به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این فیلم مستند ۳۰ دقیقه‌ای روایتی صریح و دقیق از سید آزادگان، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد و بیانگر بخشی از ابعاد بین‌المللی آزادگان سرافراز دفاع مقدس است.

در این مستند، «اندریاس ویگر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ که در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق حضور داشته است، ناگفته‌هایی از آزاده سرافراز را بیان کرده است.

همچنین در این فیلم مستند، اولین روایت از دیدار ویگر و حجت الاسلام ابوترابی فرد در اردوگاه موصل به نمایش درآمده است.

فیلم مستند ورای صلح و جنگ در کشورهای سوئیس و فرانسه تصویربرداری شده است و در کنار پرداختن به شخصیت والای حجت الاسلام ابوترابی‌فرد، تاثیرگذاری او بر ماموران صلیب سرخ و نقش اندیشه اسلامی - ایرانی را در صلح جهانی و حقوق بین‌المللی بشر دوستانه مورد بررسی قرار داده است.

مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگسرای رسانه در نشست نقد و بررسی این مستند اظهارداشت: متاسفانه متولیان فرهنگی کمتر به موضوع آزادگان پرداخته‌اند و جای کار در این عرصه وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری ۱۹ برنامه در قالب‌های گوناگون با موضوع آزادگان طی ۲ سال اخیر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تجلیل از آزادگان و به ویژه آزادگان اقلیت‌های دینی، تجلیل از قلم‌های آزاده و آزاده‌های نویسنده از جمله این برنامه هاست و امروز از مستند ورای صلح و جنگ رونمایی شد تا صدای آزادگان را به گوش مردم برسانیم.  

کارگردان و تهیه‌کننده مستند ورای صلح و جنگ نیز در این نشست بیان کرد: مطمئنا پرداخت به موضوع آزادگان در ۳۰ دقیقه کم است، باید بگویم که این مستند، یک مجموعه ۱۴ قسمتی است که امیدوارم بتوانیم در قسمت‌های بعدی، مفاهیم بیشتری را انتقال بدهیم.

رضا عسگرلو درباره روند ساخت فیلم مستند ورای صلح و جنگ افزود: یکی از مشکلات ما در ساخت این فیلم این بود که در اردوگاه‌ها دوربینی وجود نداشته و روایت ماجرا بدون در اختیار داشتن تصاویر مستند آرشیوی کار سختی بود.

وی افزود: همه اسناد ما گفته‌هاست و چون مخاطب می‌خواهد همزادپنداری کند نیاز به تصویر دارد.

عسگرلو گفت: این فیلم هدفی را دنبال می‌کند و قصد دارد به سهم ایران به موضوع صلح جهانی و حقوق بشر اشاره کند.

کارگردان و تهیه‌کننده مستند ورای صلح و جنگ افزود: در این فیلم می‌توانیم یک اتفاق قابل افتخار در جمهوری اسلامی ایران را به تصویر بکشیم و گوشه‌ای از عظمت آزادگان را منعکس کنیم.

محمدرضا صراطی مشاور مستند ورای صلح و جنگ نیز هدف این مستند را بیان نعمت‌ها و برکات دوران اسارت عنوان کرد و گفت: می‌خواهیم بگوییم ما پیرو مکتبی هستیم که در سختی‌ها و مشکلات رشد می‌کنیم و زندگی دیگری را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: حاج آقا ابوترابی جمله معروفی داشتند که می‌گفتند پاک باش و خدمتگزار و همیشه می‌گفتند فرض کنید به مأموریت آمده‌اید و در یک ماموریت وظیفه دارید خدمت رسانی کنید پس باید به خدمت کردن بپردازید.

صراطی ابراز امیدواری کرد: این فیلم توانسته باشد ارزش‌های دوران اسارت را به خوبی تعریف کند.

در ادامه سیدیاسر ابوترابی فرد فرزند مرحوم حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر ابوترابی‌فرد و مشاور پروژه به بیان نکاتی درباره آزادگان پرداخت و گفت: زمانی که سیل خروشان آزادگی آزادگان در خاک ایران جاری شد، این عزیزان خود را به فضای آن روز ایران تحمیل کردند و ۲۶ مردادماه ۱۳۶۹ روز پیروزی را آفریدند.

وی افزود: یکی از جنبه‌های شخصیت مرحوم ابوترابی‌فرد جنبه اسارت است که ناخوشایند، تلخ و سخت است، هیچ فرزند اسیری در دهه ۶۰ به دیگران نمی‌گفت که من فرزند اسیر هستم.

فرزند مرحوم ابوترابی‌فرد بیان کرد: ناگهان در سال ۱۳۶۹ صدام ملعون تصمیم گرفت اسرای ایرانی را آزاد کند و در آن زمان کلمه آزاده متولد شد.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: مفهومی که در این فیلم به آن پرداخته شده، هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است، آزادگان ایرانی بر خلاف سایر اسرا، هدفی جز فتح قلوب دشمنانشان نداشتند و  این فرهنگی است که باید در جامعه ترویج شود.

محمدرضا عباسیان مجری طرح، علی داعی آزاده و حقوقدان، داود گودرزی از آزادگان دفاع مقدس و راوی فیلم و حسین سلطان‌محمدی منتقد سینما نیز در این نشست حضور داشتند.

تهرام/۷۲۴۵//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.