به گزارش ایرنا، عباس ارشدی روز سه شنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار مشترک با کارگروه آرد و نان شهرستان دماوند که در فرمانداری برگزار شد اظهار داشت: شهرستان دماوند با داشتن جمعیتی بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر، نزدیک به ۱۲۶واحد خبازی یارانه بگیر دارد که ۱۲۰۰ تن آرد به این نانوایی ها اختصاص می یابد که با توجه به تخصیص ۴۳۰ تن آرد به خبازی های آزاد پز، سرانه مصرفی شهرستان دماوند نسبت به دیگر شهرستان های استان تهران بیشتر است.

وی با بیان اینکه میانگین سرانه مصرف آرد در استان تهران مطابق میانگین مصرف کشور حدود هفت کیلوگرم است، گفت: هم اکنون سرانه مصرف آرد در دماوند به صورت ماهانه برای هر فرد ۱۲ کیلوگرم بوده که البته ۷۶ تن آرد خام اختصاصی به روستاها در این آمار محاسبه نشده که یکی از علل افزایش سرانه مصرف در شهرستان افزایش تعداد خبازی ها نسبت به میزان جمعیت شهرستان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه لازم است تیم بازرسی جهت بررسی نوع توزیع و مقدار آرد در بین خبازی های شهرستان تشکیل شود،تصریح کرد: تامین و توزیع آرد در کشور بر اساس سرانه جمعیتی هر منطقه صورت می گیرد و علت محدود بودن میزان توزیع این کالا به دلیل تخصیص یارانه از سوی دولت است تا از حیف و میل شدن و توزیع خارج از شرایط و ضوابط آن جلوگیری شود.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور گفت: هم اکنون هیچ مشکلی در تامین و توزیع گندم و آرد در کشور وجود ندارد و شهرستان دماوند نیز شرایط خوبی در این بخش دارد به گونه‌ای که میزان سرانه مصرفی آن نسبت به شهرستان های دیگر استان بالاتر است.

ارشدی در جواب سوال ایرنا مبنی بر علت افزایش میزان دورریز نان نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در بخش گندم، آرد و نان وجود دارد عدم افزایش قیمت در فرآیند تهیه نان از سال ۹۳ تاکنون است.

وی ادامه داد: هم اکنون از مرحله آسیابانی گندم به آرد در کارخانه ها تا نرخ حمل آرد، نرخ نانوایی ها و نرخ نان از سال ۹۳ تاکنون تغییری نداشته و این درحالی است که شاهد افزایش حامل های انرژی، دستمزد نیروی انسانی و تورم هستیم و همین امر می تواند کیفیت نان را کاهش دهد.

ارشدی گفت: طی جلساتی که در شورای عالی اقتصاد و تنظیم بازار کشور صورت گرفته، این مهم در حال رسیدگی است تا قیمت واقعی نان معین و ابلاغ شود که این مهم در بهینه شدن مصرف و کیفیت نان تاثیرگذار است.

وی در ادامه با اشاره به توزیع شکر در سطح استان تهران نیز گفت: هم اکنون دو کارخانه در فیروزکوه و البرز به صورت خاص و چندین کارخانه در استان های اصفهان، خراسان رضوی و ... به صورت عام شکر استان تهران را تامین می کنند و مناطقی که از سوی سازمان های صمت معرفی می شود، شکر در اختیار قرار گرفته و توزیع می کنند.

ارشدی ادامه داد: طی چهار ماه گذشته شاهد تلاطم بسیار شدید در بازار شکر بودیم که موجب شد تا همه مسئولان را درگیر کند ولی هم اکنون شرایط به سکون رسیده و طی بررسی های میدانی در سطح بازار، قیمت این کالا به صورت قابل توجهی کاهش یافته و مشکلی در این بخش نداریم.

دماوند با جمعیت شناور بسیاری مواجه است

مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند نیز در این نشست گفت: گرچه شهرستان دماوند با توجه به آمار، ۱۲۵ هزار نفر جمعیت دارد اما این منطقه بیشتر فصول سال با جمعیت شناور همچون مسافران و گردشگران، کارگران فصلی و بیش از ۴۰ هزار اتباع خارجی مواجه بوده و این مهم در میزان توزیع آرد پیش بینی نشده است.

وی ادامه داد: همچنین وسعت جغرافیایی شهرستان نیز موجب افزایش تعداد خبازی در منطقه شده که این خود بر افزایش سرانه تاثیرگذار است؛ لازمه ساماندهی این مهم نظارت بیشتر نهادهای مربوطه نسبت به عملرد نانوایی ها است تا سهم آرد موجود شهرستان خارج از میزان مشخص شده توزیع نشود.

فاطمه فرزام، معاون اداری، مالی و برنامه ریزی شهرستان دماوند نیز در این جلسه گفت: هم اکنون شهرستان دماوند ۱۲۴ واحد نانوایی با سهمیه آرد یارانه ایی با مصرف ماهانه ۱۲۰۰ تن آرد، ۶۹ واحد آزادپز با سهمیه ۳۷۰ تن آرد و همچنین ۱۷ واحد نانوایی فانتزی با ۶۰ تن آرد مصرفی دارد.

وی عمده مشکلات کنونی نانوایی ها را کمبود آرد تخصیصی دانست و گفت: این میزان سهمیه پاسخگو منطقه نیست و این درحالی است که دماوند در بخش عمده ای از سال با افزایش جمعیت و خوش نشین مواجه است و یا به دلیل کاهش توانایی خرید در برخی خانواده ها، مصرف نان بالا است.

۱۰۰ تن شکر تنظیم بازار در شهرستان دماوند در حال توزیع است

موسی احمدی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت در این خصوص گفت: حدود ۷۰۰ تن شکر در بخش های مختلف صنفی و صنعتی به شهرستان وارد و توزیع شده که از این میزان حدود ۴۰۰ تن سهمیه صنفی بوده و توزیع شده و هم اکنون نیز یکصد تن شکر دیگر نیز در حال توزیع است.

وی ادامه داد: همچنین ۶۵ تن قند در منطقه توزیع شده و در حال حاضر ۲۰ تن در حال توزیع است؛ در شهرستان هیچ محدودیتی در توزیع وجود ندارد اما استقبال متقاضیان نسبت به گذشته کاهش یافته است.

تهرام/۷۲۴۶//۶۱۳۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.