامین به شیوه نوین آبیاری می شودو به گلخانه تبدیل شده است.


وی اظهار داشت: علاوه بر این طرح ها، دولت تلاش دارد تا با اجرای فاز دوم  انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین، بخش عمده ای از مشکل کمبود آب را در این حوزه برطرف کند که این طرح هم اکنون به طول ۳۶ کیلومتر و با استفاده از لوله هایی به قطر ۳ متر و جنس پلی اتیلن دو جداره در حال اجرا است.
کاغذلو تصریح کرد: بخشی از این لوله ها در شهرک صنعتی سالاریه ورامین تولید می‌شود که این واحد تولیدی با مشکلاتی در تأمین مواد اولیه مواجه است که با پیگیری های صورت گرفته بخشی از این مشکلات برطرف شده و سرعت اجرای لوله گذاری در این طرح افزایش می یابد.


وی گفت: هم اکنون از محل اجرای فاز نخست انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران، بخشی از نیاز آبی شهرستان از طریق کانال های انتقال آب تأمین می‌شود که با تکمیل فاز دوم، بخش مهمی از نیازهای آبی حوزه کشاورزی دشت ورامین برطرف می‌گردد ولی این به معنی رفع کامل این مشکل نیست.
به گزارش ایرنا، طرح فاز دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین بیستم بهمن ماه سال ۱۳۹۲ با حضور وزیر وقت نیرو آغاز شد.
این طرح با هدف انتقال سالانه ۲۷۸ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین اجرا می‌شود.
تهرام/۷۲۵۴//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.