بزرگ ترین باغِ متراکمِ زیتون کشور با وسعت 200 هکتار در شهرستان پاکدشت به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا، محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان گفت: چند سال قبل زمین این باغ در شمال شهرستان پاکدشت بازدید شد و با توجه به عبور رودخانه سیلابی از این زمین‌ها و امکان ذخیره آب، کارشناسان ما کاشت زیتون در این اراضی را مطالعه کردند.

سعیدی‌کیا افزود: آبیاری این باغ زیتون توسط سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار انجام می‌شود که حداکثر استفاده از آب خواهد شد و استخری با گنجایش حدود 400 هزار متر مکعب به همین‌ منظور در اینجا ساخته شده است.

وی گفت: ظرف 3 سال آینده 100 هکتار از اراضی این منطقه هم گلخانه نسبتا ارزان قیمت با فن آوری روز دنیا انجام خواهد شد و امیدواریم به زودی شاهد رونق تولید ایرانی در این بخش باشیم.

مدیر پروژه خودکفایی تولید زیتونِ کشور نیز گفت: پیش بینی می‌کنیم با به ثمر نشستن کامل درختان در این باغ 200 هکتاری، از هر هکتار 10 تن میوه سبز زیتون برداشت کنیم که 18 تا 20 درصد آن روغن زیتون است.

بابایی افزود: این باغ در آتیه ارزش زیست محیطی بالایی خواهد داشت و آب و هوای منطقه را تغییر می دهد.

وی گفت: در آینده نیازی نیست همشهریان تهرانی برای تهیه زیتون و فرآورده های آن به شمال کشور سفر کنند و می توانند ضمن حضور در این باغ و مشاهده آن، روغن زیتون مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه امروزه میزان قابل توجهی از نیاز کشور به روغن زیتون با واردات تامین می شود، امیدواریم با نهادینه کردن تولید این محصول در داخل، کمک شایان توجهی به ارتقای زیتون در کشور داشته باشیم.

بابایی گفت: در کنار تمام مزیت‌های این باغ زیتون مثل کمک به اقتصاد کشور، رونق تولید، ارزش های زیست محیطی و بسیاری مزایای دیگر ، اما شاید ارزشمندترین مزیت این باغ زیتون اشتغال تعداد زیادی از جوانان کشور در این بخش است.

وی در پایان افزود: هم اکنون در این باغ زیتون 150 نفر به طور مستقیم و 1500 نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار هستند که با بهره برداری کامل از این پروژه در آینده نزدیک حدود هزار نفر دیگر در اینجا مشغول به کار خواهند شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.