به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز سه شنبه در آئین جشن روز مزرعه که در شهرستان پیشوا برگزار شد اظهارداشت: با وجود بارندگی های بسیار مناسبی که در ابتدای امسال صورت گرفته، کشور کماکان با 120 هزار متر مکعب کسری منابع زیر زمینی مواجه است.
وی اظهار داشت: برای جبران کسری آب های زیر زمینی با آب های موجود فاصله زیادی وجود دارد و لازم است تا با حرکت به سمت شیوه های نوین آبیاری محصولات کشاورزی، تغییر الگوی کشت و نیز حرکت به سمت کشت گلخانه ای، این کسری جبران شود.
وی همچنین با اشاره به سرانه پایین مصرف شیر در کشور گفت: کشور از ظرفیت بالایی در تولید شیر برخوردار است و تلاش می کنیم تا طی 5 سال آینده سرانه مصرف شیر را به 130 لیتر برسانیم که این مهم با اصلاح ترکیب تغذیه ای در کشور محقق می شود.
کشاورز تصریح کرد: میزان تولید شیر و فراورده های آن در کشور به حدی است که سالانه 450 هزار تن شیر و فراورده های آن به سایر کشورها صادر می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعی با بیان اینکه افزایش تولید شیر به تولید علوفه بستگی دارد افزود: با تغییر الگوی کشت و اصلاح سیستم زراعی، تولید علوفه افزایش می یابد، برای افزایش میزان تولید شیر باید از تنوع علوفه و جایگزینی علوفه دارای ارزش غذایی بالا با علوفه مرسوم و کشت علوفه خارج از فصل استفاده کرد.
کشاورز با بیان اینکه رشد اقتصادی، تقاضای مواد غذایی را افزایش می دهد اظهار داشت: با توجه به این که به دلیل محدودیت هایی نظیر آب زراعی، امکان توسعه اراضی و سطح زیر کشت وجود ندارد لازم است تا رویکرد و الگوی کشت را تغییر دهیم.
وی به خودکفایی بالای 80 درصدی کشور در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: هیچ کشوری در تولیدات محصولات کشاورزی به خودکفایی صد در صدی نمی رسد و همین میزان از خودکفایی نیز در کشور نیز قابل توجه است.
مراسم روز مزرعه با حضور کشاورزانی از استان های تهران، البرز، سمنان، زنجان، اصفهان، مرکزی، فارس، قم، خراسان رضوی و قزوین در روستای چالتاسیون پیشوا برگزار شد.
در این مراسم کشاورزان و تولید کنندگان تجربیات خود را در کشت گیاهان علوفه ای با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.
پیشوا با 80 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.