سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ساعاتی پیش آژانس بین المللی انرژی اتمی غنی سازی ۴.۵ درصد ایران را تأیید کرد، گفت: صنعت هسته‌ای یک صنعت استراتژیک است و ما در یک سوم از استان‌ها دارای تاسیسات هسته‌ای هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز کمالوندی در نشست امروز نوزدهم تیرماه در جلسه شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه دو ساعت پیش آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از نمونه‌برداری، غنی‌سازی ۴.۵ درصدی ایران را تأیید کرد، افزود: ایران مسیر درستی را پیش گرفته و اگر این صبر یک ساله نبود ما هم در داخل و هم در خارج از کشور مشکل داشتیم.

وی گفت: ایران در یک مقطعی که توازن به هم خورده و کفه ترازو حقوق ما و تعهدات‌مان همخوانی نداشت تصمیم جدیدی اتخاذ کرد و به اروپا گفتیم یا حقوق‌مان را تامین کنید یا از تعهدات‌مان کم می‌کنیم. وقتی این موضوع مطرح شد آنها تهدید ایران را جدی نمی‌گرفتند و فکر نمی‌کردند ایران به طور جدی دنبال این کار باشد.

کمالوندی گفت: حتی قبل از خروج آمریکا از برجام، ما در سازمان انرژی اتمی پیش‌بینی‌های لازم را کرده بودیم لذا در همان مقطع پیش از خروج آمریکا از برجام، گزینه‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را برای تصمیم‌گیری به شورای عالی امنیت ملی ارسال کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی‌با اشاره به موضوع آب سنگین گفت: همین چند وقت پیش ما مقداری از آب سنگین خود را به صورت ارزش افزوده‌ای صادر کردیم و در این رابطه بازار‌های جدیدی را پیدا کردیم؛ اگرچه در زمینه آب سنگین دیگر مقید به رعایت سقف ۱۳۰ تن نیستیم.

وی با اشاره به وجود سه ایستگاه مختلف برای غنی‌سازی اورانیوم گفت: ایستگاه اول غنی‌زاده اورانیوم مرتبط با نیروگاه‌های قدرت است که ۹۰ درصد نیاز‌ها در حوزه انرژی اتمی با همین نیروگاه‌ها برآورده می‌شود؛ لذا ما از روز شانزدهم تیر غنای اورانیوم خود را به ۴ و نیم درصد رساندیم و این ایستگاه اول است؛ همچنین ایستگاه بعدی رساندن غنای اورانیوم به بیست درصد است و ایستگاه بعد از آن غنی‌سازی ۶۰ درصد است که مختص پیشران‌ها هست و نیاز امروز ما نیست.

کمالوندی تصریح کرد: ما تا ساعت ۱۲ شب روز شانزدهم تیر به طرف مقابل مهلت دادیم و حتی به آژانس انرژی اتمی نیز اعلام کردیم در ساعت چهار تا صفر(۰۰:۰۰) بر درصد غنی‌سازی اورانیوم خود خواهیم افزود؛ امروز نیز آژانس انرژی اتمی با نمونه‌گیری که انجام داد تایید کرد که ایران بر اساس تغییرات دی‌آی‌کیو، تولید و برداشت خود را بر مبنای ۴ و نیم درصد شروع کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه صنعت هسته‌ای یک صنعت استراتژیک است، خاطرنشان کرد: ما در یک سوم از استان‌ها دارای تاسیسات هسته‌ای هستیم؛ البته اگر مبنا را تاسیسات هسته‌ای مرتبط با موضوع پزشکی و رادیودارو‌ها بگذاریم تقریبا در همه نقاط کشور دارای این تاسیسات هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: مدیریت کشور در شرایط امروز نیاز به مدیران و مسئولان چند وجهی و مدیر و مدبر دارد تا بتواند تمام شرایط امروز جهان را رصد و برای آن برنامه‌ریزی کند.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی این ظرفیت را دارد که از پس مشکلات بر آید، زیرا بحران‌ها این ماهیت را ندارند که بخواهند ایران را به مخاطره بیندازند، اما اگر برنامه‌ریزی و مدیریت وجود نداشته باشد این مشکلات می‌تواند صدماتی را وارد کند.

کمالوندی افزود: آمریکایی‌هایی مسئله هسته‌ای را علم کردند تا در کنار مسئله‌ای مانند حمایت از تروریسم بتوانند کشور‌های دیگر را برای فشار حداکثری بر ایران همسو کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: مسئله دیگری که آمریکایی‌ها به دنبال طرح آن هستند در کنار این موارد مسئله حقوق بشر است که دست مایه معرفی ایران به عنوان خطری جهانی شده است.

وی تاکید کرد:مسئله هسته‌ای مسئله‌ای است که آمریکا از طریق آن می خواهد دنیا را بترساند تا فشار حداکثری را به جمهوری اسلامی ایران وارد کند.

سخنگوی سازمان انرپی اتمی اظهار کرد: آمریکا در کنار فشار هسته‌ای با جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه به دنبال این است تا ایران را تسلیم کند.

وی ادامه داد: جریان جهان یک قطبی یک ایده گذراست و ریشه اصلی آن هم به فروپاشی نظام دو قطبی بازمی‌گردد، زیرا ما شاهد هستیم وقتی قطب‌ها در کنار همدیگر قرار می‌گیرند نظمی را به وجود می‌آورند و ایدئولوژی کمونیست جزو قطب‌هایی بود که پیشتر فرو پاشید و در حال حاضر آمریکا در رأس یکی از قطب‌هایی قرار گرفته است که با تلاش برای ایجاد هجمه علیه ایران و تجمیع نظرات مخالف بر علیه ایران به دنبال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی است.

وی اظهار کرد: سلاح هسته ای آتشی است که فعلا در دست پنج کشور است و عقلانی است که کشورها برای تولید آن با یکدیگر رقابت کنند.

کمالوندی تصریح کرد: قدرت کشور وابسته به سلاح نیست؛ چون اگر اینگونه بود عربستان سلاح بسیار زیادی از کشور آمریکا خریده است ولی می بینیم قدرت آنچنانی ندارد.

سخنگوی سازمان انرژِی اتمی افزود: ما باید در کشور اتحاد و یکپارچگی خود را حفظ کنیم چرا که امروز راه مقابله  با هجمه دشمن حفظ اتحاد و یکپارچگی داخلی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.