به گزارش ایرنا، «سیاوش شهریور» عصر سه شنبه در جلسه شورای عشایری استان تهران (ستاد کوچ) که در فرمانداری شمیرانات برگزار شد تاکید کرد: دام ها پیش از ورود به دشت لار باید واکسینه شوند تا خطری وحوش منطقه را تهدید نکند.
این مقام مسئول ضمن بیان اینکه چندین بانک و موسسه در دشت لار زمین دار هستند خاطرنشان کرد: امسال اجاره دادن زمین توسط زمین داران منطقه غیرمجاز است.
وی با بیان اینکه دشت لار ثروت ملی است و باید برای حفاظت از آن تمهیدات ویژه ای اتخاذ شود اظهار داشت: در سال جاری با توجه به افزایش پوشش گیاهی دشت لار، همچنین بالا رفتن قیمت گوشت قطعاً با استقبال چشمگیر عشایر مواجه خواهیم بود لذا میطلبد برای برقراری تعادل دام و مرتع نظارت ها نیز افزایش یابد تا از فرسایش خاک و آسیب های دیگر جلوگیری کنیم.
شهریور تصریح کرد: با توجه به اینکه بارش های متناوب امسال انبوهی از علوفه های مرتعی سطح شهرستان را فرا گرفته، گرم شدن تدریجی هوا بروز حریق و آتش سوزی به همراه خواهد داشت لذا با دهیاران هماهنگ می شود تا دام ها پیش از ورود به دشت لار اطراف روستاها چرا کنند تا از بروز خطر آتش سوزی نیز جلوگیری شود.
وی گفت: با توجه به حضور یکهزار و 200 کلونی زنبور عسل جهاد کشاورزی باید اقدام به جانمایی کند همچنین اولویت حضور با زنبورداران پروانه دار است و در صورتی که ظرفیت تکمیل نشود حضور دیگر زنبورداران نیز بلامانع خواهد بود.
فرماندار شمیرانات تاکید کرد: متولیان ناظر بر عملکرد زنبورداران نسبت به تهیه عسل، استفاده از شکر و دیگر اقدامات آنها نظارت کامل داشته باشند.
این مقام مسئول با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای حضور عشایر در دشت لار بیان داشت: تیم پزشکی به منطقه اعزام و آمبولانس مستقر خواهد شد.
شهریور اعلام کرد: دوم خرداد ماه بازدیدی توسط فرمانداران سه شهرستان شمیرانات، فیروزکوه و دماوند، بخشداران، نمایندگان مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان متولی از منطقه انجام و تاریخخ دقیق کوچ عشایر مصوب خواهد شد.
به گفته «هاتف ممیزی» مدیر امور عشایر استان تهران در این جلسه، کوچ ییلاقی عشایر معمولاً در سنوات قبل از 15 خرداد آغاز و حدود 100 روز اقامت خواهند داشت.
«مهدی یوسفی جمارانی» فرماندار شهرستان فیروزکوه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حضور عشایر سمنان نیز باید برنامه ریزی شود اظهار داشت: حضور عشایر سمنان در اراضی فیروزکوه منجر به تنش ها و درگیری هایی شده که برای امنیت شهرستان نیز مشکل ساز است لذا برنامه ریزی شود تا کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق مشخص شود و حدالامکان با وسیله نقلیه انجام شود تا در فصل کوچ پیش رو شاهد بروز چنین مسائلی نباشیم.
«احمد طاهری» مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نیز تصریح کرد: بلامانع بودن چرای دام در مراتع را به کارشناسان در شهرستان واگذار کرده ایم؛ در صورتی که در منطقه ای تشخیص آنها ممنوعیت چرا باشد هیچ دامی نباید به چرا مشغول شود.
به گزارش ایرنا، دشت لار با مساحت 30 هزار هکتار یکی از مناطق حفاظت‌ شده ایران است که دارای اکوسیستم‌های کوهستانی مرتفع و آبی می‌باشد؛ این منطقه در البرز مرکزی نزدیک دامنه جنوب غربی دماوند و در مرز دو استان تهران و مازندران قرار گرفته‌ است.
تهرام/9897//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.