به گزارش ایرنا، علی شیوا روز دوشنبه در جلسه تهیه طرح حوضه آبریز سد ماملو که با حضور جمعی از مسئولان ذیربط و کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اجرای طرح ساماندهی حوضه های آبریز تامین کننده آب شرب تهران، عدم حفاظت سبب ایجاد یک فاجعه انسانی خواهد شد.
شیوا یکی از سدهای تامین کننده آب شرب تهران را سد ماملو دانست و تأکید کرد: حوزه آبریز این سد، شهرستان دماوند و دو رودخانه تار دماوند و آه آبعلی است که به مخزن سد ماملو می ریزند.
این مقام مسئول بر لزوم دفع بهداشتی فاضلاب حوزه شهرستان تاکید کرد و گفت: در صورتی که فاضلاب شهرستان به صورت بهداشتی دفع نشود و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ نگردد، با مشکلاتی در تامین آب شرب منطقه و سد ماملو مواجه خواهیم شد که نیاز است اجرای پروژه فاضلاب شهری که از سال گذشته آغاز شده، تسریع شود.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند علاوه بر این به لزوم رعایت حریم کمی و کیفی بستر رودخانه ها تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم کیفیت آب توجه به ساخت و سازهای اطراف رودخانه ها است که باید این موضوع به صورت جدی لحاظ شود.

**460 مورد تجاوز به حریم بستر رودخانه آه آبعلی
همچنین منصور مردانی، مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند با اشاره به اینکه سر شاخه های حوزه آبریز سد ماملو سه رودخانه آه آبعلی، تاررود و سیاه رود است، بیان کرد: چالش های متعددی در این سه رودخانه که به سد ماملو میریزد، وجود دارد که یکی از این موارد وجود 460 مورد تجاوز به حریم بستر رودخانه آه آبعلی است.
وی با بیان اینکه 204 مورد کالورت و سازه تقاطعی آبریز ناایمن در سطح شهرستان وجود دارد، افزود: یکی از موضوعات حائز اهمیت که توسط اداره کل راه و شهرسازی وقت صورت گرفت، انسداد یکی از نقاط رودخانه آه در مجاورت جاده هراز بود که این اقدام باعث انسداد گذر ایمن سیلاب و جاری شدن آب در بافت شهری شد.
وی عنوان کرد: یکی از الزامات شهری طراحی دوره بازگشت 50 ساله سیلاب است و اگر اقدامات لازم در رودخانه آه آبعلی انجام شود بدون شک تا 100 سال هم دوره بازگشت سیلاب نخواهیم داشت.
مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند با اشاره به چالش موجود در رودخانه تار شهر دماوند نیز اضافه کرد: دوره بازگشت 50 ساله این رودخانه در ابتدای مسیر خود از منطقه مشاء و روح افزا 130 متر مکعب در ثانیه است که میزان در ورود به مناطق جنوبی شهر به 12 تا 15 متر مکعب می رسد که در صورت عدم رعایت حریم و عدم مناسب سازی بستر رودخانه این حجم آب قطعا وارد شهر خواهد شد.
همچنین عباس صفری، شهردار دماوند در این جلسه با اشاره به اهمیت آب شرب تهران بیان کرد: فاضلاب دماوند به عنوان اصلی ترین موضوع تهدید کننده در راستای جلوگیری از لطمه وارد کردن به سد ماملو محسوب می شود و با توجه به شرایط حوضه های آبریز دماوند تمام فاضلاب به رودخانه ها می ریزد.
این مقام مسئول پسماند های شهری و تصرفات در حریم رودخانه ها را از دیگر عوامل تهدید کننده این امر دانست و افزود: این مهم یک چالش اجتماعی و یک آسیب به آب شرب محسوب می شود.
شهردار دماوند بیان کرد: مسائل مربوط به حریم بستر، پرداخت مالکیت ها و ساماندهی دیواره های ساحلی نیز به عنوان دیگر عوامل مهم در این حوزه مد نظر قرار دارد.
صفری با بیان اینکه ایجاد دیواره های ساحلی به لحاظ قانونی بر عهده شهرداری نیست، گفت: با این وجود تاکنون بخش اعظمی از رودخانه تار شهر دماوند که بطول 20 کیلومتر است توسط این نهاد احداث شده است.
وی گفت: حریم های کمی و کیفی رودخانه از دیگر موضوعات حائز اهمیت است که برخی نقاط در حریم کیفی تا 150 متر نیز تعریف شده که باید بازنگری شود.
تهرام/7276//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.