عرض کم، تاریکی مطلق در شب، اختلاف سطح با شانه خاکی و جای خالی علائم راهنمایی و رانندگی در واقعیت، جاده های روستایی قرچک را به مسیرهای پرخطری تبدیل کرده و حوادث متعدد رانندگی، جان مردم را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش ایرنا قرچک از جمله شهرستان‌های تک بخشی استان تهران است که بیش از ۴۰ هزار نفر از جمعیت ۲۷۰ هزار نفری آن در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
مجاورت شهرستان قرچک با پاکدشت، برخی از جاده های روستایی این دو شهرستان را به محلی برای تردد خودروهای سبک و سنگین تبدیل کرده و اکثر خودروهای عبوری برای دسترسی به مناطق مختلف، مجبورند که از این جاده های روستایی عبور کنند.


با وجود گسترش قرچک و پاکدشت، جاده های روستایی بین این دو شهرستان، همچنان تعریف مسیر روستایی را دارند و مشکلات آنها باعث بروز حوادث متعدد جاده ای در مسیرهای روستایی شده است.
اداره راهداری به وظیفه‌اش عمل کند
بخشدار مرکزی شهرستان قرچک از اداره راهداری می‌خواهد به وظیفه خود در اصلاح مسیرهای روستایی عمل کند تا با استانداردسازی راه‌ها، جان مردم با خطر کمتری مواجه شود.
علیرضا رشیدیان به خبرنگار ایرنا گفت: چهار محور قرچک – فیلستان، جیتو به قشلاق جیتو، قلعه‌نو املاک به محور تهران – قرچک و باقرآباد به صالح آباد، مهمترین مسیرهای جاده ای شهرستان قرچک به شمار می‌رود که به دلیل نداشتن امنیت کافی و تردد روزانه هزاران خودرو، مشکلات عمده‌ای را برای مردم و مسافران در حال تردد بین دو شهرستان قرچک و پاکدشت ایجاد کرده است.


وی اظهارداشت: محور قشلاق جیتو به پاکدشت، امروز به اصلی‌ترین مسیر تردد قرچک به پاکدشت تبدیل شده است و جاده‌ای پدافندی در زمان مسدود شدن محور ترانزیتی امام رضا(ع) محسوب می‌شود که بار ترافیکی این مسیر اصلی در زمان وقوع حوادث مختلف از جمله سیل اوایل امسال به این جاده کم عرض انتقال می‌یابد.

رشیدیان گفت: از مجموع چهار کیلومتر طول این مسیر یک کیلومتر در محدوده قرچک و سه کیلومتر در محدوده شهرستان پاکدشت است که نبود شانه خاکی، عرض متغیر جاده از ۵.۹ تا ۷ متر، تاریکی مطلق در شب، اختلاف سطح آسفالت و شانه خاکی، رعایت نشدن حریم ۱۲.۵ متری جاده و ساخت و سازها در حریم جاده مشکلات زیادی را برای تردد خودروها به همراه آورده است.
وی افزود: در هر شبانه روز بیش از سه هزار و ۷۰۰ تردد از این مسیر صورت می‌گیرد و این در حالی است که شب هنگام این مسیر در تاریکی مطلق به سر می‌برد.


این مسئول ادامه داد:‌ محور قرچک به فیلستان پاکدشت، دیگر محور مهم روستایی شهرستان محسوب می‌شود که با طول پنج هزار و ۱۷۰ متر ، بخشی از قرچک را به شهرستان پاکدشت و محور امام رضا(ع) متصل می‌کند.
بخشدار مرکزی قرچک افزود: ۹۲۰ متر از این مسیر در محدوده قرچک و وجود درختان کهنسال در طول مسیر، تاریکی مطلق و اختلاف سطح جاده با شانه خاکی از مهمترین مشکلات آن است.
وی گفت: محور قلعه نو املاک به جاده تهران – قرچک به طول ۳.۷ کیلومتر، دیگر محور مواصلاتی روستایی این شهرستان به شمار می‌رود که به دلیل عرض اندک ۵.۵ متری این مسیر، فاصله اندک جاده با تیرهای برق، اختلاف زیاد محور اصلی با کناره جاده که به پرتگاه تبدیل شده، تخلیه مقادیر زیاد نخاله ساختمانی، نشست زمین در شانه خاکی، تاریکی محور و نداشتن خط‌کشی، این مسیر را نیز به جاده ای خطرناک برای تردد تبدیل کرده است.


