به گزارش خبرنگار ایرنا، «سیدضیاء هاشمی» روز پنجشنبه در نشست مدیران و روسای مراکز و دفاتر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در تهران که با رونمایی از سه سند بنیادین این خبرگزاری نیز همراه بود افزود: رسانه ای که در اطلاع رسانی به تعهدات ملی و حرفه ای خویش عمل نکند، موجب برهم زدن فضای عمومی جامعه خواهد شد.
وی در همین راستا از انتشار خبر نادرست افزایش نرخ بنزین از سوی برخی رسانه ها که روز گذشته موجب ایجاد صفوف گسترده در جایگاههای سوخت و بروز بی نظمی در شهرها شد، به شدت انتقاد کرد و اینگونه اقدامات را «خلاف تعهد حرفه ای رسانه ها» دانست.
هاشمی گفت: در شرایط کنونی که دشمن تحریم های خود علیه کشور را تشدید کرده و از همه ابزارهای خود برای تحت فشارقراردادن مردم استفاده می کند، رسانه ها باید با تقویت همدلی در جامعه، مردم را در زمینه وضعیت کشور توجیه کنند و رسالت اطلاع رسانی خود را درست انجام دهند.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: ما به عنوان رسانه حق نداریم برای آنکه مخاطبان بیشتری بدست آوریم، اخبار بی پایه، جعلی، نادرست و تشنج آفرین منتشر کنیم.
این جامعه شناس، رسانه را یکی از عوامل مهم جامعه پذیری برشمرد و گفت: هنگامی که در یک رسانه تعهد وجود داشته باشد، مردم به آرامش دعوت می شوند.
وی با اشاره به اینکه تحریک مردم خلاف وظیفه حرفه ای رسانه است، افزود: رسانه ها در عین حال باید دغدغه ها ، سوالات و مطالبات مردم را پیگیری و با شیوه های درست اطلاع رسانی به رفع آنها کمک کنند.

* تقدیر از خبرنگاران ایرنا در پوشش رویدادهای سیل
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اتفاقات روزهای نخست سال جاری اظهارداشت: بارندگی های ابتدای سال بخشی از مشکلات زیست محیطی را حل و چشم انداز روشنی در بخش کشاورزی ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: بارندگی ها در سراسر کشور بیش از سال های گذشته بود و موجب افزایش ذخایر سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از بحران فرونشست در تهران، همدان و فارس و افزایش میزان آب دریاچه ارومیه شده است.
مدیرعامل ایرنا یادآور شد: دریاچه ارومیه که در روزهای اوج خود 30 میلیارد متر مکعب آب داشت، در سالهای اخیر میزان آب آن تا یک میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده بود و پس از اجرای برنامه احیای این دریاچه توسط دولت نیز میزان آب آن به 2 میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کرد.
هاشمی با بیان اینکه در بارندگی های اخیر میزان آب دریاچه به 4 میلیارد مترمکعب رسید ابراز امیدواری کرد حجم آب این دریاچه تا 14 میلیارد مترمکعب که در برنامه دولت قرار دارد افزایش یابد.
هاشمی همچنین با تأکید بر ضرورت جلوگیری از دخالت های مخرب انسان در طبیعت یادآور شد: با عبرت از عوارض بارندگی باید مدیریت منابع طبیعی بهتر انجام شود.
وی با اشاره به اینکه چیزی به عنوان شر وجود ندارد بلکه مداخلات انسانها در امور طبیعت، شر بوجود می آورد افزود: یکی از عوارض بارندگی وقوع سیل بود که موجب شد نتوانیم از این نعمت به خوبی استفاده کنیم.
مدیرعامل ایرنا در همین راستا از مدیران و خبرنگاران استان های گلستان، لرستان و خوزستان که در بحران سیل کار اطلاع رسانی را به خوبی انجام دادند تقدیر کرد و خواستار تداوم انجام مسئولیت اجتماعی ایرنا در این زمینه شد.
هاشمی همچنین بر ضرورت هم افزایی و تعامل بخش های مختلف سازمان با یکدیگر و سایر سازمان ها و دستگاه ها تأکید کرد و گفت: نگاه به سایر دستگاه ها باید مکملی باشد.

*ایرنا کانون رفت و آمد نخبگان باشد
مدیرعامل ایرنا در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت توسعه تعامل ایرنا با مراکز علمی بویژه دانشگاه ها اظهارداشت: باید زبان و تریبون مراکز علمی باشیم.
وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت دانشگاه ها برای دریافت ایده و تحلیل استفاده کنیم گفت: باید همه مراکز و دفاتر ایرنا از مدیران دانشگاه ها و حوزه های تخصصی بطور مستمر دعوت به گفتگو کنند و همکاریهای دوجانبه آنها افزایش یابد.
هاشمی همچنین بر ضرورت تقویت آموزش در ایرنا تاکید کرد.
وی با بیان اینکه ایرنا می تواند مسیر تعالی را طی کند، گفت: ایرنا باید اثرگذارترین رسانه در سطح استانی، ملی و بین المللی باشد.
مدیرعامل ایرنا همچنین با اشاره به اینکه اخلاق مندی و قانون گرایی باید مبنای کار ما باشد افزود: ما باید با پرهیز از تعصب کور، با اعتماد درونی، همدلی و همراهی با یکدیگر و دیگر نهادها کار کنیم.

* رونمایی از سه سند بنیادین ایرنا
دکتر هاشمی در جریان این مراسم از سه سند بنیادین ایرنا شامل «برنامه راهبردی»، «منشور اخلاقی» و «مرامنامه حرفه ای خبرنگاران» خبرگزاری جمهوری اسلامی رونمایی کرد.
هدف اصلی نشست دو روزه مدیران و روسای مراکز و دفاتر استانی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران برگزاری یک دوره آموزشی فشرده برای روسای مراکز و دفاتر و برخی همکاران آنها برای آشنایی با سامانه جدید فنی نگارش و انتشار اخبار ایرنا است که انتظار می رود ظرف دو هفته آینده بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کند.
این سامانه با بهره گیری از آخرین فناوری های خبری راه اندازی می شود و قرار است بخش عمده ای از مشکلات فنی سامانه کنونی و انتشار اخبار در خبرگزاری رسمی کشور را بر طرف سازد.
در مراسم گشایش این نشست، پس از توضیحات دکتر «احسان چیت ساز» مشاور مدیرعامل و رییس کمیته تدوین برنامه راهبردی، «پدرام الوندی» معاون خبر ایرنا ضمن قرائت مرامنامه حرفه ای خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی، نکاتی را در باره آن بیان کرد و «غلامرضا نعمتی» مدیرکل امور اداری و پشتیبانی هم متن منشور اخلاقی ایرنا را برای حاضران خواند.
دکتر هاشمی به عنوان سخنران اصلی مراسم ، در این نشست سیاستها و برنامه های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی را در سال ۹۸ برای شرکت کنندگان تبیین کرد و پس از آن، پای سخنان چند تن از روسای مراکز و دفاتر ایرنا نشست. مدیرعامل ایرنا همچنین به پرسشهای آنها پاسخ گفت.
تقدیر از ۱۰ تن از اعضای کمیته تدوین برنامه راهبردی ایرنا و تقدیم هدیه به مناسبت ۱۲ اردیبهشت «روز معلم» از سوی کارکنان ایرنا به دکتر هاشمی، دکتر رافع و دکتر نیک انجام اعضای هیات علمی دانشگاهها که در حال حاضر در این سازمان مسئولیت دارند، پایان بخش مراسم گشایش نشست مدیران و روسای مراکز و دفاتر بود.

تهرام/9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.