به گزارش روز شنبه شرکت آب منطقه ای تهران، علیرضا کارگری اظهارداشت: بازسازی شبکه‌های توزیع آب، نه تنها پاشنه آشیل شهرهای جنوب شرقی استان است بلکه در بسیاری از شهرهای کشور وضعیت همین‌گونه است.
وی گفت: در کشور بیشترین لوله‌هایی که در شبکه‌های توزیع آب شهری استفاده می‌شود از جنس پلی‌‌اتیلن و میانگین عمر آنها در تاسیسات ما 20 سال است که برای حفظ شرایط موجود شبکه‌های توزیع آب، باید سالانه حدود پنج درصد از آنها را اصلاح کنیم که با توجه به پایین‌بودن قیمت آب‌بها برای این کار محدودیت منابع مالی داریم.

*کندبودن روند کاهش سرانه مصرف آب در جنوب شرق استان تهران
کارگری با اشاره به کندبودن روند کاهش سرانه مصرف آب در جنوب شرق استان تهران افزود: سرانه مصرف آب در حوزه شهرهای جنوب شرقی استان کم‌تر از 200 لیتر در شبانه‌روز است در حالی که طبق استانداردی که از سوی شرکت مهندسی آبفای کشور اعلام شده، سرانه مصرف خانگی 180 لیتر در شبانه‌روز است.
مدیرعامل آبفای جنوب شرقی استان تهران اظهارداشت: در مصوبه هیات وزیران برای شرایط خشک و تغییر اقلیم در شهرهای بالای 100هزار نفر جمعیت، مصرف 105 لیتر در شبانه‌روز در نظر گرفته شده است.
وی گفت: با این شرایط باید به سمت اصلاح مصرف به سوی الگوی استاندارد برویم و عدد کم‌تر از 200 لیتر را به 150 لیتر در شبانه‌روز و در مرحله بعدی به 105 لیتر در شبانه‌روز برسانیم.
کارگری با بیان اینکه واقعی‌شدن تعرفه‌های آب در کاهش مصرف سرانه آب بسیار مهم است، افزود: بر اساس آمار سازمان برنامه کشور سهم آب‌بها در سبد خانوار کم‌تر از نیم‌درصد است، در نتیجه شهروندان برای استفاده از تجهیزات کم‌مصرف ترغیب نمی‌شوند و منابع مالی انجام پروژه‌های مدیریت مصرف آب تامین نمی‌شود.

*شناسایی 3600 رشته انشعاب غیرمجاز در جنوب شرق استان تهران
وی با بیان اینکه‌ در مناطقی که در حاشیه حوزه خدمات شهری هستند انشعاب‌های غیرمجاز را مدیریت کرده‌ایم، افزود: انشعاب‌های غیرمجازی که در خارج از محدوده پوشش شرکت و در حوزه خطوط آب خام بوده‌اند با هماهنگی با فرمانداری‌ها و دادگستری جمع آوری شده است.
مدیرعامل آبفای جنوب شرقی استان تهران تاکید کرد: سال گذشته 3هزار و 600 رشته انشعاب غیرمجاز را شناسایی کردیم که تنها در یکصد مورد آن نیاز شد از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و 3هزار و 500 مورد با استفاده از ظرفیت‌های محلی حل و به انشعاب‌های مجاز بدل شد.

*مصرف 30 میلیون متر مکعب از آب سد ماملو برای شهرهای جنوب شرقی استان تهران
کارگری گفت: 30 میلیون متر مکعب در سال ظرفیت استفاده از طرح آب‌رسانی ماملو برای شهرهای جنوب شرقی استان تهران است که در حال حاضر به دلیل اینکه مدول نخست تصفیه‌خانه هفتم آب تهران در حال بهره‌برداری است، قرچک و بخشی از پاکدشت از 15 میلیون متر مکعب آب این سد برخوردارند و با راه‌اندازی مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم آب تهران در امسال 15میلیون متر مکعب دیگر از آب این سد به استفاده شهرهای باقرآباد‌، ورامین و بخش دیگری از شهر پاکدشت خواهد رسید.
وی افزود: در شهرهای زیر پوشش آبفای جنوب شرقی استان تهران، سالانه حدود 65 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی استفاده می‌شود که با استفاده از طرح آب‌رسانی ماملو برداشت از آب‌های زیرزمینی کم‌تر خواهد شد.
مدیرعامل آبفای جنوب شرقی استان تهران تاکید کرد: نیاز آبی جمعیت زیر پوشش ما در امسال 80 میلیون متر مکعب است که با توجه به شرایط دشت ورامین باید رویکرد مدیریت مصرف و سازگاری با اقلیم را در پیش بگیریم.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.