رشیدیان از محور باقرآباد - صالح آباد به عنوان دیگر جاده مشکل‌دار شهرستان قرچک یاد کرد و افزود: پیچ و خم‌های متعدد، تخلیه نخاله ساختمانی و خرابی آسفالت که با تردد صدها خودرو سنگین همراه است، مشکلات زیادی را برای خودروهای عبوری به همراه دارد.
وی تأکید کرد: اداره راهداری شهرستان موظف است مشکلات این مسیر را به اداره کل استان منتقل و برای رفع آن اقدام کند و این کمترین خواسته‌ای است که روستانشینان و کسانی که از این مسیر تردد می‌کنند از مسئولان توقع دارند.
جاده های روستایی که به محور اصلی تبدیل شده اند
بخشدار مرکزی پاکدشت نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سه محور مواصلاتی شهرستان پاکدشت به قرچک که در گذشته محورهای روستایی محسوب می شد، امروز به مسیر اصلی بین دو شهرستان تبدیل شده اند و روزانه هزاران دستگاه خودرو در آن تردد می کند.
رضا خانی اظهارداشت: شانه های خاکی نامناسب و عرض اندک در بخشی از این مسیر که گاه دو خودرو نیز نمی‌تواند از کنار هم عبور کند، باعث بروز تصادفات متعددی در این محورها شده و لازم است تا برای ساماندهی آن اقدامی اساسی صورت گیرد.


وی تصریح کرد: جلسات مشترک متعددی با مسئولان شهرستان قرچک در خصوص ساماندهی این مسیرهای برگزار شد و اقدامات اولیه برای مناسب سازی معابر در دستور کار قرار دارد.

ده‌ها کشته و زخمی حاصل تصادف

پلیس راه شرق استان تهران تعداد کشته و زخمی های تصادفات رخ داده در محورهای مواصلاتی روستایی شهرستان قرچک را بیش از ده ها مورد اعلام کرد.

براساس آمار این نهاد که به ایرنا ارائه شده اظهار داشت: طی یک سال گذشته ده‌ها نفر در اثر حوادث جاده ای در محورهای مواصلاتی روستایی قرچک جان خود را از دست داده یا مجروح شدند که در یکی از این تصادفات، یک دستگاه خودرو پس از برخورد با تیرهای برق، دچار آتش سوزی شد و دو سرنشین آن در آتش سوختند.

وی نبود شانه خاکی، اختلاف سطح آسفالت و شانه خاکی، عرض کم و تاریکی مطلق جاده را علت اصلی تصادف در محورهای روستایی قرچک یاد کرد.

کمبود اعتبار مهمترین مشکل

رییس اداره راهداری شهرستان قرچک نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین مانع برای رفع مشکلات جاده های روستایی شهرستان قرچک، کمبود اعتبار است به گونه ای که کل رقم مبادله پیمان در سال گذشته تنها ۱۵ میلیون تومان است.
شورش احمدی خطیر اظهارداشت: از مجموع جاده های روستایی فقط ۱۸ کیلومتر در حوزه شهرستان قرچک قرار دارد و بیش از چهار برابر آن در حوزه شهرستان پاکدشت است لذا اگر قرار است اقدامی نیز در حوزه راه های روستایی انجام شود، باید با  هماهنگی هر دو شهرستان انجام شود.


وی تصریح کرد: با وجود کمبود اعتبارات، کل مسیرهای روستایی شهرستان خط کشی و کار اصلاح شانه خاکی در دست اقدام است.
این مسئول گفت : با پیگیری های صورت گرفته ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای راه های روستایی شهرستان قرچک جذب شده که این اعتبار حتی برای زیر سازی یک مسیر نیز کفایت نمی کند.
احمدی خطیر اظهارداشت: وجود معارض شخصی، اراضی کشاورزی و برخی از زیرساخت ها در حاشیه راه های روستایی، مانعی برای تعریض این محورهاست.
شهرستان های قرچک و پاکدشت با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده اند.
تهرام/۷۲۵۴ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.