به گزارش عصر سه شنبه خبرنگار ایرنا؛ مسعود شفیعی در مراسم رونمایی از 30 شیت نقشه خلیج فارس که در موزه نقشه تهران برگزار شد بیان کرد: از سال 1364 واحد آب نگار در این سازمان ایجاد شده است که توانستیم در اواخر سال 2016 (طی 2 سال) اخیر 48 نقشه بر اساس استاندارد جهانی IHo منتشر شده و این موارد در حوزه دریانوردی بین المللی در دسترس همگان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در گذشته دور هیچ گونه نقشه برداری و شناخت از خلیج فارس انجام نشده است افزود: ایران تنها کشوری در بخش نقشه نگاری آب در میان کشورهای حوزه خلیج فارس نقشه هایی را از این دریا تهیه کرده است.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه خلیج فارس سومین خلیج در جهان محسوب می شود گفت: خلیج فارس به طول 850 کیلومتر، 270 کیلومتر عرض و 850 کیلومتر طول دارد که متوسط عمق آن 50 تا 90 متر است که سرشار از ذخایر نفتی و آبزیان است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در دومین گام در خصوص پوشش از خلیج فارس 150 نقشه دیگر دریانوردی بر اساس استاندارد جهانی تهیه کنیم.
به گفته شفیعی، ایران تنها یک شناور آب نگار در منطقه دارد که باید با تدابیر و برنامه ریزی های لازم ضمن تهیه نقشه از این میراث گرانبها نگهداری کنیم.
وی با بیان اینکه کار نقشه برداری در دریا هیچ گاه متوقف نمی شود گفت: تلاش می کنیم پروسه نقشه برداری و شناخت جغرافیا و عمق بیشتر دریای خلیج فارس را بیشتر ادامه دهیم تا بتوانیم شناخت از محیط های پیرامونی این دریا را بهتر مشخص کنیم.
شفیعی افزود: تلاش می کنیم نقشه مطالعات سواحلی این رشته را در آینده نه چندان دور دنبال کنیم تا بتوانیم در بخش های داخلی همکاری خوبی را با وزارت نفت داشته باشیم تا ظرفیت بالقوه این منطقه را گزارش دهیم.
تهرام/7247//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.