iبه گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران افزود: تمامی اقدامات طی سال های گذشته شرایط بهبود وضعیت و کیفیت آلودگی هوای این استان را فراهم کرده اند اما این میزان اقدامات نیز قابل قبول نیست.
وی یادآورشد: در سال 78، هشت طرح برای کاهش آلودگی هوای استان تهران و شهرهای بزرگ کشور مطرح شد که اگر همان زمان در دستور کار قرار می گرفت می توانست تاثیر چشم گیری در جلوگیری از مواجهه با شرایط کنونی داشته باشد و آلودگی به این شدت ادامه پیدا نکند.
محسنی بندپی اظهار داشت: اکنون رئیس سازمان محیط زیست و رئیس جمهوری طی دستورالعمل 14 بندی، راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کرده اند که می تواند به جد در کنترل تداوم وضعیت کنونی تاثیرگذار باشد.
استاندار تهران با بیان اینکه هر اقدامی که منجر به کاهش آلودگی هوا شود، باید در دست بررسی و اجرا قرار گیرد، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی زیر زمینی یکی از این راهکارهاست که باید در اولویت برنامه های اجرایی قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: موضوع آلودگی هوا، فقط یک مساله زیست محیطی نیست و با سلامتی افراد و تولد نوزادان سالم سر و کار دارد.
محسنی بندپی تاکید کرد: یکی از عواملی که در تولد نوزادان مبتلا به درجه ای از اوتیسم و معلول زایی موثر است، آلاینده های هوا به شمار می آید.
استاندار تهران ضمن تاکید بر جدیت در صدور معاینه فنی خودروها به خصوص ماشین آلات سنگین و فرسوده گفت: به اداره کل استاندارد مسئولیت نظارت و ارزیابی موتورخانه های دستگاه های دولتی که نقش قابل توجهی در گسترش آلودگی هوا دارند، محول شده است.
وی ادامه داد: در قانون جدید هوای پاک مسئولیت بر عهده یک نهاد خاص واگذار نشده و وظایف تمامی دستگاه های مرتبط مشخص شده است.
محسنی بندپی اضافه کرد: می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که روز به روز گزارش های بهتری از کاهش آلودگی هوا دریافت کنیم.
** ساز و کار نظارت بر مراکز معاینه فنی اصلاح شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: ساز و کار نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها باید به گونه ای تدوین شود که بتواند نظارت بیشتری بر کنترل سلامت خودروها داشته باشد.
محمد تقی زاده افزود: یکی از عوامل آلاینده هوای تهران همین خودروهای فرسوده سنگینی هستند که برای جابجایی نخاله ها به کار می روند.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری استان تهران نیز در جلسه اظهار داشت: تمامی خودروهای سنگین بین شهری ملزم به دریافت کارت معاینه فنی خودرو هستند در غیر این صورت کارت هوشمند خودرو غیر فعال می شود.
مرتضی الله یاری تاکید کرد: در صورتی که نزدیک 6 ماه از زمان اعتبار کارت معاینه فنی خودروی سنگینی سپری شده باشد، مالک آن موظف است تمامی مسیرهای قانونی برای فعال سازی مجوز فعالیت خود را طی کند.
وی یادآورشد: به طول معمول از هر چهار خودرویی که به مراکز معاینه فنی در این استان مراجعه می کند، مردود می شود و موظف به رفع نقص است.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران نیز در ادامه این جلسه به آخرین گزارش های پایش کیفیت هوای منتشر شده اشاره کرد و گفت: سال 92 تعداد روزهای پاک این استان به سه روز، روزهای سالم به 202، روزهای ناسالم برای گروه های حساس به 148 و ناسالم برای تمامی گروه ها به 12 روز می رسید.
محمد رستگاری افزود: تعداد روزهای پاک سال 93 به 16، روزهای سالم به 233، روزهای ناسالم برای گروه های حساس به 112 و ناسالم برای تمامی گروه ها به چهار روز می رسید.
وی یادآورشد: تعداد روزهای پاک سال 94 به 21 روز، روزهای سالم به 243، ناسالم برای گروه های حساس به 105، ناسالم برای همه گروه ها به پنج و در روزهای بسیار ناسالم به یک روز می رسید.
رستگاری اظهارداشت: در سال 95، روزهای پاک 17، روزهای سالم 260، روزهای ناسالم برای گروه های حساس 80 و ناسالم برای همه گروه ها 9 روز ثبت شد.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: در سال 96، 14 روز پاک، 243 روز سالم، 100 روز ناسالم برای گروه های حساس و هشت روز ناسالم برای تمامی گروه ها ثبت شد.
وی خاطرنشان کرد: تعداد روزهای پاک سال 97 به 28 روز، روزهای سالم به 278 و ناسالم برای گروه های حساس به 59 روز می رسید.
** استان تهران 105 هزار هکتار بیابان دارد
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: مساحت زمین های ملی این استان به بیش از یک میلیون هکتار می رسد که از این مساحت 105 هزار هکتار زمین بیابانی است.
احمد طاهری با بیان اینکه بیشترین سطح بیانان استان تهران در چهار شهرستان ملارد، ورامین، ری و پاکدشت قرار گرفته است، ادامه داد: بیشترین هجوم گرد و غبار برخواسته از این زمین های بیابانی از ملارد به خصوص روستای اخترآباد است.
وی اضافه کرد: طی سال های گذشته 22 هزار هکتار از مساحت مناطق بیابانی این استان با اقداماتی همچون کاشت نهال و بوته های گیاهان دارویی بیابان زدایی شده است.
طاهری تاکید کرد: از مساحت 105 هزار هکتاری زمین های بیابانی این استان 70 هزار هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی و حدود 35 هزار هکتار در محدوده کانون های بحرانی فرسایش بادی قرار دارد.
تهرام/3001//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.