سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران؛ شهرداری که اصرار دارد تاکید کند پایتخت شهر خودرو محور نیست چون امکان راحت استفاده از خودرو در آن دیگر وجود ندارد؛ شهرداری که ترافیک را مهمترین مشکل این منطقه می‌داند و معتقد است باید با بهره‌گیری از راهکارهای مختلف و توسعه خطوط حمل و نقل عمومی چاره‌ای عملیاتی برای آن اندیشید.

وی سکان مدیریت شهری در منطقه یک تهران را از اواخر سال گذشته به دست گرفت؛‌ منطقه‌ای که با بسیاری از دیگر مناطق پایتخت تفاوت‌های زیادی دارد. از ارزش افزوده قیمت زمین در این منطقه که سبب افزایش ساخت و سازها در سال‌های گذشته بوده گرفته تا مساله هجمه به محیط زیست و فضای سبز آن که همواره خبرساز است.

وقتی از او درباره فساد در شهرداری و نقش آن در سایر مشکلات شهروندان می‌پرسیم، جبهه نمی‌گیرد، انکار نمی‌کند و موضع غیرمتعارف مثل خیلی از دیگر مدیران نشان نمی‌دهد بلکه می‌گوید: اصولا هر جا پول باشد و ارزش افزوده تولید کند، فساد هست اما در عین حال یکی از ابزارهای جلوگیری از فساد هم سیستم خودکنترلی و به کارگیری سامانه های هوشمند و فناوری است که اقداماتی در این زمینه در منطقه یک شروع شده و جواب هم داده است.

تاکید می‌کند از وقتی به شهرداری منطقه یک رفته ارتباط خدمت‌گیران را با مسئولان رده بالای شهرداری نزدیک و بی‌واسطه‌تر کرده و در این شرایط دیگر معنا ندارد فردی بخواهد برای دسترسی به مدیران سطح بالای شهرداری از طریق افراد دیگری داخل شهرداری اقدام کند که ممکن است فساد هم همراهش داشته باشد.

به ۲ گروه واتس‌آپی اشاره می‌کند که راه انداخته‌اند و سرمایه‌گذاران بزرگ منطقه را در آن عضو کرده‌اند تا با همدیگر در تعامل نزدیک ۲ طرفه و بی‌واسطه باشند؛ همچنین مدعی است که از این طریق رتبه نگهداشت و پاکیزگی منطقه را از رتبه آخر تهران به رتبه نخست کشانده‌اند؛ آن هم با بسیج کردن شهرداران با استفاده از امکانات رصد و پایش ابزارهای موبایلی.

منطقه یک شهرداری تهران در بلندای پایتخت و با وسعتی حدود ۴۹.۶ کیلومترمربع قرار دارد که از شمال به ارتفاعات یکهزار و ۸۰۰ متری دامنه جنوبی البرز، از جنوب به بزرگراه شهید چمران حد فاصل دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آیت الله صدر، از غرب به زمین های رودخانه درکه و از شرق نیز به انتهای بزرگراه ارتش – کارخانه سیمان و منبع نفت شمال شرق تهران محدود می‌شود.
منطقه‌ای که با عنوان شمیران یا شمرون هم شناخته می‌شود و بیشتر به باغ- شهر شهرت داشته؛ گرچه معلوم نیست اینک و پس از تخریب باغ‌های آن طی سال‌های گذشته دیگر این عنوان برایش چقدر مصداق دارد.

بازدید شهردار منطقه یک تهران از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)‌در یکی از روزهای شهریورماه بهانه‌ای شد تا درباره مسائل مختلف این منطقه با موسوی که پیشتر مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران بوده و سابقه چندین سال فعالیت در مناطق مختلف شهرداری تهران را نیز داشته گفت و گو داشته باشیم.

تعطیلات هم ترافیک داریم

وی یکی از مهمترین مشکلات شمال تهران را ترافیک آن می‌داند و معتقد است:‌ در هر ساعت شبانه روز منطقه یک به‌ویژه بخش‌های مرکزی آن از بار سنگین ترافیکی برخوردار است.

