مینا رجایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح غربالگری چشم کودکان از مهرماه سال گذشته تاکنون در مهدکودک ها و مراکز درمانی انجام گرفت که در مجموع 104 هزار و 816 نفر غربالگری بینایی شدند و 2 هزار و 262 کودک مشکوک شناسایی شدند.
وی تصریح کرد: تعداد کودکان مشکوک به تنبلی چشم نسبت به سال گذشته 9 و نیم درصد کاهش یافته که این روند بیانگر آگاهی و هوشیاری خانواده ها در توجه به بینایی کودکانشان است.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح شناسایی کودکان مشکوک به تنبلی چشم و انواع بیماری‌های چشمی است، افزود: طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا 6 سال در سطح شهر و روستاهاهای ری انجام شد.
وی با بیان اینکه بهزیستی در راستای کاهش معلولیت ها، برنامه ها و فعالیت های متعددی را انجام می دهد، یادآور شد: 100 پایگاه غربال بینایی و همچنین 13پایگاه مربوط به حوزه غربالگری شنوایی در سطح شهرستان ری فعالیت می کنند.
رجایی به فعالیت‌های دیگر بهزیستی ری در حوزه غربالگری ژنتیک اشاره کرد و گفت: امسال 200 میلیون تومان یاری برگ غربالگری ژنتیک به بهزیستی اختصاص یافت تا در حوزه درمان و جلوگیری از تولد نوزادان معلول اقدام شود.
وی با بیان اینکه علائم اختلالات ژنتیکی به هنگام تولد مشخص نبوده و در دوران نوجوانی بروز پیدا می کند، عنوان کرد: زوج های جوان پیش از ازدواج در مشاوره های ژنتیک شرکت کرده و اقدام به دادن آزمایش های ژنتیک کنند تا با این روش از تولد کودکان مبتلا به اختلالات ژنتیکی جلوگیری شود.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری گفت: تولد فرزند معلول سبب تحمیل هزینه های سنگین بر خانواده ها و دولت می شود که با اجباری شدن غربالگری ژنتیکی پیش از ازدواج، از تولد کودکان معلول و ایجاد بار سنگین درمانی برای دولت و جامعه کاسته می شود.
به گزارش ایرنا، 18 هزار معلول نابینا، ذهنی، اعصاب و روان و ضایعه نخاعی، سه هزار زن سرپرست خانوار و 2 هزار و 500 سالمند زیر پوشش نهاد حمایتی و خدماتی بهزیستی شهر ری قرار دارند.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارای چهار شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک و حسن آباد و چهار بخش مرکزی، کهریزک، فشاپویه، خاوران و قلعه نو است.
6003/1970
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.