به گزارش ایرنا ناهید خداکرمی روز یکشنبه در یکصد و شصت و سومین جلسه شورا در توضیح این طرح اظهارداشت: به‌ منظور تأمین امکانات رفاهی و ارتقاء شرایط محیطی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی کودکان و همچنین با عنایت به ضرورت اجرای عادلانه طرح مصوب دوم مهرماه سال ۸۸ تحت عنوان طرح استقبال از مهر، برای دسترسی عادلانه و مطلوب دختران دانش آموز به فضای مناسب ورزشی و تفریحی در محل تحصیل خود ضرورت دارد تا محیط مدارس دخترانه مناسب فعالیت های ورزش و فوق برنامه باشد تا دختران دانش آموز بتوانند بدون محدودیت به فعالیت فیزیکی بپردازند. 
وی گفت: با عنایت به ردیف بودجه، شهرداری می تواند بخشی از بودجه اختصاصی به آموزش و پرورش را صرفاً برای مناسب سازی و رفع اشراف ساختمان های مجاور به محوطه مدارس تهران هزینه کند.
وی با بیان اینکه مدارس محلی برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان است که در سنین رشد و تکامل بیشترین زمان کیفی خود را در آن می گذرانند، گفت: به دلایل فرهنگی مذهبی و قوانین کشور دختران ما در اماکن عمومی ملزم به رعایت حجاب می باشند.
خدا کرمی عنوان کرد: رعایت این پوشش در محیط تک جنسیتی مدارس دخترانه که از نظر تربیتی انتظار می‌ رود مثل خانه محیطی امن و بی‌دغدغه باشد، نگرانی‌های زیر را در حوزه سلامت ایجاد می‌کند.
عضو شورای تهران گفت: آمار نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از دختران تهرانی از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند و کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ های قلبی عروقی و افسردگی شود.
وی تاکید کرد: قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اصلی‌ترین راهکار برای تامین این ویتامین حیاتی در بدن است. 
خدا کرمی بیان کرد: در حال حاضر تامین این نیاز برای بسیاری از دختران میسر نیست.
به گفته خداکرمی ، تحقیقات متعدد اهمیت فعالیت فیزیکی در رشد جسمی و روانی کودکان و نوجوانان را اثبات کرده است.
عضو شورای تهران افزود: ورزش علاوه بر منافع جسمی در تقویت اعتماد به نفس و تکامل روانی و اجتماعی نیز بسیار موثر است.
وی تأکید کرد که در بسیاری از مدارس دولتی به علت وجود مشرف و نبود امکانات، ورزش با پوشش مناسب ورزشی برای دختران ممکن نیست. 
خداکرمی عنوان کرد : این آسیب از آن ‌جا بسیار مهم است که دختران مانند پسران امکان استفاده آزادانه از پارک ها و فضاهای عمومی را ندارند و مدرسه تنها مکانی است که می تواند این موقعیت را برای آنان ایجاد کند.
وی یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از مدارس غیردولتی شرایطی را فراهم کرده اند که دختران دانش آموز می توانند بدون حجاب در محیطی امن به آموزش و فعالیت‌های فیزیکی بپردازند. 
عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به شهریه بالای این مدارس و دسترسی نداشتن اکثر طبقات جامعه به این امکانات، ضروری است که برای برقراری عدالت و برابری در استفاده از امکانات آموزش  و پرورش فارغ از جنسیت دانش آموزان، شهرداری بخشی از ردیف بودجه اختصاصی کمک به آموزش و پرورش را صرفا برای مناسب‌سازی مدارس دخترانه اختصاص دهد.
خداکرمی در ضرورت دوفوریتی بودن این طرح گفت: 76درصد دختران ایرانی از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند و قرار است این دختران مادران آینده ما باشند و برای همین کلسیم و ویتامین برای بدن آن‌ها حیاتی است آن‌ها به دلیل این فقدان در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد:  برای تامین ویتامین دی بدن، نور آفتاب از اهمیت فراوانی برخوردار است و بنابراین مناسب‌سازی مدارس حائز اهمیت به خصوص که در حال حاضر مساله عدالت آموزشی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

انتقاد از برخورد مردانه با طرح 

شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این طرح با بیان اینکه تصویب این طرح به صورت دو فوریتی از ضرورت برخوردار است، خطاب به اعضای مرد شورای شهر گفت: شما اصلاً دختر ندارید و باید حساسیت مردان شورای شهر نسبت به موضوعاتی از این دست برانگیخته شود .
وی تاکید کرد: اعضای مرد شورای شهر به عنوان پدران و تصمیم گیران و تصمیم سازان شهر ، در انتخابات شوراها ۵۰ درصد رای دختران و زنان پایتخت را کسب کردند و باید با دو فوریت این طرح موافقت کنند.

به گزارش ایرنا بر اساس این طرح شهرداری تهران مکلف است تا ۲۰ درصد از ردیف بودجه  اختصاصی سالانه  به آموزش و پرورش تهران را برای مناسب سازی مدارس دخترانه دولتی در مناطق 22 گانه شهر تهران هزینه کند.
 بطوری که در سال 1398 حداقل در هر منطقه محوطه یک دبیرستان دخترانه با استفاده از سازه های سبک، ایمن و منطبق با منظر شهری رفع مشرف و مناسب سازی شود.

تهرام/۷۲۴۴//1348

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.