به گزارش روز سه شنبه ایرنا از این نگارخانه، بسترسازی برای شناسایی و معرفی هنرمندان خودآموخته و زمینه های ظهور خلاقیت های هنری در دیگر افراد جامعه از دیگر اهداف برگزاری چهارمین نمایشگاه آثار گروهی از هنرمندان خودآموخته است.

این نمایشگاه شامل آثار نقاشی و حجم از ۱۱هنرمند خودآموخته با ویژگی ها و گرایش های متنوع و خلاقانه است.

تفاوت این رویداد با دوره های پیشین در این است که علاوه بر نمایش آثار پنج هنرمند خودآموخته شناخته شده، آثار ۶ هنرمند جدید نیز با همکاری موزه مکرمه قنبری معرفی می‌شود، هنرمندانی که آثارشان برای اولین بار به نمایش در می‌آید.

آثار مـکرمه قـنبری، عـلیخان عـبداللهی، فـیروزه یـزدانی، صغری عبداللهی، پروین جلالی، لیلا تبریزی(نازی خاله)، آمـنه قنبری(دَدِه آمنه)، هـاجر نـصیری، فـاطـمه عـلیزاده، مـحمدعـلی شـیخی عـزیزی و حـسین شـعبانـی در چهارمین نمایشگاه آثار گروهی از هنرمندان خودآموخته ارائه می‌شود.

براساس این گزارش، بررسی آثار هنرمندان خودآموخته در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که آنان از اصول و روش های مرسوم و یا مکتب هنری خاصی پیروی نمی‌کنند اما ویژگی هایی در آثارشان وجود دارد که ریشه در ذات مشترک انسانی دارد و از قواعدی پیروی می‌کنند که طبیعت درونی‌شان آنان را تایید می کند.

بیشتر هنرمندان خودآموخته در زمره افراد بزرگسال و یا سالمند بوده و فارغ از هرگونه تعلیمات هنری، به طور خودانگیخته و شاید در پی بروز یک حادثه، سانحه و یا عارضه ای روحی جسمی به هنر روی آورده‌اند و هنر شرایط سخت و غیرقابل تحمل زندگی را برایشان هموار ساخته و امید را در آنان تقویت کرده‌است. آنان به واسطه هنر، ارتباط بهتری با جامعه برقرار کرده و از منظری متفاوت به هستی می‌نگرند که این امر موجب رشد خلاقیت فردی و افزایش شکوفایی استعدادهای درونی این هنرمندان بوده‌است.

امروزه آثار هنرمندان خودآموخته، غیرحرفه ای و کم ارزش شناخته نمی‌شوند و در جریان هنر معاصر به عنوان منابعی سرشار از خلاقیت و بی‌پیرایگی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته‌اند و در کشورهای زیادی مورد حمایت بوده و صاحب موزه‌ها، گالری‌ها و رویدادهایی تخصصی معتبری شده‌اند.

از معتبرترین موزه‌های فعال در کشورها می‌توان به بوسنی هرزگوین، بلژیک، برزیل، آلمان، روسیه، کانادا، امریکا و لتونی اشاره کرد.

در ایران نیز موزه مکرمه قنبری در مازندران فعال بوده و تاکنون جشنواره‌های مختلفی را برگزار کرده‌ است.

چهارمین نمایشگاه آثار هنرمندان خودآموخته روز جمعه ۲۵مرداد ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه لاله گشایش می‌یابد و از ۲۶ مرداد تا ۷ شهریور از ساعت ۹ تا ۱۳-۱۴ تا ۱۸ پنجشنبه‌ها تا ساعت ۱۳ به استثنای ایام تعطیل دایر خواهد بود.

نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله واقع شده است.

تهرام/۷۲۴۵//۶۱۳۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.