به گزارش روز سه شنبه ایرنا از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری اظهار داشت: با توجه به سیل‌زدگی بسیاری از استان های کشور و تعیین استان تهران به عنوان معین دشت آزادگان استان خوزستان، شهرداری تهران نیز وارد عمل شد.
وی گفت: در حوزه اجتماعی فرهنگی نیز برای ارائه حمایت های اجتماعی و روانی به هموطنان سیل زده و کمک به بازتوانی و توانمندسازی آنان برای بازگشت به زندگی طبیعی، قرار است تیم های تخصصی مددکاران اجتماعی، روانشناسان، مشاوران و تسهیل گران اجتماعی به منطقه اعزام شوند.
نصیری افزود: در این راستا کارگاه آموزشی یکروزه «حمایت های روانی و اجتماعی در بلایا ویژه مددکاران اجتماعی شهرداری تهران» در پردیس سلامت منطقه 11 برگزار شد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت این برنامه اظهارداشت: علیرغم بروز سوانح و بلایای طبیعی در کشور به نظر می رسد مداخله و ورود افراد متخصص برای ارائه خدمات روانی و اجتماعی طی سال های گذشته توام با آزمون و خطا بوده و نیازهای آموزشی این افراد به صورت سیستماتیک پاسخ داده نشده است.
وی گفت: مداخلات اجتماعی و روانی در شرایط بحران نیازمند تجهیز متخصصین این حوزه به دانش و تخصص مرتبط با ورود به بلایا و شناخت وضعیت منطقه ای درگیر این مسئله است.
نصیری افزود: با توجه به ظرفیت علمی و تعاملی اداره کل سلامت شهرداری تهران با دانشگاه ها و انجمن های علمی و تخصصی به نظر می رسد مهمترین اقدام، توانمندسازی افراد داوطلب متخصص برای اعزام به مناطق درگیر مسئله است.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران، تشکیل تیم تخصصی و حرفه ای به واسطه تعامل و آموزش مستمر شرکت‌کنندگان در این کارگاه را هدف بلندمدت عنوان کرد که از این پس در هنگام مواجهه با بلایا و حوادث در تهران یا سایر شهرها بتوان از این تیم به صورت حرفه ای بهره گرفت.
وی افزود: مستندسازی و تجربه‌نگاری در اجرا نیز از دیگر ضروریات است که از همه شرکت کنندگان درخواست شد تا تجارب و برداشت های خود را هنگام حضور در منطقه یادداشت کنند و برای استفاده در اختیار دیگران قرار دهند.
به گفته نصیری، اولین کارگاه برای مددکاران اجتماعی حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد و قرار است دوره دیگری برای روانشناسان و مشاوران برگزار شود.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به سرفصل های آموزشی در بخش اول کارگاه اظهارداشت: مقدمه‌ای در ارتباط با مدیریت بحران؛ اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت بحران (شناخت علمی، شناخت قوانین و مقررات، شناخت ساختار، شناخت منابع اجتماعی)؛ تعریف مفاهیم (بحران، مداخله در بحران، قربانی، فاجعه از دیدگاه جامعه شناختی، حمایت اجتماعی، مداخلات روانی و اجتماعی در حوادث و بلایا) مهمترین موضوع های مطروح شده در کارگاه آموزشی بود.
وی، مداخلات روانی-اجتماعی (تعریف، انواع، اهمیت، اهداف، برای چه کسانی؟ درچه زمانی؟ )؛ اصول رفتارهای حمایتی در شرایط بحران؛ هرم مداخلات روانی- اجتماعی چند لایه‌ای پس از حوادث و بلایا، خودمراقبتی در بلایا؛ مشکلات امدادگران و ویژگی های PTSD (اختلال استرسی پس از حادثه) را از دیگر موضوع های مطرح شده در این کارگاه آموزشی عنوان کرد.
نصیری افزود: در بخش دوم نیز شرکت کنندگان به گروه های پنج نفری تقسیم شدند و به بحث و تبادل نظر در خصوص نکات اساسی برای ارائه خدمات مددکاری اجتماعی، نوع خدمات اجتماعی به گروه هایی همچون زنان؛ سالمندان؛ کودکان؛ افراد دارای معلولیت؛ معتادان؛ افراد دارای بیماریهای خاص در شرایط بحران و شرح وظایف و انتظاراتی برای مددکاران اجتماعی در بحران پرداختند.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران اظهارداشت: بر اساس جمع بندی نظرات، مهارت های مورد نیاز برای مددکاران اجتماعی شامل مهارت ارزیابی (وضعیت، فرد، منطقه، نیازها، مشکلات)؛ مهارت های ارتباطی؛ مهارت دفاع و رهبری، مهارت حل مسئله؛ تفکر انتقادی؛ مداخله و مشاوره؛ مستندات و تشکیل پرونده؛ مهارت های سازمانی برشمرده شد.
نصیری گفت: با توجه به مستمربودن برگزاری این دوره ها، افراد متخصص داوطلب مداخله در بحران می توانند از طریق ارتباط با اداره کل سلامت شهرداری تهران در این دوره ها شرکت کنند.
به گزارش ایرنا، به دنبال بارش های شدید از روزهای پایانی سال گذشته در برخی مناطق کشور سیل برخی استان ها از جمله خوزستان، لرستان و گلستان را درگیر کرده است.
تهرام/7245//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.