به گزارش ایرنا، مجید صفری روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران اظهار داشت: بارش باران و نزولات آسمانی بهترین فرصت برای بهره‌برداری است اما لازمه آن داشتن آمادگی کافی و پیشگیری از هرگونه حادثه است.
فرماندار شهرستان دماوند به آمادگی دستگاه های خدمات رسان و ستاد بحران شهرستان اشاره کرد و افزود: با توجه به ادامه بارش ها در سطح شهرستان لازم است پاکسازی و لایروبی انهار در دستور کار قرار گیرد و در شهرها و روستاها شهرداری ها و دهیاران مکلف می شوند رودخانه ها و انهار شهری را کاملا شناسایی کنند و در صورت عدم لایروبی در طول زمان مشخص شده، اقدامات لازم صورت گیرد.
این مقام مسئول تقویت روحیه جهادی را در بین اعضای ستاد بحران شهرستان ضروری خواند و خاطرنشان کرد: وجود پل های غیرمجاز که بر روی رودخانه و کانال های شهری نصب شده باید شناسایی و جمع آوری شود که این مهم در شهر دماوند و رودهن اولویت قرار گیرد.
صفری همچنین گفت: در سطح روستاها با مشارکت منابع طبیعی سیل بندهای کوچک برای مهار آب احداث شود.
وی گفت: یکی از راه های ایمن سازی روستاها از هرگونه سیل احتمالی، ایجاد سیل بندهای کوچکی است که در گذشته به عنوان آبخیزداری تعدادی از آن اجرا شده و مقرر گردید در سال جاری بیش از این مورد توجه قرار گیرد؛ هم اکنون شهرستان دارای دو سد خاکی است که باید مورد مراقبت قرار گیرد.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند نیز در این نشست گفت: پیش از حادثه سیل در کشور، توجه ستاد بحران شهرستان به زلزله خیز بودن منطقه بود ولی با وجود سیل اخیر و با توجه به رودخانه های متعدد و آبریزها وقوع سیلاب هم دور از ذهن‌ نیست.
علی شیوا با بیان اینکه باید توجه ویژه ای به عدم صدور مجوز در مسیر رودخانه داشت، افزود: موضوعی که در زمان حادثه مورد توجه است، این است که اعضای ستاد مدیریت بحران گوش به فرمان مدیر باشد و پس از حادثه نیز باید نواقص و آسیب های عملکرد خود را بازبینی کنند .

**دماوند سابقه حوادث طبیعی را دارد
امام جمعه دماوند نیز در این نشست با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری، سیل قابل پیش گیری نیست اما حوادث ناشی از آن قابل پیش بینی و پیش گیری است، گفت: دماوند سابقه سیل های عظیم و سابقه زلزله های سنگین را داشته است و همه مسئولان باید به این امر دقت داشته باشند.
حجت الاسلام کاظم فتاح دماوندی ادامه داد: برنامه ای جدی باید برای بافت های فرسوده داشته باشیم و از دادستان تقاضا داریم نسبت به ساختمان های خشتی و گلی حکم رفع خطر دهند.
امام جمعه دماوند افزود: چه از نظر زلزله و چه سیل باید دقت لازم را داشته باشیم و اگر کم کاری ما باعث شود حتی یک نفر در این شهرستان از دنیا برود، نمی توانیم روز قیامت پاسخگو باشیم پس به هیچ وجه مسامحه نکنید.

**دیواره رودخانه های دماوند باید تقویت شود
شهردار دماوند نیز در این نشست با اشاره به وجود دو رودخانه تار و مشکیجه، افزود: مطالعاتی از قبل در خصوص این دو رودخانه انجام شده اما یکی از موضوعاتی که شهر را تهدید می کند، فرسوده بودن این دو رودخانه است و از دو سال گذشته اقداماتی نیز انجام شد و موجب کاهش خسارت گردید.
عباس صفری با بیان اینکه نخستین اقدام شهرداری در این خصوص تقویت دیوار حائل در اطراف رودخانه است، گفت: شهرداری سال گذشته به تثبیت بستر رودخانه در مرکز شهر پرداخت اما رودخانه تار تهدیدی قوی است و از مسئولان تقاضا داریم در کنار آزادسازی حریم، ساخت دیواره ها را مورد توجه قرار دهند.
شهردار دماوند بیان کرد: در نظر داریم حریم بستر را به صورت بتنی انجام دهیم اما حدود 70 درصد این رودخانه به لحاظ آزادسازی حریم و بستر سازی بلاتکلیف است که امیدواریم امور آب تمهیداتی را انجام دهد و اعتباراتی را در نظر بگیرند .
این مقام مسئول به موضوع زه کشی آبهای سطحی اشاره کرد و افزود: با ایجاد شهرک سازی در شهر این امر به خوبی انجام نشده و این در حالی است که در منطقه بافت قدیم دماوند به هیچ وجه مشکل نداریم اما در مناطق جدید، نخستین اتفاق بعد از بارندگی، آب گرفتگی هاست که بدترین حالت در بلوار آیت اله خامنه ای رخ می دهد .
وی گفت: برای جلوگیری از حجم آبگرفتگی در بلوار اصلی شهر، باید در بالادست منطقه و در محدوده محله جیلارد زه کشی انجام شود تا با ورود آب به رودخانه، مشکل رفع گردد.
تهرام/7246//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.