مسعود ایلکا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: بر اساس تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و با اخذ دستورات لازم از رئیس حوزه قضایی لواسانات، با حضور پرسنل خدوم نیروی انتظامی لواسان ۴۷ مورد از ساخت و سازهای غیرمجاز منطقه تخریب شد.

به گفتهٔ وی ساخت و سازهای غیرمجاز مذکور شامل فونداسیون، سوله بزرگ کارگاهی، دیوارکشی و بناهای ویلایی می شود.

ایلکا یادآور شد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی همواره از چالش ها و مشکلات اصلی فرا روی بخش کشاورزی بوده و حفظ کاربری این اراضی از جمله فاکتورهای اساسی تامین کننده پایداری بخش کشاورزی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهرستان شمیرانات از لحاظ تعداد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شرایط مناسبی ندارد و کشاورزی پایدار این شهرستان را با تهدید اساسی رو به رو است.

وی گفت: عوامل اقتصادی نظیر درآمد ناشی از تغییر کاربری جدید، افزایش ارزش زمین و نزدیکی به شهر تهران به همراه عواملی چون افزایش درآمد حاصل از فعالیت های غیر کشاورزی، توریستی بودن دو بخش لواسانات و رودبار قصران اثرات مثبتی بر تغییر کاربری زمین های کشاورزی دارند و برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی راهکاری جز پیشگیری و برخورد قاطع با تغییر کاربری دهندگان اراضی کشاورزی متصور نیست.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شمیرانات در پایان از ادارات مرتبط، بخشداری ها، شهرداری ها و دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در جهت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها در خارج از بافت روستا و حریم شهرها درخواست مساعدت و همکاری دارد تا از این طریق بتواند تداوم تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی را مهیا نماید.

شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، شمال و شرق منطقه ۲ تهران) و ۲ بخش لواسانات و رودبار قصران دارای هفت هزار و ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه ۱۲۹ هزار تن محصول دامی و کشاورزی در شمال و شمال شرقی تهران واقع شده است.
تهرام/۹۸۹۷//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.