به گزارش ایرنا، وی عصر سه شنبه در همایش «حذف یا حفاظت؛ رفتار مدیریت شهر با دره های تهران» در محل گالری نظر پایتخت افزود: این هزینه مربوط به کارهای عمرانی، کف سازی و ساخت دیواره طی 10 سال بوده است.
وی گلایه کرد: اگر در مقطعی دره های ما خشک بود، مسئولان را واداشت که به فکر تغییر کابری آن بیفتند.
عضو شورای تهران افزود: اگر مسیر گلابدره را ببینیم که سال ٦٠ سیل آمد و اطرافش را شُست و بُرد، در سال 90-92 شهرداری آمد و قسمت پایین دست را شهرک هایی درست کرد؛ در درکه، شهرک های دشت بهشت هم همینگونه است.
وی اضافه کرد: الان می بینیم مثلا در فروردین سیل می آید، باز هزینه هایی می کنیم که مشکلاتی درست نکند.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران گفت: در پایان سال ٩٧ و شروع امسال شهرداری تهران اقدامات گسترده ای مثل لایروبی بسیار گسترده و عملیات عمرانی همچون برداشتن پل و معابر گسترده انجام داد که توانستیم سیل را مدیریت کنیم و اگر این مدیریت نبود حتما مشکل داشتیم.
وی افزود: وقتی بررسی اجمالی با اطلاعات میدانی و داده ها را انجام می دهیم می بینیم دره های تهران نه تنها کارکردهای خودشان را ندارند و در مجموع به ارتقای محیط شهری منجر نشده اند بلکه باعث معضلات و مشکلاتی نیز شده اند.
این عضو شورای تهران گفت: بعضی دره ها به رودهای بزرگ فاضلاب شهری تبدیل یا بستر آنها سیمانی شده اند و جاذبه خود را از دست داده اند؛ دره هایی که می توانستند سیل را به صورت طبیعی هدایت کنند و سیلاب را به پایین دست ببرند که یا از بین رفته اند یا متروکه شده اند.
به گفته وی، زمانی که طرح جامع تهران تهیه شد از دره های تهران به عنوان ستون فقرات این کلانشهر یاد شد ولی در طرح تفصیلی به علت نوع برخورد نامناسب با این پدیده، دره ها جایگاه خودشان را پیدا نکردند؛ شاید به دلیل مطالعات یا نظرات بعضی مشاوران و سوءبرداشت ها از مهندسی مشاور و سلیقه های مهندسان آنها بوده است.
وی درباره مقصر وضعیت کنونی نیز روددره ها نیز اظهارداشت: نمی توانیم خیلی ساده بُرش بزنیم و بگوییم مقصر این قسمت است و در این بازه زمانی همه این اتفاقات افتاده است.
صدراعظم نوری تاکید کرد: به هرحال شهر بزرگی مثل تهران را چگونه باید اداره کنند وقتی هیچ منبع تامین درآمدی پایدار برای آنها از ردیف دولتی در نظر نمی گیرند؛ بالاخره مساله رفت و آمد را چگونه باید حل کنند، خطوط مترو را با این جمعیت چگونه باید درست کنند؟
وی ادامه داد: ما بدون آنکه ساز وکارهای لازم را فراهم کرده باشیم در مقاطعی شهرداری ها را به صورت نهادهای عمومی خودگردان تعریف می کنیم و این اختیار را می دهیم که بیایند و از هر طریقی درآمد به دست بیاورند تا بتوانند ازآن درآمد، شهر را اداره کنند.
این عضو شورای تهران تصریح کرد: در همین روند بویژه در کلانشهرها، مسئولیت ها و موقعیت ها جنبه سیاسی به خود می گیرند؛ بنابراین جایگاه ها نیز سیاسی و از آن پله ای برای بالا رفتن یاد می شود و همین امر می تواند تبعاتی را برای شهرها در تصمیم گیری ها و نحوه سیاستگذاری ها به همراه داشته باشد.
وی توضیح داد: وقتی میل به توسعه و مهاجرات در شهر تهران افزایش پیدا می کند و قیمت زمین بالا می رود طبیعی است که یکسری زمین ها و دره ها را نیز تصرف کنند.
این عضو شورای تهران گفت: ١٢٨ هکتار از اراضی مشجر شهر تهران در فاصله سال های ٨٧ تا ٩٧ (در قالب مصوبه برج- باغ ها) به مکان های تجاری و مسکونی تبدیل شدند. چه زمانی دیگر می توانیم این باغ ها را احیا کنیم؟
به گفته وی براساس آمارها بستر هفت دره تهران در نتیجه تعرض، از یک هزار و 900 هکتار به 800 هکتار کاهش یافته است.
صدراعظم نوری بیان کرد: وقتی تصمیم می گیریم در دوره ای 12 ساله از خیابان بهشت به پاستور برسیم هزینه هایی دارد و پول هایی که باید خرج شود از کجا می خواهد بیاید؟ از همین فروش هوا و تراکم، باغات و اراضی مشجر و خیلی سیاست های غلط دیگر.
وی گفت: یادم می آید در دوره ای که دره را به پارک نهج البلاغه تبدیل کردند من بشدت نالیدم در صورتی که عده ای به این کار بالیدند.
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: به طور مثال تونل صدر- نیایش را در نظر بگیرید و بررسی کنید، مطالعاتی که انجام گرفته چقدر پیوست زیست محیطی همراهش بوده و چقدر مطالعات ترافیکی اش دقیق بوده؟
وی تصریح کرد: قرار بود این تونل ترافیک و آلودگی را کاهش دهد اما الان می بینیم در مقاطعی ترافیک را بیشتر کرده است؛ اگر قرار بوده این تونل کلا با هزار میلیارد تومان تمام شود با هفت هزار میلیارد تومان تمام شد.
به گزارش ایرنا در این نشست کارشناسان درباره حفاظت از روددره های تهران به عنوان بخشی از محیط زیست ما با همان مولفه های طبیعی خود تاکید کردند.
تهرام/1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.