به گزارش ایرنا، محمد امامی امین روز چهارشنبه در نشست کارگروه اقتصاد استان تهران تاکید کرد: استان تهران باید علاوه بر کاهش نرخ رشد بیکاری استان خود بخشی از اشتغال سایر استان ها را هم تامین کند.
امامی امین اظهار داشت: تهران به خصوص طی سال های گذشته همواره شاهد نرخ رشد بیکاری منفی بود و دلیل افزایش این نرخ هم مهاجرت تحصیل کردگان به خصوص بیکاران سایر استان هاست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: البته تهران ظرفیت های خوبی دارد و طبیعی است که بازار این استان کشش داشته باشد و باید تلاش کنیم، استان تهران همانگونه که در سایر موضوعات معین استان های دیگر است در این موضوع هم معین سایر استان ها شود و بار بیکاری آنها را هم به دوش بکشد.
امامی امین همچنین گفت: آمار اعلام شده در خصوص اشتغال چندان درست نیست و در آن اشتغال ایجاد شده در زمینه کسب و کارهای نوین و مجوزهای صنعتی صادر شده ثبت نشده است.

**نرخ بیکاری استان تهران 12.2 درصد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: نرخ بیکاری میانگین کشور 12 درصد و این استان 12.2 درصد در سال 97 است.
پروانه رضایی افزود: در سال 96، نرخ بیکاری کشور 11.9 و در تهران 11.1 درصد بود.
وی با بیان اینکه افزایش این نرخ بیکاری دلایل مختلفی دارد، اظهار داشت: در شرایط کنونی نگهداشت نرخ بیکاری در شاخص 12.2 درصد به سختی امکان پذیر است.
رضایی یادآورشد: درصد مشارکت اقتصادی در استان تهران طی سال 97، با سرعتی بیش از کل کشور کاهش یافته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: 275 طرح، موفق به دریافت تسهیلات روستا عشایری شدند که فعالیت زنبورداری با 112 طرح بالاترین جایگاه را دارد.
وی خاطرنشان کرد: استان تهران در پرداخت تسهیلات روستا عشایری در رتبه 20 کشور قرار گرفته است.
رضایی به عملکرد بانک ها اشاره کرد و ادامه داد: بانک ها به 52 درصد از تعهد ابلاغ شده عمل کرده اند و بانک کشاورزی با 71 درصد بیشترین عملکرد را داشته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مقایسه عملکرد نهادهای حمایتی در پرداخت تسهیلات اشتغال اشاره کرد و گفت: کمیته امداد بیشترین عملکرد را در سال 97 داشت و بهزیستی عملکردی نداشت.
وی اضافه کرد: در زمینه اشتغال فراگیر بانک رفاه با 12 طرح و بانک توسعه تعاون با 10 طرح بالاترین عملکرد را داشته اند.
رضایی اعلام کرد: در زمینه اعتبار مشاغل خانگی بانک رفاه و مسکن به ترتیب با 166 و 107 طرح بالاترین عملکرد را به ثبت رسانده اند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران میزان اشتغال ایجاد شده طی سال 97 را 84 هزار و 327 نفر خواند که از رقم پیش بینی شده 48 هزار و 622 نفر کمتر است.
وی تاکید کرد: با توجه به این وضعیت اشتغال در سطح کشور و استان تهران، توصیه می کنم که دو موضوع صیانت از مشاغل موجود را با حمایت از بنگاه های در آستانه تعطیلی و دیگر اعزام نیروی کار به خارج از کشور برای کاهش بار نیروی بیکار موجود مورد توجه قرار دهیم.
رضایی افزود: آمار بیمه بیکاری استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است و بخشی از آمار بیکاری هم به تعدیل نیروی انسانی بر می گردد چون کارفرمایان افزایش 36 درصد دستمزد را تحمل نکردند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: بیش از 40 درصد نیروی کار کشور نیز به صورت غیر رسمی فعالیت می کنند که تعداد آنها در آمار بیکاران و فعالان وارد نمی شود.
تهرام/3001//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.