به گزارش ایرنا، حسن آباد فشافویه بر اساس سرشماری سال 1395 دارای 37 روستا و در حدود 84 هزار نفر جمعیت ساکن و شناور کارگری در 30 کیلومتری کلانشهر تهران در جاده قدیم قم قرار گرفته است.
این شهر که بخشی از شهرستان ری محسوب می شود، از لحاظ موقعیت جغرافیایی شاهراه استان های شمال به جنوب کشور محسوب می شود و بیشتر جاده های ترانزیت جنوب کشور از این شهرستان عبور می کنند و همواره محل آمد و شد کالاهای اساسی کشور است.
شهرک صنعتی شمس آباد نیز به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و بزرگترین مجموعه زندان های استان تهران نیز در این بخش واقع شده است. وجود تمامی این موارد دلایل قانع کننده ای برای احداث کنار گذر است که باید مسئولان دولتی این خواسته به حق مردم را در دستور کار خود قرار دهند.
بنا به گفته رئیس شورای شهر حسن آباد، مصوبه کمربندی این شهر در سفر رئیس جمهوری به جنوب پایتخت در سال 1394 تصویب شده است و قرار بود این طرح با اعتبار 440 میلیارد ریال آغاز شود، ولی هم اکنون با گذشت چهار سال از آن زمان بحث های ضد و نقیضی در مورد این مصوبه وجود دارد.
شورای شهر حسن آباد فشافویه ادعا می کند که این طرح تصویب شده، ولی معاون فرماندار به همراه بخشدار وجود چنین مصوبه ای را کاملا رد می کنند.
خبرنگار ایرنا با سفر به این شهر جنوبی پایتخت از نزدیک در جریان تردد وسایل نقلیه سنگین در این محور قرار گرفت و چگونگی اجرای این طرح را جویا شد.

** خطر در کمین مردم حسن آباد
بهرام محمدی یکی از ساکنان شهر حسن آباد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آلودگی صوتی و هوای ناسالم به واسطه عبور تعداد زیادی کامیون بخشی از زندگی مردم حسن آباد فشافویه شده است.
وی ادامه داد: ساکنان شهر حسن آباد به طور متوسط هر روز شاهد تصادف شهروندان خود با کامیون ها و تریلرها هستند ولی چاره ای جز تحمل وضع موجود ندارند.
محمدی احداث کنار گذر را یکی از مطالبات به حق مردم حسن آباد فشافویه عنوان کرد و افزود: وجود بزرگترین شهرک صنعتی کشور و تردد کامیون های استان های جنوبی کشور دلایل قانع کننده ای برای احداث کنار گذر است که باید مسئولان دولتی این خواسته مردم را در دستور کار خود قرار دهند.
علی حسین آبادی راننده تریلی اهل کرمان که با بار نفت کوره از پالایشگاه تهران قصد عزیمت به بندرعباس را داشت، در ابتدای ورودی شهر حسن آباد به خبرنگار ایرنا گفت: هفته ای 2 بار از بندرعباس به تهران می آیم، عبور از داخل شهر حسن آباد به دلیل تردد خودروهای سواری و عابرین پیاده بسیار خطرناک و حادثه خیز است.
وی با بیان اینکه شاهراه تمامی استان های جنوبی و مرکزی کشور به تهران از جاده قدیم قم و شهر حسن آباد می گذرد، اظهار داشت: رانندگان خودروهای سنگین مجبورند پس از ساعت ها رانندگی در ورودی حسن آباد از سرعت گیرهای فراوان عبور کنند که کاری بس کسل کننده است.
این راننده کامیون ادامه داد: عبور کامیون و تریلی ها با بار بالای 40 تن از داخل شهر ضمن اینکه باعث ترافیک و تصادف می شود موجب موج دار شدن آسفالت معابر نیز شده است.
وی یادآور شد: وجود سرعت گیرهای متوالی باعث ترمز زیاد و گرم شدن ترمز کامیون ها می شود که همین امر موجب ضعف سیستم ایمنی کامیون و تصادف در حسن آباد فشافویه می شود.

