به گزارش روز یکشنبه ایرنا از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدرضا جوادی یگانه در نشست سیاستگذاری کمک رسانی به سیل زدگان استان های آسیب دیده کشور با تاکید بر لزوم بررسی پدیده سیل از منظر کاربردی، به بیان گزارش تاریخی از سیل های محدوده کلانشهر تهران پرداخت و هشدار و سازماندهی کارتن خواب های دره فرحزاد و سایر نقاط بحرانی در معرض سیل را از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش خطرات سیل عنوان کرد.
وی با اشاره به مسئولیت استان تهران به عنوان استان معین دشت آزادگان با مرکزیت سوسنگرد، همکاری شهرداری تهران در زمینه جمع آوری کمک های مردمی به شهرهای جنوبی سیل زده از طریق معاونت اجتماعی و فرهنگی، مناطق، نواحی، سراهای محلات، مراکز شهربانو و...، ارسال بیش از یکصد کامیون از اقلام مورد نیاز سیل زدگان، ارسال ادوات سنگین مورد نیاز در بخش های فنی و تجهیزاتی برای جلوگیری از پیشروی سیل در دشت آزادگان را از جمله اقدامات شهرداری تهران در سیل خوزستان برشمرد.
جوادی یگانه، نقش دفاتر استانی انجمن جامعه شناسی کشور در کمک رسانی به آسیب دیدگان حادثه سیل را بسیار مهم دانست و افزود: سیل های اخیر تبعات اجتماعی و فرهنگی مختلفی را به دنبال داشته که می توان با هم افزایی و به کارگیری ظرفیت های تهران و سایر کلانشهرها و نگارش تجربیات ناشی از بررسی های میدانی در جهت ارائه راهکارهای لازم برای کاهش آسیب های حوادث طبیعی گام برداشت.
در این نشست نمایندگان دفاتر استانی انجمن جامعه شناسی ایران از خراسان شمالی، شیراز، لرستان، اراک و خوزستان گزارشی از خسارات وارده سیل به مناطق شمال، غرب و جنوب کشور ارائه دادند.
نمایندگان دفاتر استانی انجمن های جامعه شناسی ایران ضمن طرح چالش های طبیعی و مدیریتی بر اساس مشاهدات میدانی تیم های اعزامی حاضر در محدوده استان گلستان (آق قلا)، شیراز، لرستان و خوزستان، به بیان راهکارهای برون رفت از پیامدهای سیل و کاهش خطرات و آسیب های ناشی از بلایای طبیعی در کشور به ویژه نقاط آسیب خیز پرداختند.
طی این نشست بر لزوم هم افزایی بین دانشگاه و نهادهای اجرایی برای کمک به مردم سیل زده، مدیریت بحران منسجم و سازمان یافته، پیشگیری از موازی کاری نهادهای اجرایی، استفاده از توان نیروهای بومی در تمامی مراحل وقوع حوادث طبیعی مانند سیل، به کارگیری سیاست های بازتوانی و شفافیت، توزیع مناسب و سریع کمک های مردمی و دولتی به افراد آسیب دیده، توجه به فقر فرهنگی اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی مناطق حاشیه و کم برخوردار، ارائه خدمات مفید مددکاری به افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب با بهره گیری از ظرفیت های علمی جامعه دانشگاهی کشور، انجمن های علمی و سازمان های مردم نهاد تاکید شد.
در این نشست مقرر شد نمایندگان دفاتر استانی انجمن های جامعه شناسی ایران در تهیه و تدوین گزارش ملی میدانی از سیل های اخیر کشور همکاری کنند.
همچنین در پایان ابراز امیدواری شد که این نشست های سازمان یافته و هم افزا به افزایش دانش مسئولین در خصوص ایجاد حساسیت و خودآگاهی بیشتر و تبدیل سیل به مسئله جدی برای اهالی پژوهش و جامعه دانشگاهی منجر شود.
نشست سیاستگذاری در خصوص کمک رسانی به سیل زدگان استان های آسیب دیده کشور با حضور محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، حسین سراج زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، شمسی پور مدیرکل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر، جمعی از نمایندگان تشکل ها و سازمان های مردم نهاد، نمایندگان دفاتر استانی انجمن جامعه شناسی ایران و مدیران کل ستادی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، به دنبال بارش های شدید از روزهای پایانی سال گذشته در برخی مناطق کشور سیل برخی استان ها از جمله خوزستان، لرستان و گلستان را درگیر کرده است.
تهرام/7245//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.