به گزارش خبرنگار ایرنا سید«حمید موسوی» در جریان برنامه شب گردی اصحاب رسانه و بازدید از برخی پروژه های شهری این منطقه تاکید کرد: اگربه مردم رو بیاوریم، مردم برای مشارکت و همراهی آماده اند، بویژه در منطقه یک که شهروندان از موقعیت مناسب مالی هم برخوردارند.
این برنامه شبگردی از حدود ساعت 20 سه شنبه شب شروع شد و تا حوالی نیمه شب ادامه داشت؛ در پایان این برنامه، نشست خبری شهردار منطقه یک برگزار و به پرسش های خبرنگاران درباره موضوع های مختلف پاسخ داده شد.
یکی از این موارد نحوه مشارکت مردم در اجرای امور شهری بود که به گفته شهردار منطقه یک تهران(شمیران) به موضوع تحقق درآمدهای پایدار شهری هم ارتباط دارد.
وی توضیح داد: به عنوان نمونه در ناحیه 7 این منطقه مرمت، آسفالت، روکش، جدول گذاری و نیز بازپیرایی را کلا با هزینه مردم ساکن انجام دادیم و شهرداری تنها مهندس ناظر معرفی کرد.
موسوی گفت: برای چراغانی جشن نیمه شعبان نیز فراخوان مشارکت مردم اعلام کردیم که استقبال بسیار معنادار بود.
وی همچنین مشارکت شهروندان منطقه یک تهران برای کمک به سیل زدگان را ستود و اضافه کرد: در کمتر از یک هفته سه و نیم میلیارد تومان کمک نقدی و نیز 2 و نیم کمک غیرنقدی توسط این شهروندان جمع آوری شد.
شهردار منطقه یک تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تامین درآمدهای پایدار شهری و نقش تراکم فروشی ها (مجوز توسعه ساخت و ساز) در بحث درآمدهای شهرداری تصریح کرد: ثابت شده اگر درخواست های قانونی مردم را اجابت کنیم و بروکراسی را کاهش دهیم، هم سالم سازی (ساختار) انجام می گیرد و هم بحث های تراکم فروشی از بین می رود و درآمد هم محقق می شود.
به گفته وی، با اجرای پروژه های شهری و توسعه بخش گردشگری می توان درآمدهای پایدار شهری را افزایش داد.
موسوی گزارش داد: طی چند ماه گذشته که در این منطقه از شهرداری مشغول به کار شده ام اجرای امور شهرسازی تسریع شده و زمان صدور پروانه ساخت نیز به 16 روز کاهش یافته است.
وی تشکیل کمیته های ایمنی با هدف شناسایی گودال های پرخطر، تلاش برای توسعه ایستگاههای آتش نشانی، پیگیری برای اتصال خطوط سه و یک به یکدیگر در این منطقه باهدف کاهش ترافیک و افزایش دسترسی ها، اجرای چند پروژه احداث معابر شهری در مدت زمان کوتاه، لایروبی معابر و روددره ها که باوجود بارش های فراوان مانع آبگرفتگی در این منطقه شد و نیز استفاده از ظرفیت نخبگان جوان دانشگاهی که به کاهش هزینه ها نیز منجر شده است را از جمله اقدامات ماه های اخیر این منطقه برشمرد.
موسوی تلاش برای اجرای پروژه ها با هزینه های کم را از جمله اولویت ها خواند و گفت: به طور نمونه برای زیباسازی و بازپیرایی خیابان حاشیه شهرداری منطقه 300 میلیون تومان برآورد شده بود اما در آستانه عید نوروز تنها با 13 میلیون تومان و استفاده از شن های رنگی در بلوار میانی خیابان بدون آنکه مشکلی برای شبکه های زیرساختی آب و برق زیرزمین مشکلی ایجاد شود، هم به نفوذ آب در خاک کمک کردیم و هم جلو پراکنده شدن گردوخاک به هوا شدیم.
**تلاش بر ای بازپس گیری املاک ادامه دارد
وی همچنین در پاسخ به پرسشی که «گفته شده بود 79 ملک شهرداری در این منطقه در اختیار بخش خصوصی و عمومی قرار دارد، برنامه شما برای بازپس گیری آنها چیست؟» گفت: با توجه به پایان مهلت قراردادها این نوع املاک بازپس گرفته و از آنها به منظور توسعه گردشگری استفاده می شود.
موسوی گفت: نامه های مربوط به بازپس گیری این املاک نیز ارسال شده است.
وی افزود: در این دوره رویکرد از سرمایه گذاری در بخش مسکن به توسعه گردشگری و خدمات تغییر پیدا کرده است.

