احمد فدایی اردستانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هر سال با آغاز فصل بهار عشایر دشت ورامین که عمدتا در بخش جوادآباد و در 12 کیلومتری جنوب بخش مرکزی زندگی می کنند به مدت 50 روز وارد مراتع جنوبی دشت ورامین و منطقه سیاه کوه می شوند و تا اواخر اردیبهشت نیز نسبت به تعلیف دام های سبک خود اقدام می کنند.
وی اظهارداشت: بیش از یکصد خانوار عشایر در شهرستان ورامین زندگی می کنند.
فدایی افزود: مراتع جنوبی دشت ورامین با مساحت 196 هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده است که بهره برداران آن عشایر دشت ورامین هستند.
به گفته وی علاوه بر کوچ بهاره، عشایر دشت ورامین در پاییز و زمستان نیز در مراتع جنوبی حضور می یابند و دام های سبک آنان با علوفه طبیعی تغذیه می کنند.
این مسئول اظهارداشت: تاکنون بیش از 27 هزار رأس دام سبک عشایر دشت ورامین در مراتع حضور داشتند که با توجه به بارش های مناسب اوایل فصل و وضعیت بسیار مناسب پوشش گیاهی منطقه وضعیت چرای امسال دام ها بسیار خوب و مطلوب ارزیابی شده است.
فدایی تصریح کرد: وضعیت پوشش گیاهی مراتع در ابتدای امسال و رعایت عشایر نسبت به تعلیف دام سبب می گردد که در فصل چرای زمستانه، علوفه مورد نیاز عشایر در چرای پاییزه نیز تأمین شود.
وی افزود: عشایر کوچنده ورامین امسال با مشکل کمبود آب مورد نیاز دام نیز مواجه نبودند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین همچنین با اشاره به وضعیت تاغزارهای شهرستان گفت: بارش های بسیار خوب امسال برای جنگل های دست کاشت تاغ نیز مفید بود و گیاهان مهم کویری از رشد بسیار خوبی برخوردار شدند.
وی افزود: هرسال در اواسط فصل پاییز عملیات مبارزه با ملخ کوهان دار- آفت درختان تاغ- آغاز می شود که این طرح امسال نیز اجرا شده و بزودی به اتمام می رسد.
شهرستان ورامین در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.