موسوی افزود:‌ برخلاف سایر مناطق شهر تهران در ایام تعطیل نیز به واسطه وجود اماکن تفریحی، گردشگری، تاریخی و مذهبی در این منطقه با ترافیک سنگین مواجه هستیم.

شهردار منطقه یک تهران ادامه داد: وجود خیابان شهرداری (حدفاصل میدان قدس تا میدان تجریش)‌ و بازار تجریش هویت منطقه یک و شمرون است که به لحاظ ترافیک سنگین و حضور بساط گستران کسی توجهی به گذر میدان شهرداری ندارد.

سرنوشت یکطرفه شدن خیابان‌های شمال پایتخت

وی با بیان اینکه باید در این شرایط نسبت به تغییرات در کالبد شهر اقدام کنیم افزود: در گام اول یک طرفه شدن خیابان شهرداری از تجریش به سمت قدس یعنی غرب به شرق در مرحله طراحی قرار دارد که برای تقویت پیاده‌راه این طرح توسط کارشناسان طراحی و شبیه‌سازی شده است البته برای مسیر جایگزین شرق به غرب برای  خیابان شهرداری می‌بایست نسبت به تملک چند پلاک اقدام کنیم که پس از نهایی شدن و تصویب طرح در مراجع ذیربط عملیات فنی و اجرایی آن آغاز می‌شود.

شهردار منطقه یک تهران تصریح کرد: در گذشته ایجاد رینگ ترافیکی یک طرفه از پارک‌وی به تجریش و از میدان قدس تا پل صدر مطرح بوده که با توجه به اهمیت خیابان شریعتی و ولیعصر (عج) این طرح موافقانی دارد که البته در حد یک ایده است که پس از انجام کار کارشناسی، اخذ نظرات مردم، برطرف شدن نقاط ضعف و تصویب آن در مراجع ذی‌ربط از جمله شورای‌عالی ترافیک و شورای شهر تهران ، اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما برای مردم کار می‌کنیم و نظرات مردم نیز برایمان مهم است خاطرنشان کرد: عقیده دارم هر کاری که برای مردم می‌خواهد انجام شود باید کلیت طرح در یک نمایشگاهی در معرض عموم قرار گیرد تا مردم در جریان آن قرار بگیرند و با ارائه نظرات و پیشنهادات مردمی و کارشناسان، آن طرح اجرا شود.

موسوی خاطرنشان کرد: خیابان شهرداری از لحاظ منظر و سیما دچار آشفتگی است و همچنین از لحاظ معبر پیاده برای افراد معلول و کم‌توان مناسب نیست؛ همچنین عرض معبر کم است که می‌طلبد پیاده‌راه خیابان شهرداری را تقویت کنیم و این طرح در اولویت اول شهرداری منطقه یک است.

تهران شهر خودرو محور نیست

وی با بیان اینکه برخی کارشناسان اعتقاد دارند تهران شهر خودرو محور است تاکید کرد: تهران شهر خودرو محور نیست چراکه شهر خودرو محور شهری است که هر شهروند بتواند به‌راحتی با خودرو در آن مسافرت و در هر مکانی خودرو خود را پارک کند، به همین منظور نمی‌توان گفت تهران شهر خودرو محور است.

شهردار منطقه یک تهران تصریح کرد: برای کنترل ترافیک به گفته کارشناسان و مهندسان حمل و نقل ترافیک باید چیزی را فدا کنیم و آن این است که مسیر تردد را طولانی‌تر اما روان‌تر کنیم و همچنین از احداث پارکینگ‌های عمومی در نقاط مرکزی و پرتردد بپرهیزیم زیرا این پارکینگ‌ها جاذب سفر و تقویت فرهنگ استفاده از خودرو شخصی است.

