بسته شدن درهای پارکینگ مصلای امام خمینی(ره) به روی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب 98 ،از جمله رویکردهای جدید معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای کاهش ترافیک منطقه و ترویج حمل و نقل عمومی است. گرچه برخی کارشناسان معتقدند این کار می تواند تاثیر ترافیکی مدنظر مسئولان را به دنبال داشته باشد اما برخی نیز معتقدند نمی توان با حذف پارکینگ، مردم را وادار به استفاده از حمل ونقل عمومی کرد.
به گزارش بسیاری از بازدیدکنندگان سی ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که چند روزی است در مصلای امام خمینی(ره) برپاست، نمی دانند که درهای پارکینگ مصلا، امسال بسته است و در صورت مراجعه به این مکان با خودرو شخصی، در پیدا کردن جای پارک دچار مشکل جدی خواهند شد.
البته شهرداری تهران تلاش کرده با نصب بنرهای گوناگون در محدوده بیرونی مصلای امام خمینی، شیوه دسترسی بازدیدکنندگان به ایستگاه های اتوبوس و مترو را توضیح دهد، با این حال اطلاع رسانی نامناسب درباره فراهم نشدن مکانی برای پارکینگ، ضمن ایجاد نارضایتی در مراجعه کنندگان با خودرو شخصی، موجب سردرگمی آنها در پیدا کردن جای پارک شده و بر مشکلات ترافیکی منطقه افزوده است.
‹ لزوم بررسی نتایج طرح در بلندمدت یکی از اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران معتقد است طرح های ترافیکی مانند حذف پارکینگ های نمایشگاه کتاب گرچه ممکن است در ابتدا مشکلاتی برای مردم ایجاد کند اما در بلندمدت، اهداف مدنظر مسئولان مانند کاهش ترافیک و آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت.
حسن رسولی در پاسخ به با تاکید بر اینکه بحث حذف پارکینگ نمایشگاه کتاب در شورای شهر مطرح نشده، گفت: گرچه اجرای این طرح ممکن است در ابتدا مشکلاتی به دنبال داشته باشد اما اصل تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای حمل و نقل شخصی و تک سرنشین، از منظر جهت گیری های درست حمل ونقلی، اقدامی مطلوب و قابل قبول است.
این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر مطلع نبودن بخش زیادی از مراجعه کنندگان به نمایشگاه کتاب از این تصمیم شهرداری تهران، تاکید کرد: پیش از اجرای چنین طرح هایی که دارای ابعاد اجتماعی هستند، ذینفعان و مردم باید به طور کامل از کمیت و کیفیت اجرای آنها باخبر شوند و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه انجام شود تا مردم بتوانند نسبت به رفتار ترافیکی مناسب، برنامه ریزی و با آگاهی از مزیت های چنین طرحی، آگاهانه در آن مشارکت کنند.
این کارشناس حمل و نقل با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب در بازه زمانی ده روزه، ترافیک را در مرکز شهر به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و همین مسئله موجب شده شهرداری و پلیس راهور، بعد از بررسی های فنی و کارشناسی، طرح هایی مانند حذف پارکینگ را در دستور کار قرار دهند، گفت: حمل و نقل عمومی، منطقه برگزاری نمایشگاه کتاب را به خوبی پوشش می دهد. در شمال و جنوب مصلای امام خمینی(ره)، دو ایستگاه کارآمد مترو داریم. شبکه اتوبوسرانی تهران نیز در این منطقه نسبت به سایر نقاط شهر از ظرفیت و دسترسی بهتری برخوردار است.
رسولی یادآور شد: به هر حال این طرح نیز مانند دیگر طرح های ترافیکی، به طور حتم برخی مشکلات و محدودیت ها را به دنبال خواهد داشت و باید بعد از پایان طرح، بررسی شود که اجرای آن در مجموع مزیت ترافیکی داشته یا ضرر و خروجی اجتماعی آن چه بوده است.
‹حذف پارکینگ یا مدیریت آن؟
گرچه پیگیری و تماس های با معاونت حمل ونقل شهرداری تهران برای پیگیری علت و هدف حذف پارکینگ از نمایشگاه کتاب بی نتیجه بود اما آشکار است که کاهش استفاده از حمل و نقل شخصی و تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی در گرفتن این تصمیم بی تاثیر نبوده است.
با این حال یک کارشناس حمل ونقل معتقد است سیاست حذف پارکینگ در شهرها برای تشویق مردم به استفاده از وسایل حملونقل عمومی، نتایج نامطلوبی ازجمله افزایش ترافیک و آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت زیرا رانندگان خودروهای شخصی زمان بیشتری را در خیابان سرگردان مانده و بهدنبال جای پارک خواهند بود که این بهمعنی تشدید ترافیک و افزایش آلودگی هوا است.
مهدی محمودآبادی در گفت و گو با با تاکید بر اهمیت وجود پارکینگ های عمومی در شهرها و با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای اصلی کاهش نیاز شهرها به پارکینگ، توسعه حمل ونقل عمومی مناسب است، اظهار کرد: گرچه با توسعه حمل و نقل عمومی، تا اندازهای از سفرهای شخصی کم و از تقاضا برای جای پارک نیز کاسته می شود اما همزمان با این کار، لازم است دست کم به نیمی از تقاضای جای پارک در کلانشهرها با ایجاد پارکینگ های عمومی و افزایش فضای پارک غیرحاشیه ای پاسخ داده شود.
کارشناس رسمی دادگستری در رشته مهندسی ترافیک تاکید کرد: تغییر شیوه حمل ونقل افراد، کار سادهای نیست و با سرمایه گذاری و تلاش زیاد، شاید حداکثر 10 تا 15 درصد حمل ونقل شخصی را بتوان تبدیل به حمل و نقل عمومی کرد. به هرحال مزیت های حمل ونقل شخصی به ویژه در تهران قابل مقایسه با حمل ونقل عمومی نیست، به همین دلیل نمی توان به مسئله پارکینگ و لزوم تامین فضای پارک عمومی بی توجه بود.
او با تاکید بر اولویت ایجاد پارکینگ عمومی نسبت به پارک های حاشیه ای گفت: درحال حاضر ظرفیت فضای پارک حاشیهای در شهرهایی مانند تهران بسیار کم است و حتی در بسیاری از خیابان های اصلی شهر به سطح سواره رو عریض تری نیاز داریم که در این خیابان ها حتی لازم است بخشی از پارک های حاشیه ای ممنوع شود. در مقابل به ایجاد پارکینگ های طبقاتی، عمومی و غیرحاشیه ای نیاز است.
این کارشناس ارشد مهندسی برنامه ریزی حملونقل معتقد است به جای حذف پارکینگ با هدف تشویق حمل و نقل عمومی، بهتر است هزینه استفاده از پارکینگ های عمومی افزایش یابد تا کسانی که ناگزیر به استفاده از خودرو شخصی هستند، راهکاری پیش رو داشته باشند و در مقابل، سفرهای کم اهمیت با خودرو شخصی کاهش یابد.
محمودآبادی تاکید کرد: برای اینکه افراد ترغیب به سفرهای غیرضروری درونشهری نشوند، باید قیمت گذاری فضاهای پارک اصالح شود و نرخ آنها در ساعت اوج ترافیک و اوج تقاضای جای پارک، با زمان های خلوتی خیابان ها متفاوت باشد.
تهرام/8138/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.