به گزارش ایرنا وی روز چهارشنبه در این مراسم در محل تالار شمس افزود: یکی از وجوه شخصیتی درونی این معلم جوشش درونی وی بود و برای من موجب افتخار است که در کنار اعضای شورای شهر تهران قدم کوچکی برای زنده نگاه داشتن نام بهمن بیگی برداشتیم.
مسجدجامعی تاکید کرد: نام این معلم با نام ایران پیونده خورده است و تا تاریخ ایران هست این نام ماندگار خواهد ماند چون ایران برای همیشه خواهد ماند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تمامی فراز و فرودها، جامعه عشایری نام بهمن بیگی این معلم ماندگار را فراموش نخواهد کرد.
وی به تاکید بهمن بیگی در خصوص اهمین الفبا اشاره و خاطرنشان کرد: این الفبا رمز خلقت است و بهمن بیگی در جمله ای که «کلید مشکلات ما لابه لای الفبا خفته است» فهم متفاوتی را از عالم و آدم بیان می کند.
مسجدجامعی معرفی عشایر را در کشور از دیگر اقدامات بهمن بیگی خواند و ادامه داد: بهمن بیگی آمد، زمینه ای را برای شکوفایی استعداد و خلاقیت این مردم که ناشناخته بود، فراهم ساخت و از آن حمایت کرد.

** بهمن بیگی عشایر را در دنیا تاثیرگذار کرد
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: در دنیا به یُمن همت بهمن بیگی، عشایر و فرزندان آنان در حوزه های مختلف تاثیرگذار شده اند.
سید «ابراهیم امینی» افزود: علاقه بهمن بیگی به معلمی و با سوادکردن عشایر به عنوان پررنگ ترین نقطه زندگی وی مطرح است، در حالی که می توانست با تحصیلات عالی در پایتخت یا حتی کشور آمریکا به زندگی خود ادامه دهد.
وی تاکید کرد: معتقدیم که نامگذاری یک خیابان و یک شهر به نام بهمن بیگی برای این معلم کار کوچکی است زیرا حتی مجامع فرهنگی بین المللی وی را به عنوان یک چهره تاثیرگذار در عرصه فرهنگ معرفی کرده اند.
امینی اظهارداشت: امروز نباید تلاش و رسالت این معلم به فراموشی سپرده شود و لازمه آن نیز این است که جامعه عشایری کشور بتواند به صورت منسجم و با ایجاد یک دبیرخانه، بانک اطلاعاتی کاملی از خدمات و کارهای وی جمع آوری کند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بهمن بیگی در روزگاری که نامی از معلم، مدرسه و ادامه تحصیل در بسیاری از روستاهای کشور مطرح نبود درد و رنج عشایر را لمس و با کمترین امکانات برای ایجاد موقعیت و مدرسه برای سواد آموزی عشایر تلاش کرد.
به گزارش ایرنا رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: در صورتی که می خواهیم بر مشکلات جامعه فائق آییم باید به سراغ آموزش و پرورش درست برویم و با رسم و روش یک معلم از خودگذشته آشنا شویم.
«محمدجواد حق شناس» افزود: اگر می خواهیم به یک جامعه آرمانی علاقه مند به دستیابی به توسعه برسیم و خواستار قرار گرفتن در صدر خاورمیانه ایم راهی غیر از احترام گذاشتن به جایگاه رفیع معلم نداریم.
وی اظهارداشت: این معلم است که می تواند جامعه را به نقطه ایده آل و درست نزدیک کند و بهمن بیگی نیز نماد یک معلم درست کردار، اندیشه پژوه و عاشق بود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهر باید این افتخار را داشته باشد که در گوشه گوشه آن نام بهمن بیگی هایی را که سالیان سال مهجور مانده اند و موقعیتی برای معرفی و عرضه در جامعه نیافته اند، بر دوش بکشد.
حق شناس ادامه داد: باید تلاش کنیم که بگوییم این جامعه فقط مشکلات ندارد و سرمایه های بزرگی نیز دارد که امروز زیر گرد و غبار فراموشی قرار گرفته اند و باید معرفی شوند.
وی شهر را یک موجود زنده خواند که نمی تواند بدون عشق، مهر و دوستی سرپا باشد و اضافه کرد: بهمن بیگی به شاگردان و دوستداران خود آموخت که قبل از آنکه عالم و دانشمند باشند باید یک انسان باشند.
حق شناس تاکید کرد: بهمن بیگی با تلاش، هوش و عشق به همنوع خود و عشایر، توانست گزینه سومی را هم به فضای آموزش و پرورش کشور با عنوان آموزش و پرورش عشایری اضافه کند.
به گزارش ایرنا در این مراسم ضمن معرفی بخشی از خدمات و تلاش های بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری، از کتاب های تجدید چاپ شده وی نیز با حضور خانواده اش رونمایی شد.
بهمن‌بیگی 26 بهمن 1298 خورشیدی در ایل قشقایی منطقه‌ای بین شهرهای خنج و فیروزآباد استان فارس به دنیا آمد و
۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ در شیراز چشم از جهان فروبست.
«عرف و عادت در عشایر فارس»، «بخارای من ایل من»،« اگر قره‌قاچ نبود»، «به اجاقت قسم» و «طلای شهامت» ازجمله کتاب های تالیف بهمن بیگی است.
تهرام/3001/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.