نعمت الله ترکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: تراکم جمعیت به طور متوسط در کشور به 45 نفر در هر کیلومتر مربع می رسد در حالی که تراکم در این استان یک هزار نفر است و فاصله معناداری میان این دو عدد مشاهده می شود.
به گفته وی این استقرار جمعیت موجب نابسامانی هایی در فضاهای اسکان استان می شود که مشکلات زیست محیطی، بازبینی در فضاها و خدمات عمومی از جمله آنهاست.
ترکی اظهارداشت: سند آمایش سرزمین، 2 موضوع فضا و جمعیت را در بر می گیرد و در استان تهران بر سر هر دو موضوع مشکل داریم.
وی تصریح کرد: هر شخصی که به استان تهران مهاجرت می کند به دلیل نبود نظارت، به آسانی در هر نقطه ای مستقر و بتدریج این مناطق به بخشی تبدیل می شود که مردم در آن خواهان خدمات و حقوقی هستند.
ترکی تاکید کرد: مهاجرت به دنبال خود امکانات به همراه نمی آورد و فقط متقاضی دریافت خدمات را افزایش می دهد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: پیش از این سرانه امکانات در این استان برای پنج میلیون نفر پیش بینی شده بود و اکنون نزدیک 14 میلیون نفر از این خدمات و سرانه ها استفاده می کنند.
ترکی گفت: سند آمایش سرزمین کمک کرد این استان را با 16 شهرستان به پنج منطقه شرقی، غربی، جنوب شرقی، جنوب غربی و مرکزی تقسیم و مسائل هر بخش را به شکل تخصصی بررسی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلاتی که مطرح می شود برای هر منطقه در کنار همدیگر دیده شده است و می طلبد که مسائل بخش های مختلف از جمله پیشران های توسعه و تهدیدهای موجود به شکل منطقه ای مطرح و بررسی شود.
ترکی ادامه داد: در طرح تفصیلی که برای هر یک از شهرها و طرح های هادی روستایی تدوین می شود یکبار برای همیشه می گوییم که بناست در این محدوده یک تعداد خاصی از جمعیت تا سال 1400 مستقر شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در صورتی که جمعیت موردنظر را از اکنون پیش بینی کنیم و محل استقرار آنها مشخص شده باشد، حتما بر ساخت و سازها و روند توسعه شهرها و روستاها نظارت می شود.
وی با بیان اینکه موافق جلوگیری از روند کنونی مهاجرت به استان تهران هستیم اضافه کرد: به طور قطع می توان برای این موضوع برنامه ریزی کرد و ما هم کمک می کنیم در طرح تفصیلی و جامع مسائل مربوط به استقرار جمعیت، محیط زیست و محدودیت های مورد نیاز اعمال و در شورای برنامه ریزی تصویب شود.
بنا بر اعلام استاندار تهران اکنون سالانه 250 هزار نفر به طور متوسط به جمعیت این استان اضافه می شود که اغلب آنان به علت نبود مسکن کافی و مناسب در حاشیه شهرها استقرار می یابند.
تهرام/3001/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.