به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، محمد سالاری در مراسم روز ملی معمار در سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: آثار معماری ما در طول دهه های اخیر بیشتر از اینکه به حقوق عمومی انسان ها و جامعه شهری توجه داشته باشد، به منافع شخصی عده قلیلی به عنوان سرمایه گذار توجه داشته است.
وی با بیان اینکه در این حوزه بعضا در راستای سوداگری عمل شده تاکید کرد: برخی معماران نه تنها با جولان سوداگری در شهرها، مقابله نکردند بلکه به نهادینه شدن این رویکرد کمک هم کرده اند.
سالاری افزود: این نکته مهمی است که باید به چرایی آن بپردازیم و در آسیب شناسی این چرایی به یک دغدغه واحد برسیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: طی دهه های گذشته برغم اتفاقات خوبی که توسط برخی معماران در کشور افتاده اما بطور کلی جایگاه معماری و آثار معماری سیر نزولی داشته است.
**روح طرح تفصیلی بیشتر به منافع خصوصی توجه داشته است
وی با طرح یک پرسش گفت: طرح های توسعه شهری ما از جمله طرح های جامع و تفصیلی و ضوابط ملاک عمل معماری و شهرسازی ما به منفعت عمومی و حق شهر توجه جدی نکرده است.
سالاری ادامه داد: مگر طرح های توسعه شهری توسط شهرسازان، معماران، کارشناسان و جامعه حرفه ای تهیه نشده و در مراجع ذیصلاح از آن دفاع نکرده اند تا به تصویب برسد؛ مگر مجموعه اقداماتی که حداقل طی یک دهه گذشته صورت گرفته، در نتیجه ابلاغ طرح تفصیلی که سال 91 ابلاغ شد نیست؟ چرا روح طرح تفصیلی ما بیشتر از اینکه به منافع جامعه توجه کند به منافع خصوصی و اقلیت شهر توجه کرده است؟
سالاری بیان کرد: نتیجه اجرای همین طرح ها و ایده ها و رویکرد مسلط بر معماران و شهرسازان موجب شده که شهرها از مردم گرفته شود و در اختیار منافع اقلیت سرمایه گذاری و بعضا سوداگر و در اختیار خودروها قرار گیرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: ما در گذشته باغ شهرهایی داشتیم اما امروز همین باغ شهرها تحت تاثیر طرح های توسعه شهری که شهرسازان تدوین و تصویب کرده اند و معماران ساختمان های آن را طراحی می کنند از دست رفته اند.
وی بر لزوم آسیب شناسی این موضوعات تاکید کرد و گفت: باید از گذشته درس گرفت تا بتوانیم در آینده علم و هنر معماری را در راستای منافع عمومی هدایت و راهبری کنیم.

**لزوم توجه معماران و شهرسازان به مبانی و مکاتب نظری
سالاری در ادامه با تاکید بر لزوم توجه معماران و شهرسازان به مبانی و مکاتب نظری گفت: آثار معماری و شهرسازی فاخری که از تاریخ گذشته و معاصر در کشور ما وجود دارد نتیجه کار افرادی است که در عمل،‌به مبانی و مکاتب نظری توجه ویژه ای داشته اند.
وی افزود: متاسفانه امروز مشاورین املاک به تبیین مبانی معماری می پردازند و بناها را بر اساس شاخص های مد نظر خودشان به جامعه شهری معرفی می کنند.
وی با طرح این پرسش که چرا معماران، شهرسازان و حرفه مندان ما و سازمان نظام مهندسی با این ظرفیت عظیم کارشناسی، در این زمینه رسالت اصلی خود را انجام نمی دهد؛ گفت: چرا شورای شهر در طول فعالیت خود نتوانسته رسالت خود را مبتنی بر مشارکت و تضارب آراء با معماران و شهرسازان به خوبی ایفا کند.
وی افزود:به عنوان یکی از نمایندگان مردم در شورا به این نتیجه رسیدم که تا زمانی که نتوانیم موضوعات راهبردی و کلیدی و زیربنایی را به دغدغه و باور عمومی و مطالبه عمومی در جامعه تبدیل کنیم، قطعا راه به جایی نخواهیم برد.

**نقش رسانه ها در مطالبه گری جامعه
وی با اشاره به نقش رسانه ها و فضای مجازی در اطلاع رسانی درست و به موقع در مطالبه گری جامعه گفت: امروز با وجود فضای مجازی رکن چهارم دموکراسی به معنای واقعی محقق شده است و این یک سرمایه خوب است.

** 12 هزار پرونده در در کمیته های نما بررسی می شود
سالاری تشکیل کمیته نما با هدف احترام به حق عمومی شهر و ساماندهی سیما و منظر شهری و هویت بخشی را از برنامه های مناسب در این حوزه دانست وگفت: امروز تمام نقشه های نمای ساختمان های شهر تهران که حداقل حدود 12 هزار پرونده در سال است، در کمیته های نما با حضور معماران و طراحان شهری و حرفه مندان مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: هر چند نقدهای جدی به این کمیته ها وجود دارد و در آنجا خلاقیت های معماران بعضا تحت تاثیر قرار می گیرد اما این یک مرحله گذار است و قطعا در آینده و ادامه کار اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: من معتقدم با دغدغه های بوجود آمده در جامعه، اکنون ما در آستانه یک رنسانس در حوزه معماری و طراحی شهری قرار داریم و رسالت معماران و شهرسازان اینست که در این برهه تاریخی به مبانی و اصول اساسی معماری وشهرسازی توجه جدی داشته باشند.
تهرام/7244//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.