سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از تخریب 235 شهر و 4304 روستا در سیل 3 استان کشور خبر داد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور (گلستان، لرستان، خوزستان) اظهار داشت: در سیل اخیر 235 شهر از 4304 روستا درگیر بارندگی و سیلاب بودند. همچنین 14 هزار کیلومتر راه‌های کشور نیز آسیب دید و برخی از این راه‌ها متاسفانه قابل تعمیر نیست یعنی از ابتدای جاده تا انتها تخریب شده‌اند.

وی ادامه داد: 10 هزار و 715 پل که برخی صد در صد تخریب و برخی قابل تعمیر هستند، 85 هزار هکتار زمین کشاورزی، 37 هزار واحد مسکونی شهر و روستایی و دو هزار واحد تجاری در سیل اخیر تخریب شده‌اند و در این میان 70 نفر نیز جان باختند. از این 70 نفر ، 47 نفر بر اثر سیلاب، 3 نفر برق‌گرفتگی، 8 نفر رانش زمین، 6 نفر هنگام امدادرسانی در گلستان و 7 نفر بر اثر واژگونی به رودخانه جان باختند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریمی کشور برخی از بالگردها دارای نقص‌های فنی هستند ولی 60 بالگرد لحظه به لحظه به مردم امدادرسانی می‌کردند. هم مردم و هم نیروهای مسلح، دستگاه‌های اجرایی ، نیروهای سپاه، بسیج، همگی پای کار بودند و به مردم سیل‌زده امدادرسانی کردند و ما نمی‌گوییم همه چیز خوب پیش رفته است. از 1160 روستا هم اکنون برق 100 روستا قطع است که این موضوع نیز به دلیل آب گرفتگی کامل خانه ها است ضمن اینکه در حال حاضر تنها 107 روستا آب ندارند.

سعیدی در ادامه تصریح کرد: از شب گذشته به دستور وزیر کشور سه نفر از معاونین وزارتخانه به خوزستان و لرستان سفر کردند. آقای دین پرست معاون وزیر به لرستان سفر کرد و دو معاون دیگر به خوزستان رفتند.

وی افزود: همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به همراه مهدی جمالی نیا معاون عمرانی وزیر کشور برای بررسی وضع موجود به خوزستان سفر کردند تا هماهنگی‌هایی که قرار است در سطح استان با تهران انجام شود را بررسی کنند.

سعیدی تصریح کرد: این عملیات‌ها در جهت پاکسازی مناطق و تسریع خدمات به هموطنان بوده است و هدف نهایی این سفرها، تسریع تمامی عملیات‌ها در این مناطق است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: از روز گذشته تعدادی از روستاهای خوزستان متأسفانه دستور تخلیه خورد (در شهرستان‌های باوی و شیبان) و همچنین ۶ روستا در حوزه رود کارون تخلیه شدند و افراد در محل اسکان اضطراری منتقل شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۸ اردوگاه در مناطق سیل زده برپا شده که روستاهایی که تخلیه می‌شوند در این ۴۸ اردوگاه یا قرارگاه اسکان می‌یابند.

سعیدی گفت: در لرستان شرایط جوی و شرایط‌محیط عادی است و تنها بحث پاکسازی و لایروبی‌ها را داریم. البته امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد ولی در خوزستان علاوه بر تمامی خدماتی که در لرستان انجام می‌شود، اوضاع جوی (رصد آب و هوایی) هم تحت کنترل است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران با اشاره به برنامه‌هایی که ستاد مدیریت بحران به افرادی که در استان‌های سیل زده زندگی می‌کردند و دچار خسارت شده‌اند، یادآور شد: توسط تیم‌های ارزیاب، برآورد خسارت‌ها شده است که این تیم‌های ارزیاب متشکل از دستگاه‌های مختلف است. اعم از دستگاه‌هایی که زیرساخت‌ها را بررسی می‌کند و همچنین دستگاه‌هایی که دیگر خسارات را بررسی می‌کند. (کشاورزی، مناطق مسکونی و غیره) و این نتیجه جهت سیر مراحل قانونی ارسال شده است.

وی افزود: زمان دقیق پرداخت خسارت را نمی‌توان گفت چون باید فرآیند تأیید و تصویب هزینه صورت بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.