شبکه حمل و نقل عمومی را یکپارچه کنیم

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم شبکه حمل و نقل عمومی را یکپارچه و ساماندهی کنیم اظهارداشت: در این شرایط باید از اجرای پروژه های بزرگ مقیاس خودداری کنیم چراکه در این سال‌ها پروژه‌های زیادی همچون پل و بزرگراه احداث شده اما فکری برای ترافیک آن نکرده‌ایم؛ به عنوان نمونه پل را احداث کردیم که بعد از آن به یک تقاطع می‌رسد و در بخش ترافیکی نیز باید به آن توجه می‌کردیم.

موسوی یادآور شد: اگر بتوانیم سیستم شبکه حمل و نقل عمومی را یکپارچه کنیم و به عنوان مثال شهروند برای رفتن به محل کار از منزل بتواند برنامه ریزی برای سفر خود انجام دهد آن وقت می‌توانیم ترافیک شهر را کنترل کنیم و آن وقت است که تردد خودروهای شخصی در خیابان های شهر کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد:‌ همچنین برای کاهش ترافیک باید شرایط استفاده از خودروهای شخصی را سخت کنیم و هر خودرو شخصی برای تردد در خیابان شهر باید عوارض بپردازد، حتی هزینه های پارکینگ در شهر را باید افزایش دهیم.

شهردار منطقه یک تهران تاکید کرد: روزانه ۲ میلیون خودرو شخصی از شهرها و شهرک های اقماری بدون کنترل گیت های ورودی و ممیزی به شهر تهران می‌آیند که باید در این زمینه سخت گیری نشان دهیم زیرا حق شهروند تهرانی ضایع می‌شود.

وی توضیح داد: ما عوارض را از شهروندان تهرانی می‌گیریم و موظفیم شهر را برای آنان آماده کنیم که ورود این تعداد از خودرو از اطراف موجب می‌شود کیفیت خدمات مدیریت شهری کاسته شود؛ باید فکری در مورد ورود این حجم خودروها از شهرهای اطراف و حواشی تهران بشود. 

مترو تجریش به نوبنیاد وصل می‌شود

موسوی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در دوره جدید برای کاهش بار ترافیک در مناطق شمالی پایتخت گفت: منطقه را به ۳ بخش تقسیم کردیم که در بخش شرقی آن که شاهد تردد زیاد خودروهای شخصی هستیم قرار است از طریق خط یک مترو و از ایستگاه میدان تجریش خط مترو به میدان نوبنیاد اتصال یابد.

وی تاکید کرد: مقدمات این کار انجام و در جلساتی با مدیرعامل شرکت مترو مقرر است این کار در مسیری پنج کیلومتری انجام شود که تفاهم‌نامه آن بین شهرداری منطقه یک و مترو تهران مبادله شده است.

شهردار منطقه یک تهران خاطرنشان کرد: حفر این تونل تملک نمی‌خواهد و کار زیاد پیچیده‌ای نیست که با اجرایی شدن این طرح، ترافیک در میدان تجریش به سمت خیابان نیاوران کاسته می‌شود.

منوریل ولنجک و توچال

به گفته وی در بخش غرب منطقه نیز شهرداری تلاش دارد مجموعه توچال را به منوریل تجهیز کند.

موسوی تاکید کرد: برای اجرایی شدن این کار پیشنهاد دادیم فضای میدان ولنجک کنار نمایشگاه را به فضای پارکینگی مجهز کنیم که از آنجا گردشگران پس از پارک خودروها از میدان دانشجو تا توچال را با منوریل سفر کنند.

وی ادامه داد: گرچه منوریل نمی‌تواند جایگزین مترو و اتوبوس شود اما با توجه به اینکه توچال منطقه‌ای گردشگری است اعتقاد داریم در فضای گردشگری به عنوان کاری جدید می‌تواند در جذب گردشگر و همچنین کاهش بار ترافیکی موثر باشد.