**کاهش تماس های مردمی
شهردار منطقه یک تهران گفت: طی سه ماه گذشته کیفیت نگهداشت منطقه ارتقا به گونه ای که تعداد تماس های شهروندان با سامانه های 1888 و 137 نیز در زمینه موضوع نگهداشت 60 درصد کاهش یافته است.
موسوی علت این کاهش تماس ها را افزایش رضایت شهروندان و ارتقای کیفیت نگهداشت منطقه دانست و گفت: به این منظور ستاد ناحیه محوری ایجاد کردیم و نیروهای سایر واحدها که مازاد تلقی می شدند را در این ستاد به کار گرفتیم و ازطریق ایجاد هماهنگی در گروههای اینترنتی ارائه خدمات به گونه ای بود که رضایت شهروندان را بالابرده است.
به گفته وی در بهمن سال گذشته 80 درصد از درآمدها محقق شده بود که پایان سال این عدد به 103 درصد رسید.
موسوی اظهارداشت: میزان تحقق درآمدهای نقد در فروردین ماه امسال نیز 300 درصد بود و بخش قابل توجهی از درآمدهای غیرنقد سال گذشته محقق شده است.
وی توجه به زیباسازی حصارهای کارگاهی و جلوگیری از سد معبر ساختمانی را نیز از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: نخستین منطقه ای هستیم که از ظرفیت دانشگاهی در زیباسازی شهر استفاده کردیم و در همین زمینه طرحی که 150 میلیون تومان هزینه داشت را با مشارکت دانشجویان با 20 میلیون تومان و رنگ آمیزی دیواری اجرا شد.

*قرارداد پل پالادیوم موقت است
شهردار منطقه یک درخصوص پل پالادیوم نیز اظهارداشت: این پل براساس یک قرارداد موقت اجرا شده که تا زمان تعیین شده معتبر است.

*آمادگی برای تحویل باغ نهادها
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای در اختیار گرفتن باغ های نهادها هستیم گفت: در همین زمینه نامه ای به سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادها نوشته ایم تا باغات در اختیار این نهاد را به جای آنکه به بخش خصوصی بدهند که امکان ساخت و ساز هم در آنها فراهم می آورد، برای استفاده عمومی در اختیار شهرداری قرار گیرد.
وی درباره باغ موسوم به «اراج» نیز اظهارداشت: شهرداری حاضر است براساس قرارداد بسته شده در این خصوص به این باغ ورود و آن را به بوستان محلی تبدیل کند.
موسوی ادامه داد: در حال مذاکره هستیم تا در 30 هزار متر از این باغ بارگذاری انجام و 27 هزار متر آن به شهرداری داده شود.

**دیگر نهادها هم مسئولیت دارند
شهردار منطقه یک تهران در پاسخ به پرسشی درباره واحدهای بدون مجوز فعال در برخی تفرجگاه ها مانند دربند گفت: در روزهای اخیر در بارش ها این مناطق تعطیل و سبب جلوگیری از بروز حوادث ناگوار شد.
به گفته وی این واحدها نه در حاشیه که روی رودخانه ها ایجاد شده و بسیار خطرناک است؛ اما نقش آبفا به عنوان متولی در این زمینه کجاست؟
وی تصریح کرد: چرا فکر می کنیم فقط شهرداری باید به این مسائل ورود کند؟ زمانی هم که شهرداری ورود می کند فیلم می گیرند و جریان هایی به راه می اندازند؛ مجموعه نهادهای متولی باید پای کار بیایند.

** عصر افول مال ها
شهردار منطقه یک همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وجود مال های بزرگ در این منطقه گفت: اینک نیز مال های منطقه که زمانی فرامنطقه‌ای بودند، درحال تبدیل به نقش منطقه ای هستند زیرا باتوجه به فعالیت استارتاپ ها و ابزارهای فناورانه انگیزه برای خرید های سنتی روز به روز در حال کاهش است.

تهرام/9353/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.