** ادعای شورای شهر مبنی بر تصویب طرح
رئیس شورای اسلامی شهر حسن آباد فشافویه نیز در ادامه این گزارش به اجرای طرح احداث کمربندی حسن آباد اشاره کرد و گفت: این طرح در سفر ریاست جمهوری در سال 1394 به جنوب تهران با اعتباری بالغ بر 440 میلیارد ریال به تصویب رسید.
علیرضا زندی با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی متولی اجرای این طرح است، اظهار داشت: هم اکنون طرح مطالعاتی این کمربندی توسط شهرداری حسن آباد انجام شده و منتظر بودجه هستیم.
وی افزود: کمربندی جدید حسن آباد فشافویه 17 کیلومتر طول خواهد داشت و از ضلع غربی جاده قدیم قم ـ تهران و موازی با اتوبان تهران ـ قم عبور خواهد کرد.
زندی در جواب سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر رد این مصوبه توسط معاون فرماندار شهرستان ری نیز گفت: این طرح به طور قطع از مصوبات رئیس جمهوری بوده و مدارک لازم نیز در این زمینه وجود دارد.
وی ادامه داد: بر اساس آمار اداره حمل و نقل جاده ای روزانه 17 هزار وسیله نقلیه سنگین از داخل شهر حسن آباد تردد می کنند و این حجم از تردد مشکلات زیست محیطی زیادی را در ساعات اولیه و پایانی روز ایجاد می کند و هم اکنون از مطالبات اصلی مردم این منطقه محسوب می شود.
زندی در جواب سوال دیگری از خبرنگار ایرنا مبنی بر رد این مصوبه توسط بخشدار کنونی حسن آباد نیز افزود: این مصوبه مربوط به سال 1394 است و بخشدار کنونی شاید در جریان این طرح نباشد.

** معاون فرماندار مصوبه را رد کرد
معاون امور فنی و عمرانی فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه این گزارش به خبرنگار ایرنا گفت: احداث کمربندی حسن آباد فشافویه به دلیل عبور کامیون های سنگین 18 استان جنوبی کشور یک طرح الزام آور و جزو گزینه های اصلی فرمانداری شهرستان ری است.
سید ناصر موسوی ادامه داد: تاکنون هیچگونه مصوبه یا موافقت نامه ای مبنی بر تخصیص اعتبار برای احداث کمربندی حسن آباد فشافویه مصوب نشده است، اعضای شورای این شهر اگر مصوبه و موافقت نامه ای برای احداث این کنارگذر دارند به فرمانداری ویژه شهرستان ری ارجاع دهند.
وی با بیان اینکه احداث کمربندی حسن آباد در حیطه وظایف وزارت راه و شهرسازی است، عنوان کرد: تاکنون هیچگونه مطالعه، طراحی و تایید طرحی در خصوص اجرای این کنار گذر انجام نشده است..
موسوی یادآور شد: تامین و تخصیص اعتبار برای اجرای طرح هایی مانند احداث کنارگذر فقط از طریق خزانه دولت تامین می شود که در حال حاضر با کاهش درآمدهای دولت از محل فروش نفت این کار امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی فرمانداری ویژه شهرستان ری اتمام طرح عمرانی نیمه تمام است، تصریح کرد: اگر اعتباری در حوزه عمرانی شهر حسن آباد به فرمانداری تخصیص داده شود احداث کمربندی از اولویت های اصلی فرمانداری است.
بخشدار حسن آباد فشافویه نیز در ادامه با بیان اینکه هیچگونه مصوبه ای در خصوص احداث کنار گذر حسن آباد فشافویه در سفر استانی ریاست جمهوری تصویب نشده است، اظهار داشت: شهرداری حسن آباد 2 کمربندی کوتاه در برخی نقاط شهر ایجاد کرده که اثر چندانی در کاهش ترافیک و عبور کامیون های سطح شهر ندارد.
فیض الله امامی یادآور شد: بخشداری حسن آباد فشافویه در صورت تامین هزینه های ساخت کنار گذر این شهر به سرعت احداث آن را آغاز خواهد کرد.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر در جنوب استان تهران واقع شده که دارای پنج شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک، قیامدشت و حسن آباد است.
گزارش از امیر جعفری
3218/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.