شهردار منطقه یک خاطرنشان کرد: این طرح نیز در حال بررسی است اما برای اجرایی شدن آن حتی سرمایه‌گذار مراجعه کرده و حاضر است این کار را انجام دهد که در صورت تصویب و همچنین بررسی مسائل و مشکلات آن، اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، برای اجرایی شدن این طرح تملک نیاز نیست و زمین مورد نیاز آن هم آماده است اما یک سری مشکلات اجتماعی برای افراد ساکن آن منطقه شاید ایجاد شود که باید در این مسائل بررسی های بیشتری انجام شود.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در خط ۱۰ مترو نیز ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی وجود دارد که اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با نمایشگاه بسته شده که این خط در ایستگاه  نمایشگاه بین المللی تهران دارای مجتمع ایستگاهی است تا بتوانیم از آن به‌عنوان پایانه گردشگری بهره برداری کنیم.


پلی که ترافیک چمران را تسهیل می‌کند

وی با بیان اینکه برای احداث پروژه پل شهید چمران ۶۰ میلیارد تومان هزینه شد اظهارداشت:‌ این رقم مربوط به احداث پل، طرح تعریض خیابان و نیلینگ (پایدارسازی گود) داخل نمایشگاه بین‌المللی است.

موسوی  با اشاره به اینکه پروژه مذکور سال ۹۵ آغاز شده بود خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد عملیات اجرایی این پروژه در دوره جدید مدیریت شهری انجام شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه عملیات اتصال پل با همکاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی انجام گرفت یادآورشد: بخشی از زمین مذکور برای انجام عملیات عمرانی اتصال به وسعت حدود ۴۵۰ مترمربع متعلق به شرکت نمایشگاه‌هاست.
شهردار منطقه یک افزود:‌ دغدغه و نگرانی دوستان در نمایشگاه بین‌المللی برای واگذاری این زمین رفع شد و شهرداری تهران نیز برای نشان دادن حسن نیت به نمایشگاه پایدارسازی گودی که در بخش داخلی نمایشگاه قرار دارد را به صورت رایگان تقبل کرده است؛ البته در قبال واگذاری زمین مذکور برای اتصال به پل، آماده همکاری در قالب پیشنهادهای مختلف از جمله ارائه زمین جمله معوض یا دیگر گزینه های مورد توافق هستیم.

وی ادامه داد:‌ عملیات تعریض و دور برگردان این پروژه نیز پایان یافت و افتتاح شد.

اراج بوستان می‌شود

شهردار منطقه یک تهران همچنین درباره مشکلات مربوط به باغ اراج که طی سال های گذشته قطع بخشی از درختان آن خبرساز بوده اظهارداشت: زمین این مجموعه وقفی است که در دور چهارم شورا و مدیریت شهری از طریق سازمان اوقاف به شخص واگذار و توافق شده بود ۳۰ درصد توسط شخص به صورت مسکونی ساخته شود و ۷۰ درصد آن نیز در اختیار فضای عمومی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ به دلایل نامشخص تعدادی از درختان این باغ می‌سوزند که جریمه حدود ۷۰ میلیارد تومانی برای خسارت آن صادر و از آن زمان عملیات احداث آن قفل می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: در دوره مدیریت جدید طی صحبتی که با مسئولان اوقاف داشتیم قرار شد ۳۰ هزار مترمربع از این مجموعه به بوستان تبدیل شود.

وی افزود: مکاتبات متعددی در این زمینه صورت گرفت و قرار شد به جای اینکه این اراضی را در اختیار شخص قرار دهند به شهرداری بدهند تا به بوستان تبدیل و قرارداد طرف شریک نیز فسخ شود که این کار در حال انجام است.

۸۰ گود در شمال تهران داریم

شهردار منطقه یک تهران همچنین با اشاره به ۸۰ گود فعال در مناطق شمالی پایتخت گفت: تعداد ۴۵ گود رها شده و همچنین ۲۰ گود پرخطر داریم که عمدتا به سازمان ها و موسسات مالی و اعتباری تعلق دارند و یکی از آنها نیز در نیاوران مربوط به سازمان تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: تامین اجتماعی در دوره قبلی شورا و مدیریت شهری مجوز تجهیز کارگاه می‌گیرد و در ادامه تکمیل گود را انجام می دهد که با ممنوعت صدور برج- باغ‌ها عملیات احداث این ساختمان متوقف می‌شود.

