به گزارش خبرنگار ایرنا، علی نیکنام روز دوشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان ری اظهار داشت: عملکرد کتابخانه های شهرستان ری در سال 97 با رشد 24 درصدی مواجه بوده است.
وی تصریح کرد: تعداد عضویت در کتابخانه های شهرستان ری 30 درصد افزایش یافته که این موضوع نشانگر توجه مردم به کتاب و کتابخوانی است.
 مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان تهران عنوان کرد: اعتبار نیم درصدی تعیین شده باید از سوی شهرداران به کتابخانه ها پرداخت شود تا بتوانند در مورد آن تصمیم گیری کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.
وی یادآور شد: توسعه کمی و کیفی کتابخانه ها از اولویت های این نهاد به شمار می رود تا مخاطبان از خدمات این فضا بهره مند شوند.
نیکنام به معضلات کتابخانه ها اشاره و عنوان کرد: عمدتا کتابخانه ها به صورت محلی بوده و پاسخگوی نیاز و درخواست مخاطبان نیست.
وی تصریح کرد: در زمینه دسترسی و سرانه کتاب در شهرستان های استان تهران مشکلات بسیاری وجود دارد.
 مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان تهران دسترسی به کتابخانه ها را از شاخصه های اصلی در این حوزه دانست و گفت: با وجود ساخت کتابخانه های متعدد اما دسترسی مردم به کتابخانه اندک بوده و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.
وی به افتتاح چند کتابخانه اشاره کرد و افزود: کتابخانه مجهز و به روز دارای پنج طبقه در باقرشهر در حال احداث و دستور کار قرار دارد که تا پایان سال 99 به بهره برداری می رسد.
نیکنام اضافه کرد: کتابخانه تورقوز آباد شهرری با اعتبار حدود 400 میلیون تومان در هفته دولت افتتاح خواهد شد و به بهره برداری مردم منطقه می رسد.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شهرستان ری در ادامه این جلسه اظهار داشت: دسترسی به کتابخانه ها و تسهیل در مسیر تردد عاملی مهم برای توسعه کتاب و کتابخوانی به شمار می رود.
سید تقی موسوی افزود: حکایت همه دستگاه ها و نهادها در بهسازی و تجهیز کتابخانه ها نقش موثری داشته و عامل رشد و توسعه در این حوزه است.
وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه سبب تبلیغ و گسترش فرهنگ مطالعه و همچنین تشویق نویسندگان و ناشران می شود.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شهرستان ری عنوان کرد: زمان میزان استفاده از کتابخانه در سطح شهرستان ری یک نیاز و ضرورت بوده که باید به این نکته نیز پرداخته شود.
وی گفت: ایجاد پاتوق کتابخوانی در پارک ها زمینه ای مطلوب و اثرگذار در راستای کاهش آسیب های اجتماعی محسوب می شود.

فضای کتابخانه‌های استان تهران به‌روز نیست
سرپرست فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در این جلسه گفت: فضای کتابخانه های استان تهران، متناسب با نیازهای روز نبوده و باید توجه بیشتر و اقدامات گسترده ای در این حوزه انجام شود.
احمد اسماعیلی راد اظهار داشت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی سبب توسعه و رشد حوزه های مختلف می شود.
وی تصریح کرد: امروزه عدم توانایی استفاده از ابزار نوشتاری، فرد را از قافله پیشرفت بشری دور می کند.
 سرپرست فرماندار ویژه شهرستان ری عنوان کرد: فناوری های نوین به شکل پیشرفته بوده که دسترسی به کتاب را آسان کرده و افراد با کمترین هزینه به کتاب‌های اینترنتی و الکترونیکی دسترسی می یابند.
وی یادآور شد: متاسفانه تاکنون بستر و زمینه لازم برای استفاده عموم جامعه از کتاب‌های الکترونیکی و اینترنتی فراهم نشده است.
اسماعیلی راد افزود: کتابخانه های عمومی از نظر بنا فرسوده شدند و نیاز به بهسازی و مناسب سازی دارند.
وی تاکید کرد: امروز با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، تعداد کتابخانه های موجود پاسخگوی نیازهای متقاضیان نیست.
 سرپرست فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: آپارتمان نشینی، فضای کوچک خانه ها و اسکان در مناطق در مناطق محروم ضرورت ایجاد فضای امن و آرام و همچنین مناسب برای مطالعه کتاب را دو چندان کرده است.
وی ادامه داد: تمامی دستگاه ها در راستای نوسازی و بسازیم فضاهای قدیمی کتابخانه ها مکلف به اجرای اقدامات مورد نیاز در این حوزه هستند.
اسماعیلی راد به تخصیص نیم درصدی اعتبار به کتابخانه های شهرستان ری اشاره کرد و افزود: سهم نیم درصدی کتابخانه های شهرستان ری و تخصیص به موقع آن سبب انجام اقدامات به موقع در راستای بهبود، بهسازی و توسعه کتابخانه ها می شود.
وی به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: ترویج فرهنگ مطالعه از مهمترین راهکارهای پیشگیری از انحرافات و آسیب های اجتماعی به شمار می رود.
 سرپرست فرماندار ویژه شهرستان ری به حضور ۲۰۰ هزار اتباع بیگانه در سطح شهرستان ری اشاره کرد و یادآور شد: اتباع بیگانه سفیران فرهنگی و مبلغ زبان و فرهنگ ما به شمار می روند و باید به آنها هم خدمات فرهنگی ارائه شود.
به گزارش ایرنا، جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان ری با حضور علی نیکنام مدیر نهاد کتابخانه های استان تهران، سید حسن صفوی رئیس اداره ارشاد ری، علی اکبر قربانی رئیس کتابخانه های ری و جمعی از مسئولان فرهنگی در فرمانداری ری برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.