شهردار منطقه یک تهران ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری توافقی با مدیران تامین اجتماعی انجام شد که نسبت به تخلیه ۲ ساختمان مسکونی واقع در کنار این گود بسیار پرخطر اقدام و ماهانه پرداختی بلاعوض به هر واحد مسکونی توسط تامین اجتماعی پرداخت شود که پس از آن مالکان نسبت به تخلیه ساختمان اقدام کردند.

وی گفت: اقدامات لازم نسبت به پایدارسازی گود در حال انجام است و یک قنات پرخطر نیز داخل آن وجود داشت که مرمت آن را انجام دادیم و در حال حاضر یک تیم فنی از شهرداری تهران نظارت لازم برای پایدارسازی این گود دارد تا پس از تعیین و تکلیف قانون برج- باغ‌ها وضعیت ساخت این پروژه نیز که یکی از ۶۲ پرونده برج -باغ‌های پایتخت است، مشخص شود.

شهرداری با سایر سازمان‌ها تفاوت‌های زیادی دارد

شهردار منطقه یک تهران در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره ضرورت مبارزه با فساد گفت: اصولا هر جا پول باشد و ارزش افزوده تولید کند فساد هست که یکی از ابزارهای جلوگیری از فساد سیستم خودکنترلی است.
وی ادامه داد: ساختار شهرداری با ساختار وزارتخانه‌ها و سازمان های دیگر متفاوت است چراکه نحوه خدمت رسانی و نوع هزینه کرد شهرداری با آنها تفاوت دارد.

موسوی گفت: به طور مثال در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی همچون سیل شهردار باید در کمترین زمان تصمیم بگیرد و نباید منتظر بودجه و سایر مباحث باشد و با ابزارهای مورد نظر اقدام لازم را انجام دهد.

شهردار منطقه یک تهران تاکید کرد: در این سال ها با ناکارآمدی های موجود، پول به بخش مسکن ترزیق و این پول‌ها وارد شهرداری می‌شود که در این شرایط باید به اصلاح قوانین بپردازیم و در بخش نظارتی نیز به جای شخص باید از سیستم خود کنترلی استفاده کنیم.

به گفته وی، استفاده از فضای آی‌تی و شهر هوشمند بسیار ضروری است و صدور پروانه و کنترل ساخت و ساز باید از طریق سیستم صورت گیرد؛ همچنین در اصلاح مقررات کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز باید اقداماتی انجام شود.

شهردار منطقه یک تهران تاکید کرد: در مدت چهار ماه ابتدایی امسال در منطقه شاهد رشد ۴۰ درصدی درآمد شهرداری منطقه بودیم؛ دیگر تخفیفی هم برای عوارض قائل نیستیم و گفتیم که اگر قرار است تخفیفی قائل شویم برای همه قائلیم و به همین منظور هیچ فیش عوارض تخفیف داده نشد و نرخ عوارض که از سوی شورای شهر تعیین شده بود را اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: همچنین آمار پروانه های صادره و متراژ نیز بر خلاف سایر مناطق شهر روند صعودی داشته و با راه اندازی تالار گفت و گوی سرمایه گذاران در فضای مجازی توانستیم ارتباط بی‌واسطه بین سرمایه گذاران با مدیران شهری را در منطقه تعریف کنیم تا درخواست ها و مسائل و مشکلات آنها بی واسطه در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد و در کمترین زمان ممکن برای حل مشکلات آنها چاره اندیشی شود.

موسوی همچنین به ایجاد یک گروه واتس آپی برای شهرداران نواحی اشاره کرد و گفت:‌ اقدامات و فعالیت‌های شهرداران نواحی بصورت برخط رصد و ارجاع کار و گزارش انجام کار نیز به‌صورت لحظه‌ای دریافت می‌شود که در نتیجه آن رتبه نگهداشت شهر را از آخر به رتبه نخست ارتقا دادیم.

وی معتقد است که به کارگیری فناوری‌های نوین در همه بخش های مدیریت شهری می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای شهر به همراه داشته باشد.

تهرام/۷۲۴۳/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.